Rikets tilstand Empire State
Pr Kull ITB ITBL ITDM DAT ITAA9 9 ITM Studentoversikt for IT-avd 2007
Pr Kull ITB ITBL ITDM DAT ITAA10 ITM Studentoversikt for IT-avd 2008
Studentoversikt for IT-avd 2009 Pr Kull /05Total ITB ITBL ITDM DAT ITAA11 ITM
Totalt antall studenter Kull ITB ITBL ITDM DAT ITAA91011 ITM Total studentøkning:Stud% > 2008:207, > 2009:3210, > 2009:5218,6 Økning i 1.kl Stud % Økning i 1.kl 2007 til ,0 Økning i 1.kl 2008 til ,8 Økning i 1.kl 2007 til ,5
Frafall av studenter Frafall 1.kl til 2.kl 2007->2008. KullStud% ITB15,3 ITBL1037,0 ITDM1338,2 DAT523,8 ITM266,7 Sum3127,4 Frafall 1.kl til 2.kl 2008->2009. KullStud% ITB315,0 ITBL939,1 ITDM2139,6 DAT741,2 ITM114,3 Sum4131,5 Frafall 1.kl til 3.kl 2007->2009. KullStud% ITB421,1 ITBL1244,4 ITDM1441,2 DAT314,3 Sum3329,2
Gjennomført på 3 år (normal tid) Kull# startet 06# fullført 09% fullført DAT281139,3 ITB26830,8 ITBL29517,2 ITDM521834,6 Alle IT ,1
Gjennomført på 3 år (normal tid) Kull# startet 06# fullført 09% fullført DAT281139,3 ITB26830,8 ITBL29517,2 ITDM521834,6 Alle IT ,1 Helsefag BIO582543,1 BVP443170,5 SOS483062,5 SYK ,0 VE ,4 VE ,7 Alle HS ,7
Gjennomført på 3 år (normal tid) Kull# startet 06# fullført 09% fullført DAT281139,3 ITB26830,8 ITBL29517,2 ITDM521834,6 Alle IT ,1 Helsefag BIO582543,1 BVP443170,5 SOS483062,5 SYK ,0 VE ,4 VE ,7 Alle HS ,7 Ing.fag (IR) BYG654163,1 ELE271140,7 INN25832,0 KJE19631,6 TEK Design351954,3 Alle IR ,7
Undersøkelse av forkunnskaper i matematikk. (Utført av norsk matematikkråd) Oppgaver fra grunnskolens pensum. Gis til studenter i 1. semester i høyere utdanning. År Rett svar %72,871,870,570,460,359,652,249,148,547,148
Fordelt på utdanningsvei Utdanningsvei Siv.ing77,368,165,562,563,8 Ing.63,054,548,746,245,2 Data 39,243,748,746,7 Lærer43,329,531,7 31,3 Siv.øk75,569,363,6 58,2 Øk.Adm53,138,535,535,934,6 Sniit alle59,652,249,148,547,1
Årsak til frafall (1) (Undersøkelse HIO-HS) Studentene slutter tidlig uten å delta i studieaktivitetene Studiet er ikke det studentene trodde det var Studentene opplever studiet som vanskelig – dårlige matematikk karakterer fra vgs Eksamen – liker ikke eksamensformen Hvis det først begynner å klusse seg til, blir det bare vanskeligere
Bekreftelse av antakelser Opptak p å realkompetanse eller spesielt grunnlag er ikke godt nok utgangspunkt Studentene m å beherske norsk b å de skriftlig og muntlig Årsak til frafall (2)
Hva er viktig for studentene Gode og tilgjengelig lærere Tett oppfølging – men ikke for tett, bli sett men ikke passet på Forst å elige læringsmål – se hensikten med hva de driver med Studentene/studentgrupper bør ha en Mentor Årsak til frafall (3)
Søkerne som ble borte Søkertall til kategorien ”INFOTEKN” ved landets høgskoler (Olsen, 2009) Nedgang på 94% på 10 år
Gull av gråstein? De med god startkompetanse gjør det signifikant bedre enn studenter med svak startkompetanse (Gjølberg, 2009) IT-studier får en større andel studenter (20%) med svak startkompetanse*) enn alle andre studier IT-studier får en mindre andel studenter (3,5%) med god startkompetanse*) enn alle andre studier med unntak av lærerutdanning Kan vi lage gull av gråstein? Like bra at de svakeste slutter? Men:Ikke nødvendigvis bare de svakeste som slutter *) Blant de 10% dårligste, hhv 10% beste søkerne
Innsats Studentene rapporterer at de bruker 7 – 10 timer pr uke pr kurs Utgjør 21 – 30 timer pr uke 12 timer forelesning = 9 – 18 timer selvstudium pr uke 3 – 6 timer selvstudium pr kurs pr uke Kan man lære f eks programmering med en slik innsats?
Studentmiljø De fleste studenter er her bare under forelesningene Dette er svært uheldig for studentmiljøet Vi tror studentmiljøet er viktig for læring
Befolkningsutvikling
Lyspunkt – prognose for antall studenter i høyere utdanning ”Utdanningsbølgen” (KD, ) 17’ til 33’ nye søkere til høyere utdanning i løpet av fire år
Hva mener studentene om oss 1? HIØ har et tredelt evalueringsregime Eva 3. Kursevalueringer Eva 2. Erfaringer med studiet Eva 1. Helhetlig studie- og læringsmiljø I tillegg til dette; Studielederne har faste møter med stud.tillitsvalgte Studiekvalitetsutvalget ved IT Uformelle møter med studentene
Hva mener studentene om oss 2? Eva 1 våren (Læringsmiljø) (Lav svar prosent, 30% av IT-stud, nettbasert) ca 80 % sier de trives svært bra/ bra. 11.6% trives dårlig 1.2% trives svært dårlig IT-studentene er de som er mest fornøyde med undervisningsrom og inneklima. Studentenes omtale av avdelingen til slekt/venner - 66% svært bra/bra - 15% dårlig/svært dårlig - 17% vet ikke
Hva mener studentene om oss 3? Eva 2 våren ( 2. kl). Benytter et skjema med 27 utsagn. Erfaringer med studiet - EMS Kullskårsvar % Dat3,645 IT&led3,658 Inf4,056 DmPro2,646 Snit IT3,349 HIØ3,5 I det store og hele er jeg fornøyd med kvaliteten på utdanningen. (5 høy score, 1 er lav). Snittskår IT3,3 LU3,9 ØSS4,0 HS3,6 IR2,6
Hva mener studentene om oss 4? Spørsmål 7. Lærerne bruker mye tid på å kommenter/ gi tilbakemeldinger på oppgavene mine % av dat.ing svarte delvis uenig/uenig. Spørsmål 17. Lærerne gir vanligvis nyttig feedback om hvordan jeg ligger an i studiet. - 90% av dat.ing svarte delvis uenig/uenig Eksempel fra EMS: God undervisning
Hva mener studentene om oss 5? Eva 3 Kategoriene ”helhetsinntrykk” og ”forelesers formidlingsevne” får stort sett karakter mellom 1 og 2.5 på studentevalueringene Det er jevnt over lite studentklager på foreleser og faglig innhold i kursene
Karaktersnitt H-08 og V-09 H-08V-09 Ant fag2221 X_mid3,23,0 X_min1,81,3 X_max4,34,1 X_hpro 3,8 Beregnet ut fra de som møter til eksamen. Stryk (F) teller ikke med i beregningen
Økonomi 2010 Budsjettet for HIØ er: mill Av dette kan IT få tildelte ca 18.6 mill (4.4 %)