Produktmodellering: Egenskaper, spesifikasjoner og B3

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Content Management på en ny måte Stian Danenbarger Creuna as.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Godt verktøy er halve jobben
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Månedsbrev fra Blåklokka
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
DRILL GRUPPE 106.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Månedsbrev Smørblomst
Post 4, sykehuset Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Identifisering og bruk av indikatorer
Kvalitative og kvantitative metoder
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Kvalitative forskningsmetoder
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Kvalitative og kvantitative metoder
Sett inn bilde av produktet her
Sett inn bilde av produktet her
Utskrift av presentasjonen:

Produktmodellering: Egenskaper, spesifikasjoner og B3

Produktegenskaper Inngående forståelse av brukeren og bruksmåte er en forutsetning for å skape konkurransekraft. Brukeren er kilden til gode produktegenskaper. Følgende beskrivelser presenteres: Bruker, Bruksmåte og Brukssituasjon Brukerkravspesifikasjon Teknologispesifikasjon Produktspesifikasjon

kvalitet er graden av oppfyllelse av brukerens forventninger Produktegenskaper Hva er kvalitet? kvalitet er graden av oppfyllelse av brukerens forventninger

Produktegenskaper o     Brukeren utpeker selv hva han oppfatter som kvalitet og tillegger den verdi etter en personlig målestokk. Konstruktøren må sørge for å gjøre kvalitet objektivt og målbart.  Brukeren har behov og forventninger til kvaliteten av det produkt som oppfyller et behov. Konstruktøren fastlegger den forretningsmessige synsvinkelen.

Kvalitet To interessentgrupper, to typer kvalitet Q-egenskaper; kvalitetsegenskaper, dvs. de egenskaper som tilgodeser de eksterne interessenter hvor brukeren er den viktigste.   q-egenskaper; dvs. de effektivitetsegenskaper som tilgodeser de interne interesser. “Store Q” “Lille q”

Kvalitet handler om produktegenskaper Store-Q: Et mål på i hvilken grad produktet oppfyller brukernes og kundenes ønsker og forventninger Lille-q: Et mål på i hvilken grad det enkelte eksemplar oppfyller bedriftens interne spesifikasjoner  

Q Kvalitet Vi må vite: hvilke brukere/brukergrupper hva de legger vekt på – hva de liker og ønsker hva som vil få dem til å kjøpe et produkt   Dårlig sykkel / god sykkel?

Produktegenskaper Pliktegenskaper: Egenskaper som alle produkter i aktuelle gruppe forventes å ha Posisjoneringsegenskaper: Egenskaper som gjør det enkelte produktet unikt eller gir det spesielle kvaliteter fra et bruker/kunde-perspektiv Bidrar ikke til å selge produktet, men hvis de mangler .... Skal skape begeistring!

q Kvalitet Vi må vite: hvilke leverandører, hvilke komponenter hvor skal det produseres og av hvem egenskaper ved produksjons- og leveransesystemet   Dårlig sykkel / god sykkel?

Komponenters grunnegenskaper Når man skal beskrive en komponent, bruker man grunnegenskapene: Form Dimensjoner Overflate Materiale .. og for sammensatte produkter har vi i tillegg: Struktur

Hvordan komme fram til en spesifikasjon? Bruker, Bruksmåte, Brukssituasjon Produkt-spesifikasjon Marked Omforming til tekniske kriterier Teknologianalyse Teknologi

Spesifikasjon Bruker og bruksanalyser Det er tre grunnleggende spørsmål vi må finne svar på: Hvem er brukeren? I hvilke situasjoner brukes produktet? Hvordan brukes det? B3 = Bruker + Brukssituasjon + Bruksmåte

Spesifikasjon Bruker og bruksanalyser Interessentanalyse: Også andre enn brukerne har interesse av at produktet har gode egenskaper Salgsfolk Vedlikeholds- og renholdsfolk Transportfolk Administrasjons- og innkjøpsfolk Sluttbrukere Resirkulering og renovasjon Hvem tar beslutningen om å kjøpe produktet? Hva er avgjørende for den som tar denne beslutningen?

Spesifikasjon Bruker og bruksanalyser Interessentkart (andre interessenter) ... Bruker god å skjenke av lett å forstå holder på varmen pen på bordet Butikk pen fin innpakning lite volum god fortjeneste-margin få varianter passer i hyllene Transportør lite volum tåler hard behandling solid innpakning Rengjøringsfolk tåler oppvask-maskin lett å holde rein Innkjøper lav pris tåler oppvask-maskin null vedlikehold Produsent ...

Spesifikasjon Brukerprofil Bruker og bruksanalyser - Brukere (kunder) Fysiske egenskaper som for eksempel: Kroppsmål (er brukeren for eksempel et barn?) Spesielle behov (om brukeren for eksempel er funksjonshemmet) Statistiske data som for eksempel: Alder Kjønn Språk Mentale egenskaper som for eksempel: Evne til å tilegne seg nye bruksmåter Evne til å forstå brukerveiledninger (det er for eksempel forskjell på barn, ungdom voksne og eldre). Spesielle egenskaper Utdanning Yrke Generelle interesser Smak og preferanser (dette kan fortelle mye om hva slags ”type” brukeren er. Hjelper til å gi konstruktøren et bilde av en virkelig person). Brukerens forhold til produktet Er brukeren vandt til denne type produkt? Er dette en ekspertbruker, hobbybruker eller av en noe mer motvillig karakter? Hva vil denne brukeren oppfatte som pliktegenskaper ved vårt produkt, og hva vil oppfattes som posisjoneringsegenskaper?

Spesifikasjon Beskrivelser; Brukerprofil

Spesifikasjon Bruker og bruksanalyser; Brukeren (kunder); Brukssituasjon Finn de typiske situasjonene! Hvem bruker produktet? Når? I hvilken anledning? Under hastverk? Osv. Om vi tenker på ei kaffekanne vil typiske brukssituasjoner kunne være: Når familien er samlet foran TVen. I alle slags kaffeslaberas. På stuebordet sammen med en dunk heimbrent et sted i Trøndelag. På kjøkkenbenken mens den vaskes. Foran kaffetrakteren mens den fylles. På bordet på et møterom. ...finn andre typiske situasjoner...

Spesifikasjon Bruker og bruksanalyser; Brukeren (kunder); Bruksmåte Hvordan brukes produktet? Ting det kan være viktig å ta rede på om bruken av ei kaffekanne er for eksempel: Hvordan fylles den? Fylles den med kaffe eller vann? Står den lenge før den tømmes? Vaskes den i maskin eller for hånd? Tømmer folk selv i koppene sine eller serveres de av andre? Transporteres den langt mellom fylle- og tømmested?

Spesifikasjon Beskrivelser; Storyboard (bruksmåte og brukssituasjon)

Spesifikasjon Noen vanlige spørsmål: Hvordan bruker du produktet? Hva er det liker ved eksisterende produkt? Hva er det du misliker med eksisterende produkt? Hvilke forbedringer vil du foreslå? Metoder for observasjon og datainnsamling. Brukerintervju Observasjoner av produktet i bruk Statistiske metoder Fokusgruppe Intervju Gjennom å snakke med brukere får vi innblikk i deres opplevelse av et produkt. Skal vi forbedre en kaffekanne bør vi spørre hvilke problemer brukerne opplever med dagens modeller av kaffekanna. Vi bør også spørre når, hvor og hvordan de bruker kaffekanner. Vi kan da for eksempel få svar som: ”Jeg bruker kaffekanner på kontoret. Når vi skal ha et møte ber jeg sekretæren fylle opp ei kanne å sette på møterommet. Vi tømmer den gjerne løpet av møtet.” I dette tilfellet bør vi også snakke med sekretæren som faktisk fyller kanna.

Spesifikasjon Problemer med intervju som teknikk i produktutvikling ”Vanlige mennesker” forholder seg til ting som fins – mens produktutvikling handler om ting som ennå ikke fins ”Drømmeproduktet” er ofte et eksisterende, men veldig dyrt produkt Det var ingen brukere som ønsket seg discman eller sms eller digitale kameraer – det kom fra forskningsmiljøene ... derfor må man vite hva man kan få ut av et intervju, og ha realistiske forventninger

Spesifikasjon Metoder for observasjon og datainnsamling. Observasjon Observasjon er en god kilde til informasjon om et produkt i bruk. Observasjoner utfyller intervjuer godt, fordi vi her har muligheten til å se problemene brukerne selv ikke er klar over. Vi vil ofte se at disse to metodene glir over i hverandre på en naturlig måte. Dokumentér Vær som et barn Vær som en marsboer Vær misfornøyd Tenk verb Innlevelse Forvent det uventede Vær tilstede på en naturlig måte

Spesifikasjon

Spesifikasjon Teknologispesifikasjon Finn ut hvilke teknologier som benyttes i dagens produkter (egne og fra konkurrenter) Finn ut hva som er nye trender, kommende teknologier Kartlegg bedriftens egen utvikling av nye teknologier – Har det vært teknologiutvikling i bedriften som kan brukes? Tjoks med skrunøkkel alt 1: med håndskruing alt 2: med håndskruing og lås Tannhjulsgiring alt 1: planetgir Justerbart pådrag alt 1: potensiometer

Spesifikasjon Produktkravspesifikasjon Omforming til tekniske kriterier Marked Bruker, Bruksanalyse, Brukssituasjon Produktkrav-spesifikasjon Teknologi-spesifikasjon Teknologi

Spesifikasjon

Produktkrav- spesifikasjon

Spesifikasjon Dagens utfordring: Hva kjennetegner et godt produkt? Hvordan kan vi skape produkter med stor konkurransekraft?

Dagens produkt 1 Brukere? Brukssituasjoner? Bruksmåter? Interessenter? Brukerkrav? Konkurransekraft?

Dagens produkt 2 Brukere? Brukssituasjoner? Bruksmåter? Interessenter? Brukerkrav? Konkurransekraft?

Dagens produkt 2b

Dagens produkt 3 Brukere? Brukssituasjoner? Bruksmåter? Interessenter? Brukerkrav? Konkurransekraft?