Rikets tilstand Empire State. Pr. 01.10.07 Kull 200720062005 ITB19131547 ITBL27121049 ITDM34352291 DAT2119949 ITAA9 9 ITM3181334 1139769279 Studentoversikt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undersøkelse om Skolefrukt Gjennomført for høsten 2007 med Questback Kortversjon.
Advertisements

STUDIEFORBEREDENDE UKE SOM MANGFOLDSPROSJEKT Begrunnelser, innhold og erfaringer Anne M. Skumsnes, PULS
895 studenter på Universitet i Oslo deltok undervisningsåret 2009/2010 på emner hvor forelesningene på tatt opp og lagt på nettet (Podcastet) Alle disse.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Verifisering av utdanningsdokumenter fra Russland og 13 land i det tidligere Sovjetunionen NOKUT seksjon for utenlandsk utdanning høsten 2007 – våren 2008.
Litt mer om PRIMTALL.
Tilfredshetsundersøkelsen 2009 Campus RENA. Tilfredshetsundersøkelsen 2009-Campus RENA Undersøkelsen 2007 I 2007 valgte avdelingen følgende fokusområder.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
N=% Dataing1. år2976 Dataing2. år17100 Digital Media1. år3474 Digital Media2. år2374 Informatikk1. år1894 Informatikk2. år1573 IT og ledelse2.år2483 (Master)
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
1 Læringsmiljøet for studenter med nedsatt funksjonsevne Presentasjon på nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø, Trondheim, 15. okt Truls.
Foreldremøte vg3 Onsdag
«Ny GIV» Åssiden vgs Dag Siljan rektor
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
2004 Survey galore! Vaya con dios ISUIT for nybegynnere IISUIT for viderekommende IIIStudentsurveyen IVVeien framover.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Sunnland Einar Stølevik
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
1 Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Guttorm Sindre IDI-symposium 14. oktober 2011.
Orientering om NAV Drammens oppfølging av ungdom Helse og sosial- og omsorgskomiteen NAV-leder, Steinar Hansen Tirsdag 5. november, 2013.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
KLIKK SAMLIV Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
KLIKK FRILUFT Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Januar 2009.
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Gjennomstrømningsprosjekt LUNA Definisjon på gjennomstrømning Antall studenter som har fullført et studium i forhold til antall som startet.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Presentasjon Robert Ruud
Omsorgsfag: Et nettbasert kurs for arbeidssøkende i Rogaland Kolbjørn S. Brønnick Høgskolen i Stavanger
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Gro Maastad, studieveileder
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Idrettsfag Foreldremøte Oslo kommune Utdanningsetaten Persbråten videregående skole.
Idrettsfag Foreldremøte Oslo kommune Utdanningsetaten Persbråten videregående skole.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Forkurs, TRES og Y-veien
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Utskrift av presentasjonen:

Rikets tilstand Empire State

Pr Kull ITB ITBL ITDM DAT ITAA9 9 ITM Studentoversikt for IT-avd 2007

Pr Kull ITB ITBL ITDM DAT ITAA10 ITM Studentoversikt for IT-avd 2008

Studentoversikt for IT-avd 2009 Pr Kull /05Total ITB ITBL ITDM DAT ITAA11 ITM

Totalt antall studenter Kull ITB ITBL ITDM DAT ITAA91011 ITM Total studentøkning:Stud% > 2008:207, > 2009:3210, > 2009:5218,6 Økning i 1.kl Stud % Økning i 1.kl 2007 til ,0 Økning i 1.kl 2008 til ,8 Økning i 1.kl 2007 til ,5

Frafall av studenter Frafall 1.kl til 2.kl 2007->2008. KullStud% ITB15,3 ITBL1037,0 ITDM1338,2 DAT523,8 ITM266,7 Sum3127,4 Frafall 1.kl til 2.kl 2008->2009. KullStud% ITB315,0 ITBL939,1 ITDM2139,6 DAT741,2 ITM114,3 Sum4131,5 Frafall 1.kl til 3.kl 2007->2009. KullStud% ITB421,1 ITBL1244,4 ITDM1441,2 DAT314,3 Sum3329,2

Gjennomført på 3 år (normal tid) Kull# startet 06# fullført 09% fullført DAT281139,3 ITB26830,8 ITBL29517,2 ITDM521834,6 Alle IT ,1

Gjennomført på 3 år (normal tid) Kull# startet 06# fullført 09% fullført DAT281139,3 ITB26830,8 ITBL29517,2 ITDM521834,6 Alle IT ,1 Helsefag BIO582543,1 BVP443170,5 SOS483062,5 SYK ,0 VE ,4 VE ,7 Alle HS ,7

Gjennomført på 3 år (normal tid) Kull# startet 06# fullført 09% fullført DAT281139,3 ITB26830,8 ITBL29517,2 ITDM521834,6 Alle IT ,1 Helsefag BIO582543,1 BVP443170,5 SOS483062,5 SYK ,0 VE ,4 VE ,7 Alle HS ,7 Ing.fag (IR) BYG654163,1 ELE271140,7 INN25832,0 KJE19631,6 TEK Design351954,3 Alle IR ,7

Undersøkelse av forkunnskaper i matematikk. (Utført av norsk matematikkråd) Oppgaver fra grunnskolens pensum. Gis til studenter i 1. semester i høyere utdanning. År Rett svar %72,871,870,570,460,359,652,249,148,547,148

Fordelt på utdanningsvei Utdanningsvei Siv.ing77,368,165,562,563,8 Ing.63,054,548,746,245,2 Data 39,243,748,746,7 Lærer43,329,531,7 31,3 Siv.øk75,569,363,6 58,2 Øk.Adm53,138,535,535,934,6 Sniit alle59,652,249,148,547,1

Årsak til frafall (1) (Undersøkelse HIO-HS) Studentene slutter tidlig uten å delta i studieaktivitetene Studiet er ikke det studentene trodde det var Studentene opplever studiet som vanskelig – dårlige matematikk karakterer fra vgs Eksamen – liker ikke eksamensformen Hvis det først begynner å klusse seg til, blir det bare vanskeligere

Bekreftelse av antakelser Opptak p å realkompetanse eller spesielt grunnlag er ikke godt nok utgangspunkt Studentene m å beherske norsk b å de skriftlig og muntlig Årsak til frafall (2)

Hva er viktig for studentene Gode og tilgjengelig lærere Tett oppfølging – men ikke for tett, bli sett men ikke passet på Forst å elige læringsmål – se hensikten med hva de driver med Studentene/studentgrupper bør ha en Mentor Årsak til frafall (3)

Søkerne som ble borte Søkertall til kategorien ”INFOTEKN” ved landets høgskoler (Olsen, 2009) Nedgang på 94% på 10 år

Gull av gråstein? De med god startkompetanse gjør det signifikant bedre enn studenter med svak startkompetanse (Gjølberg, 2009) IT-studier får en større andel studenter (20%) med svak startkompetanse*) enn alle andre studier IT-studier får en mindre andel studenter (3,5%) med god startkompetanse*) enn alle andre studier med unntak av lærerutdanning Kan vi lage gull av gråstein? Like bra at de svakeste slutter? Men:Ikke nødvendigvis bare de svakeste som slutter *) Blant de 10% dårligste, hhv 10% beste søkerne

Innsats Studentene rapporterer at de bruker 7 – 10 timer pr uke pr kurs Utgjør 21 – 30 timer pr uke 12 timer forelesning = 9 – 18 timer selvstudium pr uke 3 – 6 timer selvstudium pr kurs pr uke Kan man lære f eks programmering med en slik innsats?

Studentmiljø De fleste studenter er her bare under forelesningene Dette er svært uheldig for studentmiljøet Vi tror studentmiljøet er viktig for læring

Befolkningsutvikling

Lyspunkt – prognose for antall studenter i høyere utdanning ”Utdanningsbølgen” (KD, ) 17’ til 33’ nye søkere til høyere utdanning i løpet av fire år

Hva mener studentene om oss 1? HIØ har et tredelt evalueringsregime Eva 3. Kursevalueringer Eva 2. Erfaringer med studiet Eva 1. Helhetlig studie- og læringsmiljø I tillegg til dette; Studielederne har faste møter med stud.tillitsvalgte Studiekvalitetsutvalget ved IT Uformelle møter med studentene

Hva mener studentene om oss 2? Eva 1 våren (Læringsmiljø) (Lav svar prosent, 30% av IT-stud, nettbasert) ca 80 % sier de trives svært bra/ bra. 11.6% trives dårlig 1.2% trives svært dårlig IT-studentene er de som er mest fornøyde med undervisningsrom og inneklima. Studentenes omtale av avdelingen til slekt/venner - 66% svært bra/bra - 15% dårlig/svært dårlig - 17% vet ikke

Hva mener studentene om oss 3? Eva 2 våren ( 2. kl). Benytter et skjema med 27 utsagn. Erfaringer med studiet - EMS Kullskårsvar % Dat3,645 IT&led3,658 Inf4,056 DmPro2,646 Snit IT3,349 HIØ3,5 I det store og hele er jeg fornøyd med kvaliteten på utdanningen. (5 høy score, 1 er lav). Snittskår IT3,3 LU3,9 ØSS4,0 HS3,6 IR2,6

Hva mener studentene om oss 4? Spørsmål 7. Lærerne bruker mye tid på å kommenter/ gi tilbakemeldinger på oppgavene mine % av dat.ing svarte delvis uenig/uenig. Spørsmål 17. Lærerne gir vanligvis nyttig feedback om hvordan jeg ligger an i studiet. - 90% av dat.ing svarte delvis uenig/uenig Eksempel fra EMS: God undervisning

Hva mener studentene om oss 5? Eva 3 Kategoriene ”helhetsinntrykk” og ”forelesers formidlingsevne” får stort sett karakter mellom 1 og 2.5 på studentevalueringene Det er jevnt over lite studentklager på foreleser og faglig innhold i kursene

Karaktersnitt H-08 og V-09 H-08V-09 Ant fag2221 X_mid3,23,0 X_min1,81,3 X_max4,34,1 X_hpro 3,8 Beregnet ut fra de som møter til eksamen. Stryk (F) teller ikke med i beregningen

Økonomi 2010 Budsjettet for HIØ er: mill Av dette kan IT få tildelte ca 18.6 mill (4.4 %)