Tom Henry Knudsen – Telenor Nordic

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
GROW modellen.
Om å få det til!.
- Samhandlingsreformen –
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
MySaemien Sijte Arbeidskrav av Anita Kvilvang. Jeg har laget et forslag til utforming av et sørsamisk museum og kultursenter i sketchup. Jeg har brukt.
Regional utvikling i Sør-Trønderske kommuner ved hjelp av IKT: Sør-Trøndelag fylkeskommunes rolle som regional utviklingsaktør innen fagfeltet IKT Prosjektoppgave.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Markedsstruktur - teori og empiri
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Fra resultat til veien videre Prosjekt: Nasjonal satsing for utprøving og evaluering av familieråd i Norge Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Kvalitative og kvantitative metoder
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Anbudsreglene er bedre enn sitt rykte Bruker vi mulighetene og hva må endres V/ Flemming Bo Hegerstrøm Administrerende direktør, Hospital IT.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Overvåking Feilhåndtering
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
Forretningsplan, Nettsted med Flash, Ajax, PHP, MySQL
Politisk arbeid i NEF. Bakgrunn SSE står ikke i umiddelbar fare for å bli lagt ned. Foreligger forslag om samlokalisering av hele OUS på Gaustad i 2025.
1 Departementsråd Eva Hildrum, Samferdselsdepartementet SSØ-dagen 29. januar 2009 Evalueringer – opp av kontorskuffen og inn i ledermøtet.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Industri og miljø SGO 2300 Bjørnar Sæther. Industrivekst og forurensing Sterk vekst i industriproduksjonen i Norge og internasjonalt Generelt.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
1 Gjermund Lanestedt Rådgivernettverk - samling april 2002 Rådgivernettverk - utgangspunkt, rammer og forutsetninger Gjermund Lanestedt Programkoordinator.
Om lysbildeserien Lysbildene er støttemateriell til prosessledere
Rekommunalisering eller en entreprise?
IoT i smarthus: Paradigmeskifte i 2017
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Samarbeid og medbestemmelse
Gevinstrealisering Erik Paulsen ASSS - 4.mai Bergen Gevinstrealisering
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon
VERDENS BESTE VERTSKAP
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Tom Henry Knudsen – Telenor Nordic Forbedringsarbeid i Telenor – fra kostnadsreduksjon til prosessforbedring og utvikling av nye verktøy Tom Henry Knudsen – Telenor Nordic

Selskapets tilstand og rammebetingelser bestemmer valg av angrepslogikk for forbedringsarbeidet Interne forhold Eksterne forhold Kostnadsveksten kraftigere enn inntektsveksten – fallende marginer Kostnadsmassen var mye høyere enn kravet til morgendagens telekom-operatører Dyrking av desentralisert organisasjonsform hadde resultert i dublerende løsninger og funksjoner Samarbeid på tvers av organisasjonslinjer var vanskelig Kursutviklingen på aksjen var verken tilfredsstillende for ledelse eller eiere Benchmarking mot andre utenlandske teleselskaper viste svakere lønnsomhet hos Telenor Konkurransesituasjonen i Norge var blitt hardere – flere aktører og økt prispress Ny teknologi ga konkurrenter billigere ”inngangsbillett” og lavere driftskostnader

Telenor kunne velge mellom følgende modeller Program med fokus på kostnads-reduksjoner Program med fokus på prosessforbedring og verktøyutvikling eller

Modellene utelukker ikke hverandre, men valget falt på kostnadsreduksjonsprogram fordi.. kostnadene var høye, enkle å få øye på og lette å gruppere det var behov for å komme hurtig i gang og vise resultater flere tiltak var enkle å gjennomføre (innkjøpseffekter) det var mulig å identifisere ikke-virksomhetskritiske aktiviteter/oppgaver kostnader kunne reduseres uten at det var behov for nye verktøy

Noen kriterier er vesentlig for å få suksess med gjennomføring av større forbedringsprogram Skal forbedringsarbeidet drives som en ordinær linjeaktivitet eller i et sentralt program? Organiseringsuavhengige suksesskriterier: Krav til en programstruktur: Forankring hos toppledelsen Aksept på felles mål Intern/ekstern kommunikasjon Sterk styring av valgt modell Gjennomføringskraft (kapasitet) Gode prosjektledere Profesjonelle samarbeidspartnere Sterk ledelse Tilstrekkelig myndighet Tydelig mandat og mål Ansvar for helhet ikke deler Riktig programorganisering Tydelige prosjekter Oppfølging og rapportering

Telenors erfaring med og etter Delta 4 Det positive: Målet om 4 mrd. kroner i kostnadsreduksjoner ble nådd Vi fikk løftet på mange ”steiner”, flere hadde tidligere vært hellige Organisatoriske skiller (siloer) ble revet og grunnlag lagt for et bedre samarbeid mellom forretningsområder og enheter Markedet responderte positivt Ansatte forstod at dette var nødvendig (selv om det gjorde vondt) Det mindre positive: Vi hadde løst kostnadsutfordringen, men ikke forbedringsbehovet De vanskeligste områdene klarte vi ikke å løse (kundefront og IS/IT) Organisasjonen ble sliten av ”kostnadsjakten” Varigheten av tiltakene var en utfordring

Delta 4 – kostnadsreduksjonsprogram var et godt utgangspunkt for neste fase i forbedringsarbeidet Program med fokus på prosessforbedring og verktøyutvikling - Operational Excellence

For at forbedringsarbeidet skal gi varige resultater må… måten det jobbes på synkroniseres i alle relevante deler av organisasjonen. Dette krever endring i arbeidsprosessene og fremtaking av nye verktøy Skal dette forbedringsarbeidet drives som en ordinær linjeaktivitet eller i et sentralt program?

Her følger noen vesentlige forhold som må besvares i tilknytning til valg av gjennomføringsmodell Svaret på disse spørsmålene vil påvirke valget av modell: Taler for valg av: Vil forbedringsarbeidet føre til vesentlige endringer i organisasjonsstrukturen? Påvirker arbeidet flere enn en organisasjonsenhet? Er det behov for store kostnadsreduksjoner? Er ledelsen enige og omforente om at endringene skal gjennomføres? Er det behov for sterk linjeforankring? Sentralt program Linjeaktivitet/Sentralt program Linjeaktivitet

Krav til forbedringsagendaen i et sentralt program Prosjektene/tiltakene må ha en viss størrelse – en ”long list” av små forbedringstiltak er ingen forbedringsagenda Antall prosjekter må begrenses av hensyn til gjennomføringskapasitet og –risiko. Finn en god balanse mellom det sentrale programmet og linjeorganisasjonens øvrige forbedringsarbeid Prosjekter som har gjensidig avhengigheter må planlegges som en helhet Helheten og det enkelte prosjekt/tiltak må ha sitt business case IT-systemer er ofte viktige verktøy i prosessforbedringssammenheng – finn balansen mellom forretningssidens krav/mål og IT som verktøy

Oppfølging er avgjørende for sluttresultatet Forbedringsarbeidet må følges opp regelmessig – for oss er det månedlig Målambisjoner (for eksempel kostnadsreduksjoner) må knyttes til faktisk resultatutvikling Forbedringsarbeidet må følges opp helhetlig – for oss betyr det at vi overvåker de største forbedringsaktivitetenes utvikling og alle divisjoners øvrige arbeid Rapportering skjer til toppledelsen i kvartalsvise Business Reviews

Takk for oppmerksomheten