Kommunedelplan oppvekst – mot 2020

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ingen Tromsværing er så liten at ikke fylkesmannen ser han eller henne Fylkesmannen i Troms: SJUMILSSTEGET Bodø januar 2013.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Kommunedelplan oppvekst
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Norges Beste Barnehage
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Levanger kommune rådmannen Foreløpig orientering økonomiplan Administrasjonsutvalget – Ola Stene 1 Økonomiplan Presentasjon.
Undring! Hvorfor er det slik? Må det være slik? Er det for sent å gjøre det som klokt er….
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Tønsberg - oppvekstkommunen
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Tidlig innsats for livslang læring
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
”Aktiv på dagtid” ”En resept å gå for…” Sommarøy, m ai 2009 Informasjon om arbeidet i Finnmark.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Nasjonale prøver.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
”BARNAS PROBLEMER ER IKKE INNDELT I FAG- OMRÅDER, FORVALTNINGSNIVÅ ELLER I KONTORER. UTFORDRINGEN ER DERFOR Å SE HELE BARNET OG I TILLEGG Å FLYTTE KOMPETANSEN.
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
"God bagasje på livets reise."
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Nye kvalitetsplaner for skole og SFO
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL 28. februar 2008 Berit Hakkebo.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
BUØY SKOLE Lærelyst, vekst og glede. Vår visjon: Lærelyst, vekst og glede  Buøy skole år: 1-7 skole,160 elever og 30 ansatte  Opplæringsloven, læreplanen.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Kompetanse for mangfold
Den gode skoleeier I Nes.
Kompetanseplan oppvekst
Økonomikonferanse 2017 status og behov
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Kommunedelplan oppvekst – mot 2020 Visjon: Livskvalitet og vekst

Plansystemet

Hvorfor kommunedelplan? Plansystemet i Levanger kommune har lagt til grunn kommunedelplaner som bindeledd mellom kommuneplanens samfunnsdel og økonomiplanen Sentrale faglige føringer om tidlig og tverrfaglig innsats

Organisering av arbeidet Driftskomiteen som oppdragsgiver Styringsgruppe ledet av prosjektansvarlig Prosjektgruppe ledet av prosjektleder Arbeidsgrupper Høringsmøter ute i grendene Faglige temadager for styrere, rektorer og fagledere Mye informasjon om arbeidet er lagt ut på hjemmesiden til Levanger kommune

Plandokumentene Kommunedelplanen inkl. handlingsprogram Tilleggsdokumentet gir en analyse som begrunner prioriteringen av innsatsområdene og som viser status og utfordringsbildet nasjonalt og for Levanger kommune.

Avgrensing av planen Inneholder ikke kultur/idrett Bomiljø Det skal lages en egen kommunedelplan for kultur inkl idrett. Bomiljø Det skal lages en egen kommunedelplan for fysiske omgivelser og bomiljø dekkes der. Inneholder ikke grunnskole for voksne Det er egne planer og prosedyrer for denne tjenesten.

Midtlyngutvalget Fire sentrale utfordringer i forhold til å gi tilpasset og likeverdig opplæring Ensretting og mangel på hensyn til mangfoldet Skoler og barnehager behandler mer likt enn mangfoldet tilsier Tar ikke hensyn til ulikheter mellom mennesker Ulik forståelse og praktisering av regelverket Ulikheter fra kommune til kommune Fra skole til skole Til og med innad på samme skole Følge: Stor variasjon på kvaliteten på opplæringen

Midtlyngutvalget (forts.) Mangel på samordning og samarbeidskompetanse Hjelpeapparatet består av ulike instanser med delansvar Manglende samvirke mellom dem og med barnehage/skole Konsekvens: Dobbeltarbeid og manglende helhetstenkning og sammenheng i tilbudet Forhold knyttet til den spesialpedagogiske innsatsen Den spesialpedagogiske innsatsen kommer for sent Sammenhengen i tilbudet blir ikke ivaretatt godt nok

Andre utfordringer Grunnleggende ferdigheter: Hver fjerde 15- åring går ut grunnskolen uten tilstrekkelig grunnleggende ferdigheter (St.meld. 16) Utfordringer ift. læringsmiljø/mobbing Spesialundervisning: Antall henvisninger øker med barns alder Barnevern: Antall meldinger øker 1 av 4 (på landsbasis) avbryter videregående skole Søvn, kosthold, fysisk inaktivitet

Mål Barn og unge opplever motivasjon, mestring og glede i samspill med andre. Fremme et godt miljø, innhold og kvalitet i barnehage og skole. Sikre et kvalifiserende utdanningsløp for alle

Vegvalg Videreutvikle arbeidet med tidlig og tverrfaglig innsats. Vektlegge et godt samarbeid mellom heim og barnehage/skole.

Innsatsområdene Barn og unges helse Det integrerte mennesket Psykisk helse, fysisk aktivitet, kosthold og ernæring, seksualitet og samliv Det integrerte mennesket Oppvekst- og læringsmiljø Ledelse, relasjoner, fysisk og psykososialt miljø, samarbeid med heimen og sosial kompetanse Grunnleggende ferdigheter Lesing, regning og digital kompetanse Kompetanseutvikling for ledere og andre ansatte

Handlingsprogram inkl tiltaksdel Driftstiltak innenfor ramme Videreføre påbegynte tiltak Nye tiltak Driftstiltak som krever økte bevilgninger i prioritert rekkefølge. Investeringer

Tiltak innenfor rammen Opprette ressursteam for barnehager, kompetanseutvikling innenfor innsatsområdene barn og unges helse, videreutvikle rutiner for oppfølging av minoritetsspråklige barn og unge, daglig økt med fysisk aktivitet for alle Videreutvikle fagdidaktisk og metodisk kompetanse, videreutvikle samarbeid med kulturskolen og frivillige lag og organisasjoner, Etablere foreldrenettverk og lavterskeltilbud/basisteam for u-trinn, utarbeide plan for sosial kompetanse/handlingsdyktighet, videreutvikle tiltak innenfor læringsmiljø, barns/elevers medbestemmelse, overgangsrutiner, bedre vurderingspraksis, bruk av 25 % -regelen (Rundskriv udir 8/2010), ungt entrepenørskap og sosialpedagogisk nettverk Utarbeide prosedyrer for oppfølging av resultat på kartlegginger, kompetanseutvikling innenfor språk og kommunikasjon/lesing og skriving, antall, rom og form/regning og digital kompetanse

Driftstiltak som krever økte bevilgninger 50 % - stilling for utviklingsarbeid i barnehagene 100 % - stilling i helsetjenesten for barn og unge Etablere familiens hus, et lavterskeltilbud til familier (kostnad må utredes nærmere i løpet av 2011) 100 % - stilling i PPT til systemretta arbeid Etablere tverrfaglig rusteam 100 % - stilling i barnevern (miljøterapeut ved ungdomsteam) Økt pedagogtetthet i barnehager og skoler