Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder Digitalised Communication: Organisational Challenges in Offshore Value Chains Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder Jan Alexander Langlo PhD student
Kjøreplan Bakgrunn Mulige problemstillinger? Mulige angrepsmåter?
Bakgrunn Litt om forskningsprosjektet Litt om de to kasusene Grane Hydro Kristin Statoil Samarbeidspartnere
Organisatoriske utfordringer med digitalisering i oljebransjen Samarbeidsprosjekt mellom oljebransjen og fagmiljøer Samarbeidsavtale mellom prosjektet og Norsk senter for prosjektledelse.
Samarbeid og samhandling Hovedfokus er organisasjonsmessige utfordringer i olje og gassbransjen. Dokumentbehandling og livssyklusinformasjon er sentralt Økt verdiskaping og bedre samarbeid i bransjen er mål!
Økt verdiskaping Økt verdiskaping – og gjør hverandre gode! Se på arbeidsprosessene og eventuelt endre organisatoriske forhold for å kunne ta ut gevinster for alle parter: Hvilke organisatoriske forhold kan være flaskehals for å bli bedre? Hva kan fremme samarbeid og deling av informasjon? Hva kan hemme samarbeid og deling av informasjon?
GRANE Tradisjonell samhandling, papirbasert/ delvis papirbasert Forutsetninger Suksesskriterier Fallgruver Kostnader i forhold til arbeidsprosesser, deling av informasjon, kommunikasjon, roller, ansvar, relasjoner og effektiv samhandling
KRISTIN Digitalisering av informasjon (PIM, Plant Information Management system) Forutsetninger for digitalisering Suksesskriterier Fallgruver Kostnader Målinger i forhold til arbeidsprosesser, deling av informasjon, kommunikasjon, roller, ansvar, relasjoner og effektiv samhandling
Samarbeid - deltakere - arbeidsgruppe Hydro Statoil Norske Shell Aker Kværner ABB Bjørge Solberg & Andersen Oljeindustriens Landsforening TBL Offshore GE Nuovo Pignone Fire Protection Engineering AS Norstella Fagmiljøer: NTNU SINTEF Universitetet i Oslo Cranfield School of Management i London
Måling – målekriterier Beste praksis- forbedringer I PROSJEKTER: Arbeidsprosesser Leveranser – produkt og tjenester Mennesker Dele informasjon – livssyklusinformasjon Kommunikasjon Relasjoner Samhandling Ledelse - kultur BENCHMARKING Måling – målekriterier Beste praksis- forbedringer
Delprosjekter 1 – Digitalisering, verdikjeder og arbeidsprosesser 2 – Kultur, relasjoner, ledelse og samhandling 3 – Benchmarking – beste praksis - målekriterier
Doktorgrad tilknyttet prosjektet Oppstart 1. november 2004 Ingen problemstilling fastlagt enda
Mulige problemstillinger Belyse påstander Vurdering av problemstillinger ved bruk av ulike perspektiv Beslutningsprosesser Hvordan skape vinn-vinn for alle aktører og ikke bare for operatørene/eierne?
Belyse påstander Vil økt digitalisering gi økt verdiskapning? Hvorfor/hvorfor ikke? Størst potensial er knyttet til ledelsesaspektet, uavhengig av digitalisering: Kommunikasjon Relasjonsbygging Legge forholdene til rette for gode arbeidsprosesser Etc ”Vi tjener penger på endringsordrer, og ikke nødvendigvis at ferdigstillingen av prosjektet går som planlagt.”
Ulike perspektiv Prosjektperspektiv Livssyklus-perspektiv Planlegging Detaljplanlegging Gjennomføring Kommunikasjon Ulike aktører Tidligfase Planlegging Detaljplanlegging Gjennomføring Ulike aktører Kommunikasjon Drift Avhending Kommunikasjon Kommunikasjon Ulike aktører Ulike aktører
Beslutningsprosesser Forholdet mellom ”formell” og ”uformell” kommunikasjon Hvilken/hva slags informasjon har man behov for? Hvor henter man denne informasjonen? Hvordan kan man være sikker på at denne informasjonen er gyldig og at det ikke finnes noe som er mer oppdatert? Hvordan virker menneskelige egenskaper og ferdigheter inn på beslutningsprosessene? Hvordan virker menneskelige egenskaper og ferdigheter inn på behov for beslutningsunderlag?
Menneskelige utfordringer som følge av digitalisering Signaturskrekk Datadisiplin Kreativitet vs kontroll Opplæring og oppfølging
Kreativitet vs Kontroll Brukerne trenger Frie tøyler Organisasjonen trenger Kontroll
Opplæring og oppfølging Ignorering/ Frykt Verdsetting Nysgjerrighet Nøytralitet Interesse Tid
Mulige angrepsmåter Initiell kartlegging Teoretisk grunnlag Forståelse av bransjen og casene Avgrensning av problemstilling Utvikling av hypoteser og forskningsspørsmål Testing av hypoteser Case studies (multiple) Intervju Observasjoner Dokumentanalyser Drøfting med prosjektgruppen
Innspill? Jeg tar imot alle gode forslag til Avgrensninger Problemstillinger Fokusområder Hypoteser Metoder etc
Mer informasjon? www.ord.sintef.no