Laste ned presentasjonen
1
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Jon-Kåre Aarskog Merit Consulting AS
2
Ønske om å tenke annerledes Noen løsninger
Jeg vil komme med Noen observasjoner Noen påstander Ønske om å tenke annerledes Noen løsninger
3
Historisk: Teknologidrevet utvikling
Til nå har teknologien og dens muligheter og begrensninger vært styrende for utvikling av brukergrensesnitt og integrasjoner. Dette har resultert i svært ulike løsninger for: Interne brukere (terminaler, PCer og tynne klienter) Web-baserte brukere. Håndterminaler PDAer, mobiltelefoner, håndterminaler og andre mobile enheter. Bruk av ulike utviklingsressurser for de ulike plattformene har resultert i: Alt. 1: Utviklerne har vært for teknologistyrt, med dårlig kompetanse om ERP-system (Movex) Alt 2: Utviklerne har vært for funksjonsstyrt, med dårlig teknisk kompetanse. Vanskelig å koordinere og få disse til å jobbe godt sammen.
4
Nåtid: Funksjonsdrevet utvikling
Teknologien for de ulike hardware-plattformene glir over i hverandre. Dette gir samme muligheter for: PC’er (interne og eksterne) Tynne klienter (interne og eksterne) PDAer, mobiltelefoner, håndterminaler og andre mobile enheter. Løsninger kan utvikles og benyttes for flere plattformer og flere typer hardware. Interne og eksterne applikasjoner Interne brukere og eksterne brukere Uavhengige av operativsystem PCer, PDAer, håndterminaler, mobiltelefoner etc. Kan bruke samme utviklings-ressurser med riktig kompetanse (funksjon og teknikk) uavhengig av plattform og hardware. Teknologien vil ikke lenger begrense mulighetene, men være med på å forbedre funksjonaliteten i nye løsninger.
5
Eksempel på eksisterende grensesnitt
C++ Client/Server 5250 emulering Proprietære språk Eks. IRL SMS Gateway XML/Java/ASP/JSP/ .Net m.fl. Java Web-enabled Client/Server ASP/JSP/.Net
6
XML/Java/ASP/JSP/ .Net m.fl.
Glir over i hverandre C++ Client/Server 5250 emulering Proprietære språk Eks. IRL SMS Gateway XML/Java/ASP/JSP/ .Net m.fl. Java Web-enabled Client/Server ASP/JSP/.Net
7
Portal solutions Portal Solutions
8
Fremtiden er mobil Brukere benytter samme applikasjoner
På kontoret Hjemme På reise På lageret På parkeringsplassen Terminalenhetene vil/kan variere Plattformene vil variere Enklere og mer enhetlig utvikling Forenklet administrasjon av: Brukere Backup Programvare
9
Tenke annerledes? Nye muligheter?
Tilby alternativ løsning for at forhandlerleddet (kunder) skal kunne nyttiggjøre seg informasjon som finnes i produsentens løsning Hvordan kan butikkmedarbeiderne gjøre en bedre jobb ved å ha tilgang til produsentenes IT-løsninger?
10
? ? Tradisjonell situasjon Service desk Customer Queue of customers ….
Another customer Another customer
11
? En mulig løsning Scan strekkode på produktplakat:
Få produkt informasjon Skriv ut produktfakta Få pris (og rabatter) Sjekk tilgjengelighet (på lager?) Når kan produkt leveres? Alternative produkter? Andre relaterte produkter? Lag bestilling Ha en fortsatt god dag! Versågod neste! ?
12
Eksempel på mobile prosessområder (Online portal)
Kundeservice Scanning av produktplakat Produktinformasjon Produktkonfigurering Alternative varianter? Hva koster produktet? Når kan varen leveres? Kundeordre Registrering og vedlikehold Spørring Statistikk
13
Hva betyr dette i praksis?
Kundeservice Mulig til å selge riktige produkter Enklere å skape mersalg Slipper kø ved informasjonsdisk/kasse Mer kompetente butikkmedarbeidere Mindre opplæringsbehov Større deler av arbeidstiden til aktivt salgsarbeid Realtidsinformasjon gir kortere ledetider Personal Statistikker (pr. selger, avdeling, butikk) Komme & Gå rapportering Lager Varemottak Tellerutiner A new way of doing business!
14
Kombinasjon av online portal og tradisjonell EDI
Butikkmedarbeider kan ift. noen prosesser/funksjoner jobbe direkte (online) mot produsenten sitt system Produsenter Ordrebekreftelse Pakkseddel Faktura Andre prosesser løses via mer tradisjonelle EDI-integrasjoner (transaksjonsbasert) Butikker
15
Online portal kombinert med EDI (scenario 1)
Butikkmedarbeider Produsent Be om produktinformasjon, konfigurer produkt og få gylding EAN-nummer EDI bestilling Opprett bestilling i eget system. Leverandørens EAN-nummer benyttes. EDI ordre bekreftelse EDI faktura
16
Online portal kombinert med EDI (scenario 2)
Butikkmedarbeider Produsent Be om produktinformasjon, konfigurer produkt og få gylding EAN-nummer Opprett bestilling hos produsent. EDI ordre bekreftelse. Bestilling opprettes automatisk i butikkens system EDI faktura oppdaterer bestilling i butikkens system
17
Online portal kombinert med EDI (scenario 3)
Butikkmedarbeider Produsent Be om produktinformasjon, konfigurer produkt og få gylding EAN-nummer Opprett bestilling hos produsent. Økonomiavdeling Ordrebekreftelse via Kundeservice Transportør Online ordrespørring Inkl. Track & trace mot transportører
18
Skjermbilder PDA-løsning
19
Skjermbilder PDA-løsning
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.