Forskjeller på tale og skrift

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Advertisements

Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Skriftspråkstimulering og barnelyrikk
Elevtekster og ortografi
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
I dag: litt om kommunikasjon
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Om å skrive om litterære tekster
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Hva er god skriveopplæring?
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Strategier og kompetanse
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
VURDERINGSKVALITET Kjell Lars Berge.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Kommunikasjon Hva er kommunikasjon?.
Vurdering – hva og hvorfor?
Norsk - lytte, tale, lese, skrive - eventyr og fortellinger om dyr
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Tema: Kommunikasjon i team
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Muntlige ferdigheter i klasserommet
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
Kapittel 5 Munnleg kommunikasjon Adam Ciereszko/EPA/NTB scanpix.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Velkommen til foreldremøte i 2d
Velkommen til foreldremøte i 2a
Digital startpakke – Nettvett 1
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
1 Kommunikasjon.
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Kommunikasjon.
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Vurderingskriterier enkel versjon
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Forskjeller på tale og skrift

Vi skal se på forskjellen mellom tale og skrift ut fra tre ulike vinklinger: Formålet med kommunikasjonen Kommunikasjonssituasjonen Krav til utforming av teksten

1. Formålet med kommunikasjonen - skriving er : kommunikasjon med en eller flere som ikke er til stede Middel til å utvikle og lagre tanker

Didaktisk synspunkt Viktig å synliggjøre formålet med å skrive: elevene må se at skrivinga har en hensikt ut fra den situasjonen de er i nå!!

2. Kommunikasjons- situasjonen Tale er en her og nå -situasjon hvor mottakeren er kjent. I skrift må skriveren ha mottakerbevissthet, dvs bevisst forholde seg til en reell mottaker, og tenke gjennom dennes behov for informasjon. Skriftspråk må i mye i mye større grad enn tale være kontekstuavhengig. Talespråket er dialogisk, skriftspråket er uten dialogstøtte

3. Krav til utforming av teksten - Planlegging Skriftspråket stiller mye større krav til planlegging av komposisjonen. Denne kompetansen i planlegging av tekst mangler for en stor del barna når de kommer til skolen.

3. Krav til utforming av teksten (forts.) - Verbalisering Når vi skriver må vi forklare med ord, der vi i talespråket kan bruke stemme, kroppsspråk og mimikk. - Normering Viktig at læreren tar seg tid til å forklare/diskutere med elevene hvorfor vi ikke kan skrive som vi snakker.

FORUTSETNINGER FOR SKRIVING - Hva må den som skal skrive, egentlige lære? kunne lytte ut språklydene (fonemene) lære seg grafemene og at de er symbol for visse lyder lære seg at det ikke alltid er direkte samsvar mellom grafem og fonem

FORUTSETNINGER (forts.) lære seg at det finnes regler for normering av skrift (vi skriver ikke dialekt til vanlig) lære seg å uttrykke seg tilnærmet kontekstuavhengig lære seg å utrykke seg uten dialogstøtte lære seg til å bygge opp en tekst ut fra en plan