Hovedtyper av ledelsesteorier:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
Samfunnskunnskap - Makt
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Kap. 4: Ledelse Påstandene:
LEDELSE.
NESO Formannsskole Ledelse
Ragnhild Wiik Direktør Handelshøyskolen BI Stavanger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Sosiologi i barnehagen
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Ledelse – kap. 13 Sentrale tema knyttet til ledelse
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
10. Organisasjoners effektivitet
Transformasjonsledelse: (Om)organisering av medarbeiderskap
11. Legitimitet og makt Påstandene:
8 Mål og strategier Påstandene:
7. Motivasjon i organisasjoner
6. Organisasjonskultur [Bruk MØVK] Påstandene:
5. Organisasjoner, individer og grupper
1. Innledende påstander om organisasjoner
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Om organisasjoner.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Kvalitative og kvantitative metoder
Forklaringstyper i historievitenskapen
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Pål Berg Handelshøyskolen BI
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Kvalitative forskningsmetoder
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Aggresjon.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Lederstiler.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
10. Organisasjoners effektivitet
1. Innledende påstander om organisasjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
3. Organisasjonsstruktur
1. Innledende påstander om organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Transformasjonsledelse: (Om)organisering av medarbeiderskap
7. Motivasjon i organisasjoner
Transformasjonsledelse: (Om)organisering av medarbeiderskap
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Utskrift av presentasjonen:

Hovedtyper av ledelsesteorier: Ledelse som personlighet. Hvem er det som blir ledere? Hvilke ledere er det som blir framgangsrike? (2) Ledelse som atferd eller handling. Hva ledere gjør ledere og hva blir konsekvensen av deres handlinger og atferd? (3) Ledelse som symbol. Hva er det ledelsen symboliserer, eller hvordan oppfattes lederskapet og lederens handlinger?

4. Ledelse som handling og atferd Lederes atferdsmønster – lederstil Teorier som anvender begrepet lederstil, har det til felles at de beskriver lederens atferd eller atferdsmønster. Denne beskrivelsen gjelder ikke hva lederen konkret gjør, dvs. ikke lederens arbeid. Den beskriver heller ikke hvilke funksjoner eller arbeidsoppgaver som lederen skjøter. Lederstil beskriver lederatferd uttrykt som det lederen legger vekt på i utførelsen av sitt lederskap.

Med lederatferd menes alt hva lederen gjør som ledere – lederens handlinger. Når vi bruker begrepet lederstil, mener vi det grunnleggende trekket eller mønsteret i lederens atferd.

Blake og Moutons teori Lederstil beskriver Blake og Mouton som «mønster i den basale atferd». Dette mønsteret kan beskrives ved hjelp av de to orienteringene: Oppgaveorientering (hensyn til produksjon). Ofte brukes begrepet «resultatorientering» som mer dekkende enn «hensyn til produksjon». Det er den vekt lederen legger på dette med å oppnå resultater som gjelder, ikke hva som faktisk oppnås av resultater.

6. Situasjonsteorier Motargument mot universelle teorier: Fiedlers teori To hovedstiler: Oppgavemotivert lederstil: Lederen er hovedsakelig er orientert mot det å få oppgaver utført og problemer løst. Relasjonsmotivert lederstil: Lederen er hovedsakelig er orientert mot det å oppnå gode mellommenneskelige forhold. Hvilken lederstil som er mest effektiv, er avhengig av faktorer i ledelsessituasjonen.

Lederens effektivitet og organisasjonens effektivitet er avhengig av forholdet mellom følgende faktorer: lederstil og (2) lederens kontroll og innflytelse over sin ledelsessituasjon. Ledelsessituasjoner klassifiseres etter i hvilken grad lederen har kontroll og innflytelse over situasjonen – dvs. i hvilken grad lederen kan forutsi og bestemme hva de underordnede vil gjøre, og hva resultatet av deres handlinger og beslutninger vil bli.

Ledelsessituasjon: (1) Forholdet leder–underordnede (2) Oppgavestrukturen (3) Stillingsmakt Begrepet situasjonskontroll operasjonaliseres til slutt, og situasjonskontrollen deles inn i tre soner: (1) sterk kontroll, (2) moderat kontroll og (3) svak kontroll.

7. Universelle teorier kommer tilbake McClellands teori (1) Prestasjonsbehovet hos ledere (2) Maktbehovet hos ledere (3) Tilhørighetsbehovet hos ledere Motivasjonsprofil er den relative styrken på de tre behovene. Utpreget maktmotivert atferd hos ledere er årsak til effektivitet i organisasjoner. McClellands ledelsesteori er universell teori, dvs. det er alltid best å ha et atferdsmønster karakterisert av sterk maktmotivasjon.

CPE-teorien I tillegg til de tidligere kjente atferdsdimensjonene resultatorientering og personalorienteringen) fant Ekvall og Arvonen en ny atferdsdimensjon som ble kalt forandringsorientert lederstil. Lederskapet blir i større grad innrettet mot fornyelse og mindre mot stabilitet. Den forandringsorienterte lederstilen karakteriseres ved at sjefen fremmer forandring og vekst, søker nye løsninger, eksperimenterer og tar risker.

Dette er CPE-modellen (Change, Production, Employees) der alle tre atferdsdimensjonene inngår. Ledere med en utpreget forandringsinnrettet lederatferd (forandringsorienteringen er mer framtredende enn resultat- og personalorienteringen) oppfattes av sine underordnede som dyktigere enn andre sjefer. CPE-modellen er en universell teori, dvs. det er alltid best å ha en utpreget forandringsorientert lederstil.

9. Ledelse og effektivitet – dersom ledelse skal lede til noe Hva betyr lederskapet for dem som arbeider i organisasjonen; hva betyr ledelsen for organisasjonen selv og for dens omgivelser? Det er meningsløst å formulere påstander om ledelse og effektivitet, og det er umulig å kunne vurdere slike teoretiske bidrag om man ikke har en klar oppfatning av hva effektivitet er.

Å karakteriseres ledere som ”gode” eller ”dårlige” er meningsløst i ledelsesfaget ettersom det da blir et spørsmål om hvem som synes lederen er ”god” eller ”dårlig”. Det er relevant å beskrive ledere som mer eller mindre effektive etter i hvilken grad de er ansvarlige for mer eller mindre effektive organisasjoner. Det finnes ikke gode eller dårlige ledere, men ledere for mer eller mindre effektive organisasjoner.

Ledelse er ikke en viktig årsak til effektivitet i organisasjoner. Metoder for å teste sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners effektivitet: Effekter av lederbytte. Lederskapseffekter kontra andre effekter. Testing av instrumentelle teorier. Tusenvis av empiriske studier er gjennomført med hensyn til ledelse og effektivitet, men resultatene er nedslående. Det finnes ikke vitenskapelig belegg for å hevde at ledelse er den viktigste eller en viktig årsak til effektive organisasjoner. Ledelse er ikke en viktig årsak til effektivitet i organisasjoner.