Anders M. Fjell Psykologisk Institutt Universitetet i Oslo

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

I.
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Språk, tanke og kommunikasjon
Kognitiv utvikling Hukommelse, læring og opplæring
Læringspsykologi: Klassikerne
Læringspsykologi: Klassikerne
Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.
Geir Overskeid tinyurl.com/sjelen
Øystein, Susana og Anita
POWER EVANGELISM Healing On The Streets – Oslo * Vitnesbyrd fra HOTS
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Avoidance Frode Svartdal Okt
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
LÆRING Grunnleggende prosesser
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
-av familieterapeut Hege Aitken
7. Motivasjon i organisasjoner
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
FORMATIV VURDERING.
(Barne-og ungdomspsykologi)
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Impulsuka 2013 Kristiansand
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Mestring og forebygging av depresjon
Kvalitative og kvantitative metoder
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Damasio om rasjonelle valg og somatiske markører
CAKE session no. 8 Do your worst. Så langt … Forrige CAKE session var et samarbeid med Hands On Safety- kampanjen Vi fikk mange gode innspill, og de sender.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Gener og miljø Personlighet.  Inneholder ca gener  Fordelt på 23 kromosompar  Kroppen inneholder ca 100 milliarder kopier av genomet  “The.
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Misjon – å krysse grenser
Arv og miljø Teori, metoder og funn.
Rosa parks  Mother of The Civil Rights Movement.
Aggresjon.
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Aggresjon.
Lærerutdanning for barnetrinnet/LUB 1
Allmennlærerutdanningen/ 1
Læringsteorier.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Type: Preken Emne: Bønn for unådde Tekst: Joh Sanger før:
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Nanomaterialer.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Misjon – å krysse grenser
Behaviorisme og kognitiv psykologi
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Læringspsykologi: Grunnlag og anvendelse
Læringspsykologi: Grunnlag og anvendelse
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
(Barne-og ungdomspsykologi)
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Utskrift av presentasjonen:

Anders M. Fjell Psykologisk Institutt Universitetet i Oslo Litt av hvert som henger sammen - interaksjonsmodeller i moderne psykologi Anders M. Fjell Psykologisk Institutt Universitetet i Oslo

Hva kan psykologien gjøre for skolen? Hvordan påvirkes en elev av skolen? Hvordan påvirkes skolen av eleven? Hvordan henger de to overnevnte punktene sammen?

Begreper og navn vi skal innom Adferdspsykologi Klassisk betinging Operant betinging Lært hjelpeløshet Personlighet Intelligens Interaksjonsmodeller Watson Skinner Eysenck Seligman Piaget Vygotsky

Modeller for å forstå forholdet mellom personen og miljøet

Miljøet i sentrum Omverdenen Barn

John B. Watson – klassisk betinging

Albert og rotta Høy lyd Gråt Glede Syn av rotte Ubetinget stimulus Ubetinget respons Høy lyd Gråt Glede Syn av rotte Ubetinget respons Ubetinget stimulus

+ Albert og rotta Høy lyd Gråt Syn av rotte Ubetinget stimulus Ubetinget respons + Gråt Syn av rotte Ubetinget stimulus

Albert og rotta Betinget stimulus Betinget respons Syn av rotte Gråt

Albert og rotta Watson som plager Albert

B. F. Skinner - Operant betinging

Forsterkning: - alle konsekvenser av en handling som gjør det mer sannsynlig at handlingen gjentas

Skinnerboks

Skinnerboks

Skinnerboks

Når operant betinging ikke mestres: -lært hjelpeløshet Martin Seligman

Lært hjelpeløshet: -Seligmans hundeeksperiment Elektrisk gulv Ikke elektrisk gulv

Lært hjelpeløshet: -Seligmans hundeeksperiment: Situasjon 1 Elektrisk gulv Ikke elektrisk gulv

Lært hjelpeløshet: -Seligmans hundeeksperiment: Situasjon 1 Elektrisk gulv Ikke elektrisk gulv

Lært hjelpeløshet: -Seligmans hundeeksperiment: Situasjon 1 Elektrisk gulv Ikke elektrisk gulv

Lært hjelpeløshet: -Seligmans hundeeksperiment: Situasjon 2 Elektrisk gulv Ikke elektrisk gulv

Lært hjelpeløshet: -Seligmans hundeeksperiment: Situasjon 3 Elektrisk gulv Ikke elektrisk gulv

Lært hjelpeløshet: -Seligmans hundeeksperiment: Situasjon 3 Resultat: Hunder som hadde vært utsatt for en situasjon der det ikke var mulig å flykte, klarte ikke å flykte når de senere fikk muligheten til det Disse hundene ble tiltaksløse, nervøse og viste tydelige tegn på depresjon Dette er tatt som en indikasjon på at manglende tro på å kunne påvirke sin egen situasjon er et viktig trekk ved depresjon

Lært hjelpeløshet: -Seligmans hundeeksperiment: Situasjon 3 -Resultatene fra Seligmans første hundeforsøk er senere replisert ved andre dyreforsøk. - Man observerer tilsvarende effekter hos mennesker

Lært hjelpeløshet: -Seligmans hundeeksperiment: Situasjon 3 Hundene klarte ikke overgangen fra klassisk betinging (Situasjon 2) til operand betinging (Situasjon 3): De hadde fått ødelagt muligheten til å lære.

Bandura: Sosial-kognitiv læringsteori

Bandura: Sosial-kognitiv læringsteori Modellæring vil si at man kan lære av å se på andres handlinger og hvilke konsekvenser det får for dem. Hvis man ser andre bli belønnet for en adferd, kalles det vikarierende forsterkning.

Bandura: Sosial-kognitiv læringsteori The Bobo-doll experiment

Bandura: Sosial-kognitiv læringsteori ”The woman punched the clown, shouting “sockeroo!”  She kicked it, sat on it, hit with a little hammer, and so on, shouting various aggressive phrases.  Bandura showed his film to groups of kindergartners who, as you might predict, liked it a lot.  They then were let out to play.  In the play room, of course, were several observers with pens and clipboards in hand, a brand new bobo doll, and a few little hammers. And you might predict as well what the observers recorded:  A lot of little kids beating the daylights out of the bobo doll.  They punched it and shouted “sockeroo,” kicked it, sat on it, hit it with the little hammers, and so on.  In other words, they imitated the young lady in the film, and quite precisely at that.”

Miljøet i sentrum Omverdenen Barn

Personen i sentrum Omverdenen Barn

Eysenck – Personen i sentrum Hans Eysenck is probably best known as a controversialist. He has received acclaim and criticism from colleagues and seems to strive more from the latter. 

Eysenck – Personen i sentrum

Eysenck – Personen i sentrum

Eysenck – Personen i sentrum

Personen i sentrum - Det finnes en biologisk basis for intelligens og personlighet, og denne er delvis arvet

Personen i sentrum: Intelligens Bouchard og McGue (1981) analyserte 111 studier av familielikhet i intelligens. Jo flere gener to familiemedlemmer delte, jo høyere er korrelasjonen mellom deres IQ scorer (en polygenetisk arvelighet). Bouchard og McGue mener at det finnes en klar miljømessig komponent, men at størrelsen på korrelasjonen ikke kan forklares på basis av en miljøsmessig hypotese alene.

Personen i sentrum: Personlighet Personlighet refererer til en persons tendens til å tenke, føle og handle på visse måter på tvers av ulike situasjoner og tidspunkter

Personen i sentrum: Personlighet Arv Miljø

Personen i sentrum: Personlighet Miljø Arv

Personen i sentrum: Personlighet Delt familiemiljø Arv Ikke-delt familiemiljø

Personen i sentrum: Personlighet = ikke-delt familiemiljø venner, klasseforstander, fotballtrener, osv. venner, klasseforstander, fotballtrener, osv. Barn 1 Barn 2 Samme mor, far, besteforeldre, sosioøkonomisk status, osv = delt familiemiljø

Personen i sentrum: Personlighet Delt familiemiljø Arv Ikke-delt familiemiljø

Personen i sentrum: Personlighet 20% Feil 40% 35% 5% Delt familiemiljø Ikke-delt familiemiljø Arv

Person versus Miljø Miljøet i sentrum Barn Omverdenen Personen i sentrum Person: Eysenck, tradisjonelle genetiske modeller, personlighetsmodeller (finn eksempler fra psykologi og i praksis, og se om noe i boken ligner) Barn Omverdenen

Reaktiv interaksjon Barn 1 Omverdenen Barn 2

Reaktiv interaksjon Barn 1 Hendelse i miljøet Barn 2

Reaktiv interaksjon Reaksjon Barn 1 Hendelse i miljøet Barn 2 Reaksjon

Evokativ interaksjon Reaksjon Barn 1 Hendelse i miljøet

Evokativ interaksjon Reaksjon Barn 1 Hendelse i miljøet

Evokativ interaksjon Reaksjon Barn 1 Hendelse i miljøet

Proaktiv interaksjon Miljø 1 Barn 1 Miljø 2

Interaksjonelle modeller Reaktiv interaksjon Evokativ interaksjon Proaktiv interaksjon

Modeller for å forstå forholdet mellom personen og miljøet Evokativ interaksjon Reaktiv interaksjon

Modeller for å forstå forholdet mellom personen og miljøet Evokativ interaksjon Proaktiv interaksjon Reaktiv interaksjon