Hvordan lykkes med skoleutvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Forventninger og videre arbeid…...
Norges beste barnehage
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Norges Beste Barnehage
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Norges beste barnehage
Elevundersøkelsen 2013 – 7. trinn 7. trinn (12-13) 7. trinn (13-14) 1. Motivasjon og mestring 1.1 Motivasjon 4,064, Mestring 3,884, Faglig.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Prosjektet: ”Drammenskolen, Norges beste skole” Formannskapet 1
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL Styret KnS
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Læring gjennom arbeid, engasjement og trivsel. Dersom skolen skal fungere godt forutsettes ikke bare at elevene kjenner hverandre, men at også foreldrene.
Samarbeid mellom skole og hjem
DKFU Kunnskapsbyen Drammen - et godt sted å bo, med Norges beste skole 2006: Norges billigste skole 2011: Norges beste skole 2011: Norges billigste skole.
"God bagasje på livets reise."
Vedtak i bystyret 2008: ”Drammensskolen – Norges beste skole, en skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og.
Drammensskolen – Norges beste skole
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Undervisningssektoren 2015
Kampen skole Vår visjon:
© Bergen kommune Bydelsvise sommermøter Styringskort skole – aggregert nivå.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Kan ikke alle bare være venner da?
FUG-konferanse for tillitsvalgte
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Velkommen til Varden skole Program i kveld
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Norges Beste Barnehage
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
”Drammensskolen – Norges beste skole”
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Skolebasert kompetanseutvikling
Velkommen til Apalløkka
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan lykkes med skoleutvikling Hvordan lykkes med skoleutvikling? Samarbeid med foreldre i Drammen kommune Foreldrekonferanse 31. okt. 2010 Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen kommune

Faglige resultater 2007 Nasjonale prøver: Svakere enn landsgjennomsnittet i lesing og matematikk. Engelsk på landsgjennomsnittet. Avgangskarakterene: Under landsgjennomsnittet Gradvis bedring i leseferdighet – men svakt på begrepsforståelse NB! Lav motivasjon hos elevene på mellomtrinnet og ungdomstrinnet i forhold til landsgjennomsnittet.

Visjonsprosjektet Visjon: ”Drammensskolen, Norges beste skole. En skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle potensial og blir et trygt og selvstendig menneske.”

Kjennetegn: 1. Tilpasset opplæring i et trygt, tolerant og godt sosialt miljø som fremmer trivsel, mangfold og personlig utvikling hos elevene. 2. Trygge, glade og aktive elever i god fysisk form. 3. Omfattende elev- og foreldremedvirkning, aktivt samarbeid mellom hjem og skole. 4. En undervisningssituasjon preget av ro, orden, høflighet og gjensidig respekt. 5. Lik og rettferdig vurdering 6. Kvalifiserte, profesjonelle og motiverte lærere 7. Gode fysiske rammer og velfungerende skolebygg 8. En nytenkende og åpen skole. 9. IKT- satsing og tilgang på oppdatert læringsmateriell. 10. Anvende flerkulturell kompetanse

Bedriften - skole Lokal styring Budsjett Innhold DET INDRE LIVET Grunnleggende ferdigheter Hjem-/skole samarbeid Læringsmiljø/klasseledelse Ledelse Resultater Oppfølging fra skoleeier Elevene Foreldrene Levekår Utdanning Statlige Rammefaktorer Læreplan Lovverk

Levekår og utdanning Kommune Indeks 2007 Indeks 2000 Lav utdanning Snitt kommuner 5,5 5,4 5,9 Drammen 7,3 6,9 6,0 Snitt ASSS 6,6 6,3 5,8

”Barneskolekrets” Indeks 2007 Lav utdanning Hallermoen 4,0 2 Konnerud 4,2 3 Vestbygda 2,5 Bragernes 6,0 4 Øren 7,5 Aronsløkka 5,3 6 Åssiden 7,7 7 Rødskog 8,7 9 Gulskogen 6,8 5 Danvik 7,3 Brandengen Fjell 10 Åskollen 6,5 Skoger 6,2

Handlingsplanens oppbygging ”Plattformen” for Norges beste skole: Faglige resultater og elevenes generelle kompetanse Denne plattformen hviler på tre ”pilarer”: Hjem/skole- samarbeid Grunnleggende ferdigheter Læringsmiljø/ klasseledelse Pilarene er fundamentert på en ”grunnmur”: Ledelse

Hjem – skole samarbeid Visjonens kjennetegn: Omfattende elev- og foreldremedvirkning, aktivt samarbeid (tettere på hverandre) En nytenkende og åpen skole ”Barnas motivasjon og interesse for skolen har sammenheng med foreldrenes engasjement i forhold til skole.” Oppgave: Styrke foreldrenes rolle og betydning! ”Skreddersøm!” Foreldredemokratiet! Tiltak!

Hva gjør vi? Få til et sterkt DKFU (100 000 kr i 2010 - ? I 2011) ”Deres engasjement og aktivitet skaper verdier for millioner!” Foreldreskole Medvirkning – utarbeidelse av føringene for drammensskolen (Hjem-skole + læringsmiljøet) På den enkelte skole Press ----------- Støtte!! Alle er med for å få flere til å Å elske skolen - mer!!!!

Ledelse Lederteam med avdelingsledere Stort lederprogram for alle lederteamene i kommunen Store krav/forventninger til lederne! Oppfølging fra skoleeier!

Basen ”Norges Beste Skole” Fem ansatte med hvert sitt ansvarsområde: Oppgave: Gjennomføre handlingsplanen! * Kompetanseutvikling gjennom nettverk * Følge opp programmer og veiledere Felles satsing som forplikter alle! Drammensskolen som merkevare!! Slik gjør vi det!

Status – Norges beste skole Faglig: På landsgjennomsnittet! ”Vi utgjør allerede en forskjell”!? Sosialt: Mobbing på landsgj.! Stor framgang! Ledelse: Høy kompetanse! Robuste lederteam! Høy motivasjon!

Resultater så langt! Personalet: (KS sin medarbeiderundersøkelse) Større trivsel Mer fornøyd med sine ledere Mer fornøyd med kommuneledelsen Større motivasjon og mer fokus! Lavere sykefravær Bedre rekruttering

Utfordringer videre! Følge tettere opp driften i skolen for å få på plass den standard og det læringstrykket som ønskes! Prioritere det som betyr mest for resultater på elevnivå. Vi har bare startet på å utnytte potensialet i foreldresamarbeidet på alle nivåer. Rekruttering! Tenke positivt og beholde motivasjonen!

Oppsummering! Mål: Løfte hver enkelt elev! Krever: Mobilisering av alle aktørene på skolearenaen! Avstemme forventninger! Fokus! Systematikk! Kompetanse! Ledelse!