Læring av grunnleggende ferdigheter!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Digital ferdigheter i alle fag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Tidligere læreplaner.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Bokpresentasjon Oslo.
”Alle skal beherske grunnleggende ferdigheter” Grunnleggende ferdigheter og lokalt læreplanarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
”Morderne” Fra novelle til film.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Tankekart og læringstrategi
Velkommen til et nytt skoleår!
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Fagdag engelsk Hamar 1. november 2016 v/ Helle Kristin Gulestøl, engelsknemnda.
Nasjonale prøver Sandved skole
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
Systematisk Observasjon av Lesing.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Vurderingskriterier enkel versjon
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Nå er de revidert!.
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Læring av grunnleggende ferdigheter! LIVET ER Å LÆRA, FYRST LÆRER ME Å KRABBA, SO LÆRER ME Å STABBA, SO LÆRER ME Å GÅ. SO LÆRER ME Å SNAKKA, ETA FINT OG TAKKA, OG ALT ME IKKJE MÅ (Olav H. Hauge)

Læreplaner for Kunnskapsløftet 2006 Fem grunnleggende ferdigheter: å kunne uttrykke seg muntlig å kunne uttrykke seg skriftlig å kunne lese å kunne regne å kunne bruke digitale verktøy Knytta til fagene.

Kunnskapsløftet 2006 (LK 06) - grunnleggende ferdigheter i alle fag «Å lære for å bruke» - basiskompetanse «Å bruke for å lære» tidlig innsats videreutvikles gjennom hele skolegangen progresjon knyttes til fagene å forstå, lære og utøve et fag, er knyttet til å skape mening med språket og andre meningsskapende ressurser i faget En dialogisk og gjensidig prosess. Skal starte tidlig med å lære GF: (barnehage, første skoleår) Mer krevende gjennom skolegangen Legge opp til progresjon hele veien Skal ha en tydelig progresjon i utviklingen. Kjell Lars Berge:

Grunnleggende norsk for språklige minoriteter (LK 06) Kartleggingsmateriell fra Udir (2007) beskriver norsk som andrespråk på tre nivåer: Nivå 1: Elementært nivå elevene behersker norsk i mange sosiale sammenhenger. Kan kommunisere enkelt om seg selv, vanlige gjøremål og aktiviteter. Ofte begrenset ordforråd som dekker basisbehov for kommunikasjon kan lese og forstå budskapet er i enkle, tilpassede tekster, spesielt om tekster som er gjennomgått på forhånd. kan skrive korte tekster, f.eks med jeg-budskap, huskelister, tekster om seg selv, enkle fortellinger vil ha problemer med å tilegne seg fagstoff når undervisningen foregår på norsk større problemer jo høyere opp i klassene man kommer elevene trenger mye språklig støtte og tilrettelegging Fagplanen Grunnleggende norsk for språklige minoriteter

Grunnleggende norsk for språklige minoriteter (LK 06) Nivå 2: Mellomnivå elevene kan lese og forstå enkle aldersadekvate tekster dersom de får god hjelp kan finne enkel informasjon i enkle fortellinger, fagtekster og bruksanvisninger, tabeller og grafiske framstillinger kan skrive brev, korte frioppgaver og svært enkle fagtekster, fortelle sammenhengende (tale og skrift) på en forståelig måte om temaer de har arbeidet med klarer seg bra i sosiale sammenhenger problemer med å tilegne seg nytt lærestoff i fag som naturfag, matematikk, samfunnsfag og norsk trenger mye hjelp og tilrettelegging

Grunnleggende norsk for språklige minoriteter (LK 06) Niva 3. Nærmer seg tilstrekkelig språklig norskkompetanse til å tilegne seg kunnskaper og delta i skolens arbeid på linje med sine majoritetsspråklige klassekamerater får stadig mer utbytte av undervisning på norsk mestrer å orientere seg på norsk, både sosialt og faglig har fortsatt stadig behov for språklig hjelp og veiledning, spesielt i forhold til lesing, skriving og tilegnelse av nytt fagstoff

Litteraturliste