Hva er god skriveopplæring?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Advertisements

Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
for norsklærere på ungdomstrinnet
for norsklærere på ungdomstrinnet
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
STASJONSUNDERVISNING
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
Skriving som kommunikasjon
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Bokpresentasjon Oslo.
Strategier og kompetanse
Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Lage en skriveplan for skolen
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving)
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Signatur 3.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
100 lure ord å lære.
Valgfag på Kastellet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
skriftlig eksamen i norsk
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Tankekart og læringstrategi
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Engelsk Lekser Vennegrupper Praktisk informasjon.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Visjon til RUSK Skolens visjon skal stå i sentrum for all vår aktivitet og vi har 4 verdier som vi jobber etter som er satt sammen ut fra skolens navn:
Dataindsamlings-metode Skriv tekst her… Indikator Skriv tekst her…
Ny læreplan… Høst 2017.
Intervju.
Om brøk, det delte og det hele.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Dataindsamlings-metode
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Utskrift av presentasjonen:

Hva er god skriveopplæring?

Skjelbred diskuterer tre alternative svar (Elevens tekst 2009:25-34) Vi lærer å skrive: ved å studere og etterligne mønstertekster når vi har et budskap og en mottaker med veiledning mens vi skriver

Etterlikne mønstertekster Metode som har lange tradisjoner Vekt på at skriving må knyttes mot lesing og til arbeid med skrivemønster i de tekstene elevene arbeider med En variant av denne metoden er «sjangerskolen» Her kan dere lese om sjanger- pedagogikk i Knutbyskolan i Sverige

Vi må ha et budskap og en mottaker Reell kommunikasjon med en mottaker Elevene skal oppleve skriveglede, de skal ikke bare «øve» språk, men «bruke» språk Kommunikativ/kreativ/ekspressiv skriving Reaksjon på den tradisjonelle stilskrivingstradisjonen Slo gjennom i skolen på 1970- og 80-tallet

Veiledning mens vi skriver – prosessorientert skriving Skrivingen blir delt opp i faser: Førskrivingsfase Omarbeidinger Ferdigstilling av teksten Publisering Denne skrivepedagogikken kom for fullt til Norge på 1980-tallet Her kan vi lese mer