Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Advertisements

Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
To år inn i NAV-reformen
Ny arbeids- og velferdsforvaltning
NAV’s rolle i forhold til rusarbeid
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
KAMPEN FOR ET MENNESKEVENNLIG ARBEIDS- OG SAMFUNNSLIV ARBEIDSLINJA-
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Koordinering og samarbeid NAV lokal og andre enheter
Vi gir mennesker muligheter
Individuell plan.
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Serviceutvikling i endringens tid Servicekontorene etter NAV – hva nå ? Servicekonferansen 2008 – samarbeid og utvikling.
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Etablering og videre utvikling av arbeids- og velferdsetaten
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Organisering av flyktningarbeidet
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Inntektssikring- økonomisk sosialhjelp Råd/veiledning -psykososiale støttesamtaler Tiltaksarbeid, herunder kvalifiseringsprogram Midlertidig husvære.
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Arbeid med bistand Rapportering.
V/ Trine Arnesen. Kort historikk Industrieventyr avsluttet juni 2000 Klare strategier og målsettinger –Konsentrerer seg om arb/kompetanse –Få folk i arbeid.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
”Få hjula i gang” 17 november 2011 Thon Hotel Ullevål Stadion
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
Departementsråd Ellen Seip
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
DET TRE-HODEDE TROLLET
NAV Ny arbeids- og velferdsforvaltning Samordning av velferdstjenester
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7
Arbeid er førstevalget
NAV Verdal NAV Verdal Arbeid & Velferd
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Gardermoen, 5. juni 2008 Kvalifiseringsprogrammet - Målsetting hovedelementer og relevans v/seniorrådgiver Terje Lillehaug og Pavinder Grewal, Arbeids-
Jan Arve Strand Formannskapet Levanger kommune 14. mai 2008 Orientering om Nav kontoret i Levanger.
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
© Bergen kommune Samarbeid mellom Kriminalomsorgen og Bergen kommune Komite for helse og sosial 11. mars 2009.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Sosialtjenesten i Bergen
Larvik – der det gode liv lever!
Partnerskap og styring Kommunens behov for ledelse, styring og oppfølging i NAV-modellen Rådmann Hans-Petter Christensen KS 11. mai 2011.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.
NAV Vennesla Innlegg av SKA ved Gry Lægraid Sørensen.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Kvalifiseringsprogrammet
Rus - arbeid og aktivitet
Riktig hjelp på riktig sted
Nettverksmøte den
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
NAV mulighetenes marked
Utskrift av presentasjonen:

Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap

Side 2 Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 – Jan Arve Strand, NAV Kort om NAV  1. juli 2006 ble Trygdeetaten og Aetat lagt ned  Erstattet av en ny arbeids og velferdsetat (NAV)  NAV omfatter over ansatte  Forvalter 270 milliarder kroner og har halvparten av befolkningen som brukere  NAV-kontoret vil i tillegg til standard statlig tjenestemeny ha en kommunal tjenestemeny. Denne skal minimum bestå av kommunale oppgaver etter kapittel 5 i sosialtjenesteloven, samt Råd og veiledning og individuell plan fra kapittel 4 i loven.  Etableres innen 2010

Side 3 Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 – Jan Arve Strand, NAV NAV sin visjon – Vi gir mennesker muligheter  Visjonen reflekterer tre fundamentale samfunnsmessige funksjoner NAV kontoret skal sikre – Mulighet for arbeid for flest mulig – Mulighet for meningsfull aktivitet for mennesker med spesielle behov. – Mulighet for inntektssikring i henhold til rettigheter etablert i lovgivningen

Side 4 Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 – Jan Arve Strand, NAV To hovedkilder til livsopphold NAV Arbeids- marked

Side 5 Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 – Jan Arve Strand, NAV Utfordringer tre etater Vi ønsker å få tilDet nye Flere i arbeid og aktivitet Ett kontor Flere beslutninger tas nærmere brukeren Tydelig arbeidslinje i front Målretta løp fra passivitet til aktivitet Tid til mer og bedre oppfølging Individuell tilpasset oppfølging Samordnede og samtidige tjenester Velferdskontrakt – det skal lønne seg å være aktiv Klart skille mellom ”produksjon” og arbeidsrettede prosesser Økt bruk av selvbetjeningsløsninger Enkle henvendelser håndteres enkelt Høy brukertilfredshet Reell brukermedvirkning For mange på stønad Tre kontor ”Kasteballer og innelåsning” Blanding av arbeidsrettede prosesser og rene produksjonsoppgaver Lite effektiv utnyttelse av ressurser og kompetanse på tvers Flere datasystemer For lav brukertilfredshet For lite brukermedvirkning Samordning av tjenestetilbud Felles ledelse Endring i arbeidsoppgaver og roller Felles arbeidsmetoder som understøttes av IKT Felles kompetanse og kulturutvikling Ny kanalstrategi Tilpasning av lokaler

Side 6 Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 – Jan Arve Strand, NAV Praksis i framtiden – hovedgrep Oppfølging etter behov Avklaring Oppfølging Tidsubestemt lønnstilskudd Varig tilrettelagt arbeid Arbeid med bistand Arbeidsmarkedsopplæring Ordinær utdanning Motivasjonstiltak Lønnstilskudd Medisinsk rehabilitering Lavterskeltilbud Økonomisk rådgivning Tett individuell oppfølging Kvalifiseringsprogram Arbeidsevnevurdering Virkemidler skal kunne brukes friest mulig på tvers av ytelser/målgrupper

Side 7 Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 – Jan Arve Strand, NAV Nav Levanger skal gjøre mindre av:  ”Papirarbeid” – krevende omlegging  Aktiviteter brukeren gjør like godt/bedre selv  Oppfølging av ”ordinære” ledige – mindre antall  ”å styre” med folk – Slippe taket når nok er nok – Redusere bruk av utredninger/erklæringer/nye vurdering når vi vet at uføre blir utfallet uansett  Flerhodet opptreden - utnytte at vi er èn tjenesteytende enhet – Færre møter – Ikke gå i hælene på hverandre Aktivt styre frigjorte ressurser mot Gjøre mer av

Side 8 Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 – Jan Arve Strand, NAV Nav Levanger skal gjøre mer av:  Tidlig oppfølging – snakke med folk – alle målgrupper – Tidlig og tydelig kartlegging – Tidlig og tydelig plan og avtale – Arbeid er tema fra første samtale  ”Hanke tak i” personer på passive ytelser – Bruke tverrfaglig kompetanse – Parallelle løp  Dialog med arbeidsgivere, offentlige og private – Sikre kvalitet i oppfølging – Påvirke beslutninger – Tidlig og tydelig kartlegging  Dialog med legene/behandlere – Funksjonsvurderinger – Understøtte målet om flere i arbeid og færre på stønad

Side 9 Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 – Jan Arve Strand, NAV NAV Levanger- veien videre  Små, men bestemte steg. Produksjon og utvikling hånd i hånd.  Ett kontor – enhetlig, felles opptreden  Videreutvikle Organisering  Arbeidsprosesser – grensesnitt  Utvikle ”riktig” Kompetanse  Ta ut ”potensialet” i IKT systemene  Eksterne samarbeidspartnere - samarbeidsavtaler  Kulturbygging  Medbestemmelse