Oppsummering m.m. ABI – 24. mai 2013 – HR. 1. Gode, solide kilder som brukes i 2. grundig og reflektert drøfting, sammenligning, vurdering Bruke tekstene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Normer, verdier og holdninger
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Å skrive en sakpreget tekst
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Roman- og novelleanalyse
Retorikk og tekstanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Virkelighetskontrakt - når en tekst hevder å beskrive den virkelighet som er felles for forfatter og leser.
Fra ord til liv Fra ord til liv februar 2012 februar 2012.
En multimedia presentasjon
RLE uke 5 Hva er døden ?.
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Resonnerende tekst.
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ordet poesi betyr stemningsfullt, lyrisk, versediktning.
«Lese og løse oppgaver»
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Å skrive akademisk Formelle krav.
Argumenterende tekster
som eksamensbesvarelse
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Om hellige skrifter.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Argumenterende tekster
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Studieteknikk Bison.
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Artikkel.
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Utskrift av presentasjonen:

Oppsummering m.m. ABI – 24. mai 2013 – HR

1. Gode, solide kilder som brukes i 2. grundig og reflektert drøfting, sammenligning, vurdering Bruke tekstene og henvise presist til dem Drøfting = å diskutere med seg selv

- sette ulike syn opp mot hverandre og avveie dem - argumentere for og imot - se en sak fra flere sider - argumentere ut fra tydeliggjorte kriterier/grunner - veie forskjellige synspunkter opp mot hverandre - vurdere momenter/poenger i forhold til hverandre - reflektere over styrker og svakheter ved ulike synspunkter

Pro-argumenter og contra-argumenter (for og imot) Tekstmarkører: «på den ene siden …, på den andre siden …», «styrken ved dette er at …, svakheten ved dette er at …», «det kan innvendes at …», «Brown (2006, kap. 5) hevder derimot at …», «et problem ved dette er at …», «et helt annet synspunkt er at …», «en annen måte å oppfatte dette på …» Problematisere, argumentere og begrunne Avveie, vurdere og konkludere (oppsummere)

Eksempel-besvarelsen om «rensing» av litteratur «To bowdlerise» (eller «bowdlerize»): oppkalt etter den engelske legen Thomas Bowdler, som bl.a. ga ut en «renset» utgave av Shakespeares samlede verk Mark Twain: The Adventures of Huckleberry Finn Joseph Conrad: The Nigger of the Narcissus Barnebibler Thorbjørn Egner

«Krenkende» ord og framstillinger Egner selv foretok «rensing» og deretter andre etter hans død Kun av forfatteren? Hva er krenkende, støtende, rasistisk? Hvem bestemmer dette? Hvem er verkene rettet til?

«Alderssensur»: hindre at barn og ungdom blir eksponert for f.eks. ekstrem vold og sadistiske grusomheter Den tyske sosiologen Alois Hahn: har brukt betegnelsen «kathektisk sensur» – utelukkelse/utestenging av andres meninger gjennom å beskrive disse meningene som latterlige, foraktelige, avskyelige og lignende Ulike versjoner til ulike lesergrupper (bruker-adaptasjon) – fra tekstkritiske utgaver til sterk nedkortete og «rensete» småbarn-utgaver

Historisk autentisitet, dokumenter/kilder om en forgangen tid Refleksjon om språk VS For barn: ikke historisk lærdom Gode holdninger (holdningsmål ved lesing)

Litterær kompleksitet Jim i Huckleberry Finn: den edle til tross for undertrykkelse Hucks økende sympati og innsikt Jill Nelson: «en av kunstens hensikter er å provosere og forstyrre»

Egners vise «Sangen om Ola Diger» kan også «oppfattes som diskriminerende i et samfunn der mange blir stadig tyngre. […] Når visene «Vesle Hoa» og «I hottentottenes land» blir fjernet, vil jeg kalle det sensur.» (Aasta M. B. Bjørkøy i Morgenbladet 25. november – 1. desember 2011 s. 25) Terskel- problemet

Hvorfor lese det gamle verket X i dag? X: spesielle kjennetegn Tekster fra samme periode, i samme sjanger, med samme tematikk … Adaptasjoner Det tidløse og det tidsbestemte

Identitetsbegrunnelsen: Fortidens hendelser har skapt dypstrukturer i vårt samfunn (språk, tro, institusjoner) og fortidens sivilisasjonsbidrag preger måten vi tenker, handler – dermed trenger vi historisk innsikt for å vite hvor denne påvirkningen kom fra Hvem vi er og hvorfor vi har blitt slik? Kampen for selvrealisering uavhengig av klassebakgrunn Demokrati og egalitet Løfterikt for den som stiller svakt. Men eskapisme?