Symbolismen og dekadansen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
I.
”Lopper i blodet” ble profilert som barnas nye jule-CD i fjor.
TAKK, GODE GUD FOR ALLE TING (281)
Tro & Tilhøre, Tilbe & Tjene 4 verdier å bygge livet og menigheten på.
O store Gud, når jeg i undring Aner Hva du har skapt i verden ved ditt
Fra ord til liv April 2009.
Fra ord til liv Mars 2011.
Barnet som gave og oppgave
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Fra ord til liv August 2012.
Gudstjeneste med Skattejakt.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Under regnbuens tegn 1. Mosebok 9, 8-17.
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
”For se, fra nå av skal alle slekter prise meg salig”
Fra ord til liv November 2008.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Sex! Jesuskirka 13. mai 2007 Maren og Sven Weum.
Louis Sullivan 1880-årene: ”form follows function”
Gammel kinesisk visdom
Lov Jesu namn og herredom, Høgenglar i hans slott.
Hvem er Jesus?.
Med sekken full av penger!
Seierherren. Seierherren på korset seierherre Kolosserne 2,13-15 … Men han gjorde dere levende sammen med Kristus da han tilga oss alle våre misgjerninger.
Richard Dawkins ”Hvisker du en hemmelig bekjennelse til deg selv? Ville du ikke likt å bli klonet? Jeg har aldri innrømmet det før, men jeg tror jeg ville.
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Tenn lys. Et lys skal brenne for denne lille jord
Velkommen til stabbegudstjeneste. Velkommen til stabbegudstjeneste.
Fra ord til liv Fra ord til liv Mai 2012 Mai 2012.
Tro - å komme til tro. Tro - å komme til tro Sakkeus og morbærtreet.
ROMANTIKKEN.
Himmelsk lapskaus 11. Desember 2012.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Egyptisk kunst og arkitektur
Skattejakt-samling på torsdag
Deg være ære, Herre over dødens makt!
Symbolismen (1) ABI – 17. april 2013 – HR.
Symbolismen Lob1 – – HR.
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
Velkommen til dåpskurs!
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
1 Å tjene skaperen eller skapelsen  Givertjeneste handler om penger ”Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
JESUS OG HUSHOLDET Problemet med å beskrive Jesus Jesus – individualist eller del av fellesskap? Forutsetninger mht menneske- og samfunnssyn.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Litterære virkemidler
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
Stjernemennesker på Jorden
Agent for rettferdighet
«Verden er grunnleggende urettferdig.»
Misjon – å krysse grenser
JESUS FRA ” LANDSBYGDA ” I M IDDELHAVS - SAMFUNNET Problemet med å beskrive Jesus Hvilke modeller bruker vi? Hvilke forutsetninger har vi mht menneske-
La oss lage mennesker i vårt bilde, fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden så.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Tanker, tro og tvil i bibelen….
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Ikke langt borte fra Gud rike. Hvor er du? Ikke langt borte fra Guds rike Langt borte fra Guds rike Midt i Guds rike Gud er langt borte...
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten

Er han god, da vil han. Kan han så vil han
Ha evig liv Joh
Utskrift av presentasjonen:

Symbolismen og dekadansen HR/JBI 14. april 2011

Symbolismen eller ”den poetiske modernismen” Senromantikk eller tidlig modernisme? Nyromantikken Dekadansen Fin de siècle

Mennesket er et mysterium Menneskets sjel er et uendelig og gåtefullt landskap «Å oversette sjelen» (Kjell Espmark)

Redon Whistler

Gauguin

Kunsten som oppdagelsesreise utenfor all fornuft Mange forfattere var fiendtlige overfor den litterære offentlighet, mot det brede borgerlige publikum med sin ”common sense”

”Elite-litteratur” av små, isolerte grupper Cénacle: en liten krets av kunstnere som møtes f.eks. på kafeer og hybler

Mot fedrenes hykleri og materialisme Opprør mot det borgerlige samfunns guder: Sunn (snus)fornuft, Nytte og Mammon Kunst for kunstens egen skyld (l’art pour l’art) Kunst som mål i seg selv

Théophile Gautier: ”Det finnes ikke noe virkelig vakkert annet enn i det som ikke kan tjene til noe som helst: alt som er nyttig er stygt, fordi det er uttrykk for et eller annet behov, og menneskets behov er uverdige og usmakelige” Charles Baudelaire: ”Poesien kan ikke, uten å dø eller forfalle, forenes med vitenskapen eller moralen; den har ikke Sannheten som mål, den har bare Seg selv.” Oscar Wilde: ”They are the elect to whom beautiful things mean only Beauty. [...] No artist desires to prove anything. [...] All art is quite useless.”

Charles Baudelaire Poet, tegner, kunstkritiker

Millionbyen Paris

For Baudelaire kan det skjønne opptre i de underligste forkledninger: i det makabre, groteske, onde, fordreide og vemmelige Skitne tiggere, råtnende hestelik, usmakelig utstafferte prostituerte – alt kan gi glimt at en overjordisk skjønnhet

Albatrossen Ofte, bare for å more seg, fanger sjømenn albatrosser, havets veldige fugler, som følger dovent med på skutas ferd der den glir over havets avgrunner. Knapt er albatrossen slengt ned på plankene før asur-himmelens konge, klossete og skamfull, ynkverdig senker de store, hvite vinger som årer senket langs en båts sider. Denne vingete vandrer, som han blir klumpete og veik! Han som var så skjønn, har nå blitt latterlig og stygg! Én stikker frekt sin pipe i hans nebb, en annen hermer hinkende den flyvesterke krøpling! Poeten ligner denne skyers prins som flyr i storm og ler av skytterens iver; hjemløs blant hopen på denne jord, med kjempevinger kan han ikke gå.

Dikteren som paria, et unyttig utskudd, en overflødig skjønnhetselsker Dikteren er som klovn eller prostituert Opererer på en markedsplass

Korrespondanseopplevelsen Hverdagsvirkeligheten er full av tegn som peker mot en mystisk verden Vi lever blant symboler Dikterens oppgave er å lete etter de dype, skjulte betydningene i disse symbolene

Baudelaire: “Swedenborg […] har allerede lært oss […] at alt, form, bevegelse, mengde, farge, duft, i det åndelig som i det naturlige, er meningsfullt, gjensidig, sammenhengende, korresponderende. […] alt er hieroglyfisk […]. Men hva er en poet (i ordets videste forstand) om ikke en oversetter, en som dechiffrerer? Hos de fremragende poeter er det ikke metaforer, sammenligninger eller epiteter som ikke er matematisk eksakte ut fra det aktuelle tilfellet, fordi disse sammenligningene, disse metaforene og disse epitetene er øst fra det uutømmelige dypet av den universelle analogi, og de kan ikke øses fra andre steder.“

Kattene Lidenskapelige elskere og strenge lærde elsker alle i modne år de mektige og myke katter, husets stolthet, de er kulsne og stedfaste, mann og dyr. Venner av vitenskap og vellyst, søker de mørkets stillhet og skrekk; Erebos kunne tatt dem til begravelsesfølge om deres stolthet hadde vært mindre. I søvne legger de seg elegant til rette som langstrakte sfinxer i ensomhetens rike, som synes å drømme endeløst. Deres fruktbare lender er fylt av magisk stjernedryss og gullstykker som et ørkenhav, der mystisk lys fra deres øyne har en ukjent kraft.

Det estetiske (også f. eks Det estetiske (også f.eks. sminke og pyntesaker) er tegn på menneskets verdighet

Dandy: en person (f.eks. en forfatter) som ønsker å gjøre seg selv og sitt liv til et kunstverk Eleganse, lunefullhet, ødselhet og anti- borgerlig oppførsel Sans for luksus og lediggang (flanør)

Jules Amédée Barbey d’Aurevilly: ”Dandyismen er produktet av et samfunn som kjeder seg” ”En sannhet begynte å by meg imot når den blir allment akseptert” Sminket seg, bar korsett og brukte uendelig av tid på sin påkledning I boka Mitt nakne hjerte skrev Baudelaire at en dandy bør leve og dø foran et speil ”å være et nyttig menneske har alltid framstått for meg som noe avskyelig”

Det ondes blomster (1857) Små prosadikt (1869) Baudelaire ble dømt til å fjerne seks av diktene på grunn av det erotiske innholdet Forbudet mot offentliggjøring av de seks diktene og dermed den opprinnelige versjonen av diktsamlingen ble først opphevet i Frankrike i 1949 Små prosadikt (1869)

Prosadiktet er ”an impossible amalgamation of lyric poetry, anecdote, fairy tale, allegory, joke, journal entry, and many other kinds of prose. Prose poems are the culinary equivalent of peasant dishes, like paella and gumbo, which bring together a great variety of ingredients and flavors, and which in the end, thanks to the art of the cook, somehow blend. Except, the parallel is not exact. Prose poetry does not follow a recipe. The dishes it concocts are unpredictable and often vary from poem to poem” (Charles Simic)

1886: den franske dikteren Jean Moréas publiserte ”Manifest om symbolismen” i avisen Le Figaro Baudelaire framhevet som et litterært forbilde Protest mot realismen og naturalismen Et internasjonalt fenomen, med blant andre nicaraguaneren Ruben Dario

Dekadansen (dekadent litteratur/kunst) Litteratur og annen kunst skapt mot slutten av 1800-tallet og som er preget av livstretthet, utmattelse, normoppløsning, forfall, amoralsk nytelse, overforfinelse, estetisisme og ulike former for overdrivelse og perversjon Myten om ”den sataniske” Baudelaire – dikteren selv bidro i høy grad til å skape en slik myte og elsket å sverte seg selv i andres øyne

Baudelaire skal ha sagt at han visste hvordan barne-hjerner smaker, og spredte rykter om at han hadde drept sin far og spist han ”Jeg svømmer i æreløshet som en fisk i vannet” Hans bok De kunstige paradiser (1860) handler om hans bruk av opium og hasj

Rimbaud Verlaine

Frank Wedekind

August Strindberg Ett drömspel (1902) Flytende grenser mellom virkelighet og drøm En reise i et drømmelandskap I himmelen, på et slott, i et teater, ...

Joris-Karl Huysmans: Mot strømmen (1884) Oscar Wilde. The Picture of Dorian Gray (1891) Herman Bang: Haabløse Slægter (1880) Arne Garborg: Trætte Mænd (1891) Tryggve Andersen: Mot kvæld (1900)

Estetisisme: Et syn som setter estetikk foran alle andre livsområder i verdi I boka Flaubert foran livet og foran Gud (1939) hevder den franske litteraturforskeren Guillemin at Flaubert utfordret Gud ved å gjøre sin kunst til en religion Brødrene Edmond og Jules Goncourt

Oscar Wilde: «The Sphinx» In a dim corner of my room for longer than my fancy thinks A beautiful and silent Sphinx has watched me through the shifting gloom. Inviolate and immobile she does not rise she does not stir For silver moons are naught to her and naught to her the suns that reel. Red follows grey across the air, the waves of moonlight ebb and flow But with the Dawn she does not go and in the night-time she is there. Dawn follows Dawn and Nights grow old and all the while this curious cat Lies couching on the Chinese mat with eyes of satin rimmed with gold.

Charles Baudelaire i et brev til Wagner: ”Først og fremst vil jeg si dem at jeg skylder dem den største musikalske nytelse som jeg noensinne har opplevd.” Revue Wagnérienne fra 1885 – et tidsskrift som ble en kunstnerisk bro mellom symbolismen og Wagner-kulten Friedrich Nietzsche