Litteratursosiologi ABI – 11.02.14 – HR. Litteraturundervisningen på ABI - Kunne snakke om litteratur ut over det refererende og impresjonistiske - Forstå.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva ser de andre når de ser meg?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Av: Kjetil Johnsen 3 venner.
Fra ord til liv Mars 2011.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Normer, verdier og holdninger
Bokanmeldelser..
Å forstå seg selv og andre
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
- handlinger og holdninger
EPISK DIKTNING inkl novelle
Hvem er Jesus?.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Velkommen til gudstjeneste
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Sosiologi i barnehagen
Veiledet lesing Mørkved skole
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Undervisning om Joyce Travelbee
Teksthistoriske linjer: Om litteratursosiologi ABI – 5. februar 2013 – HR.
Mangfold og fellesskap
Om å skrive om litterære tekster
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Hvordan skape et attraktivt produkt i Toppserien Visepresident Erik Loe SKF, 11. mars 2007.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Månedsbrev Smørblomst
Månedsbrev fra Blåklokka
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Kombinasjonsbibliotek i Berg To like bibliotek i to ulike bygder Tunnelen fra Senjahopen til Ersfjorden gjorde forbindelsen mellom bygdene.
12 Reflekterende lesing.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
”jeg leser aldri – men jeg leser alltid”
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
FNs barnekonvensjon artikkel 29 (1) og det samiske folk: en rettsosiologisk studie Hadi Khosravi Lile.
Rammefaktorer Klassetrinn: 10. klasse
"God bagasje på livets reise."
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
En historie om folkediktning og eventyr
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Morten William Knudsen
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Fritid med Bistand.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Litteratursosiologi ABI – – HR

Litteraturundervisningen på ABI - Kunne snakke om litteratur ut over det refererende og impresjonistiske - Forstå og reflektere over litteraturens funksjoner i samfunnet - Formidlingsstrategier og -repertoar - Kjenne til referanseverk og databaser (f.eks. A-tekst, runeberg.org, Lambiek Comiclopedia)

Litteratursosiologi omfatter undersøkelser av alle koblinger mellom litteratur/bøker og samfunnet Litteratur som sosialt fenomen Inkluderer undersøkelser for å finne ut hvem som leser hva, hvorfor og hvordan Lesevaner, lesemønstre (sosialt betinget)

«Sosialt grensedragningsarbeid» (Ove Skarpenes) – markere sosial avstand «Kultureliten» «forskjellen mellom dem som uttrykker at kultur har en danningsfunksjon, og dem som vektlegger at kultur primært blir brukt for å slappe av eller la seg underholde» «altetende» («omnivor») kulturbruk Anneli Jordahl: Klass – är du fin nog? (2003)

Dag Solstad: «Jeg har skrytt av det offentlig, og jeg kan godt skryte av det igjen: Jeg har aldri hatt en leser som stemmer Frp. Det vil jeg aldri få, og jeg vil ikke ha det.» (intervju i Dagbladet Magasinet 7. august 2010 s. 42) Ayn Rand

Politiske implikasjoner Den svenske litteraturprofessoren Ebba Witt-Brattström: «I dag er det en tragedie at så få menn leser kvinnelige forfattere. De kan lære mye om hvordan de blir sett på av kvinner.» (Morgenbladet 11. – 17. januar 2008 s. 27) «Jente-bøker» og «gutte-bøker»

Kari og Werner Grossmann: Barnets første bok: Rim, regler, sanger og eventyr (2005; utgitt på Gyldendal forlag) «En perfekt nyfødtgave eller dåpspresang. Boken finnes med rosa og lyseblå innbinding.»

Den amerikanske journalisten Rachel Donadio: «Å navngi en favorittbok eller -forfatter kan være nervepirrende. Gå for lavt, og du risikerer å framstå som dum. Gå for høyt, og du risikerer å se kjedelig ut – eller som en tulling» Jonathan Franzen: Vi lever i «an age when simply picking up a novel after dinner represents a kind of cultural je refuse!»

«I en britisk undersøkelse i forbindelse med World Book Day i 2008, oppga to tredjedeler av de spurte å ha løyet på seg lesererfaringer. Boka aller flest løy om var George Orwells «1984», etterfulgt av Leo Tolstojs «Krig og fred» og James Joyces «Ulysses». Egentlig holdt flesteparten seg til J.K. Rowling, John Grisham og chick.lit-dronninga Sophie Kinsella.» (Dagbladet 17. oktober 2011 s. 36) «62 prosent av britene innrømmer å ha løyet om å ha lest klassiske romaner – det er faktisk den vanligste strategien folk bruker for å virke smartere, tett etterfulgt av å bruke briller eller endre hårfarge (52 prosent), og korrigering av andres grammatikk (26 prosent)» (Klassekampens bokmagasin 14. september 2013 s. 2).

«excess of access» Bestselger-fokuset, «snakkiser», prisvinnere

20/80-reglen – at f.eks. 20% av produktene står for 80% av omsetningen Den lange halen ………………………………………….. Små volum fra et stort vareutvalg Den eldre litteraturen, inkludert klassikerne Midlista («midlist»)

Pierre Bourdieu: det litterære feltet «et strukturert område av posisjoner, institusjoner og aktører» Hierarkier Symbolsk makt og kulturell kapital Dominans og kamp om posisjoner, status, ære, penger … Ønske om ulike posisjoner «Nøytralisere rivaler»

Litteraturpriser: Priser kan bli gitt for å skape suksess for en forfatter som «fortjener» det eller for å kompensere for uteblitt suksess Pris-stopp for noen forfattere En norm blant mange skjønnlitterære forfattere er at en skal være relativt likegyldig til andres meninger om sine egne tekster og til økonomisk gevinst av forfatterskapet Det skapes store forventninger til det videre forfatterskapet, og forfatteren kan bli dyttet inn i en rolle Litteraturkritikere «klistrer» bestemte merkelapper på forfatteren, og forventer at hun eller han følger opp disse karakteristikkene i sine neste utgivelser (Heinich 1999 s. 198)

«Dørvoktere» Forleggeren Per Glad i Cappelen Damm fortalte i 2009: «Vi får inn mellom 800 og 1000 manus i året. Jeg leser alltid de første 20 sidene, selv om det er noen jeg har lyst til å refusere bare på bakgrunn av følgebrevet. […] Av de mellom 800 og 1000 manusene blir det fra tre til åtte debutanter i året.» (A- magasinet 2. oktober 2009 s. 50)

«Hver serieroman leses av tre-fire personer. Til sammen blir dette altfor mange lesere, og dertil av feil type. Ikke bare er de kvinner – lettrørte drømmere under leselampa. De har også lav utdannelse og bor på landet. Hjelpepleiere, kassadamer, uføretrygdede husmødre i Troms og Finnmark. Hvor er vi da? Veldig, veldig langt fra Kunstnernes Hus og Aschehougs hage. […] Jamfør Aftenpostens Terje Stemlands siste ord i sitt slakt av ei bok i Frids «Sønnavind»-serie: «Jeg opplever ikke dette som en estetisk tekst, for den mangler bibetydninger, motstand» » (Kjetil Rollness på dagbladet.no; lesedato )

Leserne, brukerne «Filling out the quadrant»: nå ulike publikumsgrupper og ikke skape smaks-konflikter «Massifisering» av elite-smak

Mediene peker på hverandre Omslagsaktualisering

Jim Collins: Bring on the books for everybody: How literary culture became popular culture (2010) Hybridisering av det litterære og det filmatiske (s. 152) «cine-literary culture» (s. 158)

Coll Blook Bloovie

«Lit lit» (Jim Collins) Om litteratur, lesing og skriving Mange referanser til litteratur og kultur

Denis McQuail – mediebrukeres behov inn i fire hovedkategorier: 1. Behov for informasjon: Medietekster brukes til å - finne ut noe om hendelser i nærmiljøet, i samfunnet og i verden - få råd om praktiske anliggender eller meninger som skal gi grunnlag for egne valg - tilfredsstille nysgjerrighet og generell interesse - lære kunnskapsstoff og utdanne seg selv - få en opplevelse av trygghet gjennom kunnskaper

2. Behov knyttet til personlig identitet: Medietekster brukes til å - styrke ens egne, personlige verdier - finne modeller for atferd - identifisere seg med verdsatte personer i mediene - få innsikt i eget selv

3. Behov for integrasjon og sosial interaksjon: Medietekster brukes til å - få innsikt i andres livsbetingelser og utvikle sosial empati - identifisere seg med andre og oppnå en følelse av tilhørighet - finne grunnlag for konversasjon og sosial interaksjon - ha en erstatning for mangel på fellesskap i eget liv - få hjelp til å fylle sosiale roller - få evne til å beholde bånd til familie, venner og samfunnet for øvrig

4. Behov for underholdning: Medietekster brukes til å - flykte eller atspredes fra problemer - slappe av - få kulturell og estetisk glede - fylle tiden - ha emosjonell utfoldelse - oppnå seksuell opphisselse

Kaffebord-bøker Praktbøker i «utstillingsformat» «Den sosiale bruken av smak» Identitetsmarkør Kjøpt hvor og hvorfor?

Faksjonslitteratur Jan Guillou: Ondskan (1981) Astrid Flemberg-Alcalá: Och vet inte vart (2007) Knausgård: Min kamp ( )