SPAR: Hva står SPAR MED OPPRETT for? (///)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

A. M. Al-Araki. •Lokalisering •Et problem må lokaliseres så korrekt som mulig slik at det kan drøftes der det først og fremst eksisterer. Aktuelle spørsmål.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Lederutvikling og skreddersøm
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
MODUL-1: Intensiv gjennomgang: Hva er det som skiller prosjektledelse fra linje-, endrings- og strategisk ledelse?
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Pedagogisk analyse.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Erfaringer knyttet til ledelse av Vurdering for Læring (VfL)
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
UBiT 2010 lik UBiT next? Lene Bertheussen. Om prosjektet •Hvorfor UBiT 2010? •Hva vi jobber med og hvordan •Påvirkning på organisasjonen.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Åpenhet, samarbeid, deltakelse Hvilke muligheter har Framtidens byer med sosiale medier og e-Governance/Gov 2.0? Dag Petter Svendsen Statsviter og analytiker.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Veiledet lesing Mørkved skole
10. Organisasjoners effektivitet
Del 1, 2 og 3 PROSJEKTLEDER OG PROSJEKT? SPAR MED OPP_RETT
2009 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Magid Al-Araki, 2. opplag NB!  Figurene på første side er fra boka Kulturanalyse.
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
Pedagogisk utviklingsarbeid
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Ungdomstrinn i utvikling
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Instruktørseminar 09 KCK
ASVL’s Vinterkonferanse 2010
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Mål i prosjekter.
Sykehuset Telemark HF en presentasjon Allsidig akuttsykehus Lokal- sentral -regional funksjoner 9 klinikker 2800 ansatte.
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
Fire prosesser og opponentene i oktografen
Prosjektoppgave eGovernment NTNU 2008 Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Prosjektoppgaven er.
Av: Anette Helene Smørdal
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Endringsagent, prosjektleder og leder Al-Araki,
PROSJEKTLEDER OG PROSJEKT? SPAR MED OPP_RETT
Om kurset Norges Fotballforbund |  Ungdomsfotballkvelden er et kveldskurs på 4 undervisningstimer – med både teori og praksis.
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Ungdomstrinn i utvikling
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Endringsagent, prosjektleder og leder. 2 Leder Endringsagent Prosjektleder 2-Kulturforståelse1-Org-forståelse 3-Problemløsningsmetoder SPAR MED OPP–RETTOATI.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
1 INNLEDNING PROSJEKTLEDER OG PROSJEKT? SPAR MED OPP_RETT.
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
SPAR: Hva står SPAR MED OPPRETT for? (///)
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
Fire prosesser og opponentene i oktografen
PROSJEKTLEDER OG PROSJEKT? SPAR MED OPP_RETT
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse

12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
PROSJEKTLEDER OG PROSJEKT? SPAR MED OPP_RETT
PROSJEKTLEDER OG PROSJEKT? SPAR MED OPP_RETT
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
Utskrift av presentasjonen:

SPAR: 12.10.2009 Hva står SPAR MED OPPRETT for? (///) SPARE MENNESKELIGE OG MATERIELLE RESSURSER VED Å SIKRE PRODUKTIVITET, SIKRE ARBEIDSFORHOLD OG SIKRE RESSURSUTVIKLING.

1

SPAR ved å sikre: PRODUKTIVITET Måle intern og ekstern effektivitet (////) Andre momenter?

2

SPARE ved å sikre: ARBEIDSFORHBOLD Eierskap (/) Involvering (/) Andre momenter?

3

SPAR ved å sikre: RESSURSUTVIKLING Eierskap (/) Involvering (/) Andre momenter?

4

SPAR GJENNOM MED: MEDVIRKING, EIERSKAP og DELAKTIGHET Eierskap (/) Involvering (/) Enkelkretslæring og dobbelkretslæring? (//////) Hvorfor er kommunikasjonhsprosessen viktig? (///) Lederskap, lederstil: X og Y teori (/////) Forankring og medbestemmelse (/) Hva er indre og ytre motivasjon? (//) Beer: E-teori og O-teori (//)

5

SPAR GJENNOM MED: MEDVIRKING, EIERSKAP og DELAKTIGHET. Fortsettelse Kreativitet og læringsforhold Wadel (//). Team og nettverk - Wadel (////) Hva kjennetegner et tre-person-nettverk? (/) Wadel. Fire forhold som påvirker læring (Wadel): Aktelsesforhold, tillitsforhold, motivasjonsforhold og følelsesforhold (/)

6

SPAR GJENNOM MED: MEDVIRKING, EIERSKAP og DELAKTIGHET. Fortsettelse Hva kjennetegner en lærende organisasjon? (///////////) Hva er taus kunnskap? (/)

6 Andre momenter?

SPAR GJENNOM: ORGANISASJONSFORSTÅELSE Hva ligger under organisasjonsforståelse? – struktur, kultur og kulturmiks (/////////) Resultatmål og effektmål (////////////) Organisasjon og omgivelser (///////) SOFT (//) Prosjektorganisering, projektkart med roller versus basiskart (/////////////////////////)

7

ORGANISASJONSFORSTÅELSE Oktografens åtte grunnsetninger og begreper (//////////) Hvilke fire prosesser tar oktografen for seg, og beskriv de fire?(/////) Konsulentens/prosjektlederens viktigste oppgaver og etiske ståsteder (///) Hvilken metode er hensiktsmessig å bruke ved kompetanseutvikling i en organisasjon? Andre momenter?

7

PROBLEMLØSNINGSMETODER Hvorfor er problemidentifisering viktig? (//) NGT og hva du bruker den til (//////////) Hva omhandlere LISAS EIE?, analyse og handling? (/////////) MØVK/PEAK og SOAS? (//////////////) Hva er SWOT-analyse? (///////////) Hva er UCR? (////)

PROBLEMLØSNINGSMETODER Fortsettelse Styringssløyfe: tegn og kommenter kort. (///////) Hva er et mandat? (//) Hva er Kjell Dahls fem faser (/) Årsaker til motstand mot endriang (/) Andre momenter

8

PROSJEKTORGANISERING: Også under metode: Hva benyttes GANTT-diagram til? (//////////) Hva er CPM og kritisk linje/sti? (////////) Hva forstår man med ROS-analyse (/) Andre momenter?

10

9

RETT: 12.10.2009 Resultatvurderinger underveis Evaluering ved slutten Tidskrevende tiltak Tilleggsoppgaver

10

STOPP! Gruppearbeid 03.09.2007 Hver gruppeleder tar med seg sin gruppe for å reflektere og forstå tidsskjemaet om Marta og George. Oppgavene og hvordan de bygges på hverandre og fordeles over tid. Behov for personlige forklaringer, spørsmål rettes til faglærer under gruppearbeid eller i pausen ved slutten. Work Break Down Structure (WBS) og Critical Path Method (CPM) Transparenter om prosjektledelse (engelsk og norsk)