Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Universitetet i Nordland
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
”MYNDIGE, STERKE SKOLELEDERE SKAPER SUKSESS!” Foredrag på årsmøtet 2007 Norsk Skolelederforbund, avdeling Rogaland Haugesund, 16. mars 2007 University.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Fylkesutvalgene Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder 24. januar 2013.
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Rune Nilsen prorektor.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
STRATEGISKE UTFORDRINGER - SETT FRA UMB FELLES STYRESEMINAR 4. SEPTEMBER 2008 KNUT HOVE REKTOR.
DET LEVENDE UNIVERSITET
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Sist oppdatert november 2013.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB. Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning.
Velkommen til Universitetet i Agder
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Eksternt finansiert internvirksomhet Erfaringer og betrakninger ved Det matematisk naturvitenskapelige fakultet Temamøte universitetsstyret D.L.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Fra HBO til Universitetet i Nordland. Studentutviklingen høgskoler (DH, sykepleier og lærer) 1994Ca 3500 studenter/350 ansatte 2008Ca 5000 studenter/500.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Universitetet i Bergen Hav, liv, samfunn [PLASS FOR ENHET (FAKULTET, INSTITUTT, AVDELING ETC.)] Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
Statoils historie Einar Lie
Nytt kraftsentrum for forskning på Sør-Vestlandet
Forskning og innovasjon
NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
Universitetet i Stavanger
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Fakultetet for Miljøvitenskap & Naturforvaltning
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder

Hva er gode fagmiljøer? Fagmiljøer som er gode på forskning og forskningsbasert utdanning, miljøer som er nysgjerrige og levende opptatt av kvalitet, faglig fornyelse og utvikling Vekt på miljøer, den enslige forskeren er ikke lenger mønsteret Hundretusenkronersspørsmålet: Hvordan bygge slike gode fagmiljøer? Noen eksempler fra egen institusjon, noen knyttet til de nye universitetene, refleksjoner over utvikling i sektoren

Bærekraftige fagmiljøer: Konsentrasjon Høgskolen i Agder 1994: Seks høgskoler i to fylker ble til en Samlet fagmiljøene fra de ulike institusjonene i fakulteter Den store lærerutdanningen lagt i matrise: Alle fagmiljøene bidrar inn Fordel for det enkelte fagmiljø: Det blir bærekraftig Fordel for lærerutdanningen: Lærerne er del av et levende fagmiljø Vekst i miljøene, særlig på førstestillings- og professornivå

Ny fase: Bygge fagmiljø - gjennom samarbeid Fagmiljøene skal ikke bare overleve, de skal utvikle seg Hjulpet av en trend? Virtuell «korridor» Samarbeid med gode fagmiljøer nasjonalt og internasjonalt Samarbeid med avansert industri og en profesjonell offentlig sektor regionalt

Naturvitenskaplige fag, et eksempel Evalueringen av biologi: Liten gruppe, lite samarbeid internt Evaluatorene: overraskende high impact i publisering. Skyldes eksternt samarbeid? Den gode historien: Mangårig samarbeid med SSHF om flåttbårne sykdommer. Deler stillinger Den fantastiske muligheten I: Samarbeid med Havforskningsinstituttet i Flødevigen og Centre for Ecological and Evolutionary Synthesis, CEES, ved UiO Den fantastiske muligheten II: Samarbeid med forskningsmiljøet på terrestisk og akvatisk økologi ved Høgskolen i Telemark. Master og PhD utdanning

Mekatronikk Studier: Rask vekst, fra bachelor til master til PhD Muliggjort gjennom samarbeid med bedriftene i NODE-klyngen, nå NCE Avansert teknologisk miljø Faglig samarbeid om studieplanene Forskning: Felles forskningsprosjekter Agderposten : «Ansatte alle 28 studentene»

Research partners Christian Michelsen Research (host) Unifob University of Bergen University of Agder University of Stavanger Aalborg University

Industry partners Statkraft Development AS Vestavind Offshore AS Agder Energi AS StatoilHydro Petroleum AS Lyse Produksjon AS Aker MH AS National Oilwell Norway AS Origo Engineering AS Norwind AS

Universitetsnettverket for profesjonsfagene skole, helse og sosialfag – UiA, UiN og UiS Tar et spesielt ansvar for forskning og forskerutdanning knyttet til velferdsstatsprofesjonene Universitetene har hovedansvar for forskeropplæring Vi er i en unik situasjon: Vi har alt innomhus: Grunnutdanningene og masterutdanningene, nærheten til og samarbeidet med praksisfeltet Selvfølgelig skal vi ta et større ansvar for praksisnær og profesjonsrelatert forskning og forskerutdanning

Hvorfor er PhD utdanning knyttet til velferdsprofesjonene så viktig? 1. Rekruttering til U&H sektoren -utdanne fremtidens forskere og lærere i profesjonsutdanningene -PhD er framtida 2. Rekruttere til et kunnskapsbasert praksisfelt -behov for kvalitet og faglig styrke i tjenestene -forutsetter fagutvikling og forskning -evidensbasert praksis

Oppsummert: En tendens i hele sektoren Våre eksempler ikke unike, vi ser slike samarbeid overalt En ny modernisering? Faglig-organisk vekst ut fra behov? Motivasjon/drivkraft: Ønske om forskning og gode utdanningstilbud over hele landet Ikke så organisert og planlagt som Hernes sin Norgesnett-tenkning og Stjernøutvalgets forslag Organisk, men vi som ledelse kan legge til rette og stimulere

Samarbeid og nettverksorganisering; nye krav til ledelse Vi leder ikke lenger en klart avgrensa institusjon Instituttleder leder ikke lenger instituttet som en «boks» Det handler ikke så mye om vi til forskjell fra de andre, det handler om vi og de andre Åpenhet og samvirke Det betyr en helt annen måte å lede på, mer utadretta, mer nettverksorientert Viktig å ha oversikt, utnytte nettverkene strategisk En viss avlæring?