Hva er god skriveopplæring?
Skjelbred diskuterer tre alternative svar (Elevens tekst 2009:25-34) Vi lærer å skrive: ved å studere og etterligne mønstertekster når vi har et budskap og en mottaker med veiledning mens vi skriver
Etterlikne mønstertekster Metode som har lange tradisjoner Vekt på at skriving må knyttes mot lesing og til arbeid med skrivemønster i de tekstene elevene arbeider med En variant av denne metoden er «sjangerskolen» Her kan dere lese om sjanger- pedagogikk i Knutbyskolan i Sverige
Vi må ha et budskap og en mottaker Reell kommunikasjon med en mottaker Elevene skal oppleve skriveglede, de skal ikke bare «øve» språk, men «bruke» språk Kommunikativ/kreativ/ekspressiv skriving Reaksjon på den tradisjonelle stilskrivingstradisjonen Slo gjennom i skolen på 1970- og 80-tallet
Veiledning mens vi skriver – prosessorientert skriving Skrivingen blir delt opp i faser: Førskrivingsfase Omarbeidinger Ferdigstilling av teksten Publisering Denne skrivepedagogikken kom for fullt til Norge på 1980-tallet Her kan vi lese mer