Sammensatte lærevansker

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Statped i omstilling Jan Erik:
Samhandling vedr tilbakehold i institusjon uten eget samtykke
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Henvisning til PP-tjenesten
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Samtaleteknikk ledertrening i Skien kommune Ketil Mjøen, rådgiver
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Systemarbeid – barnehage faggruppen Psykisk helse
Faggruppen språk og kommunikasjon
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Kompetanseplan for barnehagene i Bydel Gamle Oslo 2014
Kompetanseplan bydel Frogner
Felles innsats mot mobbing
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
barn og unge med funksjonshemming
Sted/Dato endres i topp-/bunntekstPresentatør/Virksomhet endres i topp-/bunntekst PROSJEKTET: ”BARN I RUSFAMILIER”
Styringsgruppemøte Borgøy
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Ved Gunhild S. Eik og Elin Osmundsen
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: Å skape et positivt læringsmiljø som gjennom trygghet, trivsel og mestring.
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Møllehagen skolesenter og Go Campus
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
SMÅ BARN MED HØRSELSTAP Nordnorsk fagnettverk hørsel,
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Velkommen til Grøne Bråden skole
Nordlandssykehuset. Avdeling for voksenhabilitering.
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
FAMILIEHJELPA I STANGE KOMMUNE
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Prosjektplanen og rolleavklaringer
ET HELHETLIG OG TILPASSET TILBUD TIL RETT TID
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Rett hjelp tidlig – Kvello Stavanger kommune har startet et treårig prosjekt ( )for å kvalitetssikre barnehagen og bedre samarbeidet mellom det.
ADHD: tiltak i forhold til skolebarn Del av kursrekken Reguleringsvansker (ADHD/ADD) hos barn i barnehage og skole Torill Håkonsen Ingebjørg Tønnesen PPT.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Fredag 17. oktober 2014 Wenche Warhaug.  Lavterskeltilbud for barnehagene  Består av pedagogiske veiledere Veilederne skal bistå barnehagene i forhold.
Velkommen til foreldremøte. Stavangerbarnehagen  kompetanse heving av alle ansatte i stavanger kommune sine barnehager.  En felles kompetanse plattform.
Samling for styrere og pedagogiske ledere i barnehagene
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
TIDLIG INNSATS KVELLO METODEN INN I BARNEHAGENE I SEL KOMMUNE.
Tidlig Intervensjon – Målrettet Samhandling
Foreldremøte Tidlig Trygg i Fet
Statens barnehus Bergen Grethe Andersson og Heidi Eriksen Losnedal
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Sammensatte lærevansker Litt om hvilke tjenester vi bidrar med

Hvem er vi? Faggruppen Sammensatte lærevansker innehar kompetanse knyttet til barn med forsinket utvikling og store sammensatte lærevansker. Gruppen er tverrfaglig og består av psykologer, spesialpedagoger og sosionom. Disse er med i faggruppen: Anne N, Liv A, Anette, Lars, Lisbeth, Ingebjørg, Inger Marie, Torill, Dagmar Janne, Hege H, Heidi, Tove, Ragnhild, Aina, Siv Merethe, Else Marie

Hvilken kompetanse er i faggruppen? Faggruppen har kompetanse spesielt innen områdene: Forsinket utvikling/psykisk utviklingshemming Store samspill- og kommunikasjonsvansker Språkvansker Synsvansker Hørselsvansker ADHD/ADD Autismespekterforstyrrelser

Syns- og audiopedagog Synspedagog - internhenvisning -øyenlege -persepsjonsvansker Audiopedagog Utgangspunkt for audiopedagog er medisinsk diagnose fra Øre-nese-hals (SUS)/hørselssenteret, eventuelt helsesøster

Faggruppen er inndelt i ulike grupper som jobber med følgende: ASK-Alternativ og supplerende kommunikasjon ADHD/ADD Autismespekterdiagnose IT i undervisningen Prosjekt i samarbeid med Statped/vest «Asperger syndrom i Stavangerskolen» Samarbeidsprosjekt med Fysio- og ergoterapi tjenesten

Nettverk for særskilt tilrettelagte avdelinger, barnehage Faggruppen arrangerer flere typer nettverk for «Særskilt tilrettelagt opplæringstilbud»: Nettverk for særskilt tilrettelagte avdelinger, barnehage Nettverk for særskilt tilrettelagt opplæringstilbud for barn med autisme Kursrekke for lærere og ansatte i skolen som jobber med barn og unge med Asperger syndrom/ høytfungerende autisme.

Nettverk, samarbeidsmøter og kurs Rett hjelp tidlig(Kvello) Nettverk for særskilt tilrettelagte avdelinger, barnehage ASK plan, kompetansehevingsplan   Aspergerkurs Kurskveld på BUPA for foreldre med barn som nylig har fått Asperger/høytfungerende autisme diagnose Ulike kurs innenfor Autismefeltet  TEFT (Tverrfaglig forum for førskolebarn) Oppfølging av prematurbarn Prosjekt med Østerlide, barn med store adferdsvansker, uten diagnose Barn med Downs syndrom, samarbeidsmøte med SUS

Nettverk Rett hjelp tidlig (Kvello) Stavanger Kommune har etter en treårig prosjektperiode bestemt at alle byens barnehager skal få tilført kompetanse ifht  å identifisere barn i risiko for skjevutvikling, så tidlig som mulig.   PPT er en del av en tverrfaglig gruppe sammensatt av rep. fra fysio/ergo, helsesøster og barnevernstjeneste, -som etter observasjon i barnehagene skal bidra til tidlig identifisering av barn med behov for hjelp. PPT bidrar med observasjon i barnehagene, deltagelse i lesesirkler, og i tverrfaglige stormøter hvor en drøfter observasjoner og eventuelle behov for igangsetting av tiltak ifht barn som vekker bekymring. PPT bidrar også ifht vurderinger av barnehagen på systemnivå. Øyvind Kvello sin litteratur og  forelesninger ifht barn i risiko, brukes som  teoretiske utgangspunktet og felles referanse for drøftinger rundt tiltak og rett innsats tidlig.

Nettverk for særskilt tilrettelagte avdelinger , barnehage Nettverk for pedagogiske ledere i spesielt tilrettelagte avdelinger i barnehager i Stavanger kommune. Bakgrunnen for nettverket er at disse pedagogiske lederne faller mellom to stoler når det gjelder kurs og kompetanseheving. Ressurssenteret for styrka barnehager er aldri inne i disse avdelingene, hverken med spesialpedagogisk arbeid eller med kurstilbud.   Det har vært avholdt 4 nettverk i løpet av året, 2 om høsten og 2 om våren. Nettverkene foregår i Torgveien om kvelden. I høst har det vært 13 barnehager representert i nettverket.

Nettverk for særskilt tilrettelagte avdelinger , barnehage 2013: April, seminar på Sola Strandhotell, tema etikk og spenningsfeltet mellom spesped. og allmennped. Det har vært arranger et nettverk i september der Marianne Fjetland kom og informerte om ICDP. International Child Development Programes, foreldreveiledningsprogram   Videre har vi hatt et dagsseminar i november som var oppfølging av seminaret som ble avholdt i april. Det var det samme temaet for begge seminarene. Seminardagen i november var også virksomhetslederne invitert. Temaene fremover velges i samarbeid med deltagerne.

PROSJEKTPLAN FOR KOMPETANSELØFT I ALTERNATIV OG SUPPLERENDE KOMMUNIKASJON (ASK) Stavanger kommune ved PPT og Statped vest iverksetter et strukturert samarbeid innen områdene rådgivning informasjonsutveksling utviklingsarbeid kurs- og kompetansebygging knyttet til det spesialpedagogiske feltet.

PROSJEKTPLAN FOR KOMPETANSELØFT I ALTERNATIV OG SUPPLERENDE KOMMUNIKASJON (ASK) Målsetninger for prosjektet Hovedmål Kompetanseheving i alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i Stavanger kommune. Delmål 1.Kompetanseheving for ansatte i PPT slik at de i og etter prosjektperioden bedre kan veilede og rådgi personer som har faglig ansvar for barn med behov for ASK. 2.Kompetanseheving for ansatte i barnehager, på skoler og på Ressurssenter for styrket barnehagetilbud, slik at de tidlig skal kunne identifisere, igangsette og tilrettelegge tiltak for barn og unge som har behov for ASK (0-16). 3.Kompetanseheving for ansatte i Fysio- og ergoterapitjenesten slik at de i og etter prosjektperioden kan veilede og rådgi personer som har faglig ansvar for barn med behov for ASK. Kompetansehevingen i kommunen skal bunne ut i opprettelsen av et tverrfaglig ASK team. Teamet skal blant annet etablere et nettverk av fagpersoner som skal bistå ansatte som arbeider med ASK-brukere (0-16 år) i barnehager, skoler, barneboliger/avlastning og i Fysio-og ergoterapitjenesten i Stavanger.

PROSJEKTPLAN FOR KOMPETANSELØFT I ALTERNATIV OG SUPPLERENDE KOMMUNIKASJON (ASK) ASK–team ASK–teamet skal være en tverrfaglig gruppe i Stavanger kommune, sammensatt av representanter fra ressursgruppen, som på sikt skal overføre kompetanse til fagpersoner som arbeider med barn og unge som har behov for ASK. ASK-teamet skal være operativt fra 2016. Arbeidsformer Kursrekker / Workshops 2. CASE drøftinger/ erfaringsutveksling Casedrøftingene betinger skriftlig samtykke fra foresatte, og medlemmene i gruppa har taushetsplikt. 3. ASK-team og nettverksgrupper • Innhold og organisering av ASK-team • Innhold og organisering av nettverksgrupper

PROSJEKTPLAN FOR KOMPETANSELØFT I ALTERNATIV OG SUPPLERENDE KOMMUNIKASJON (ASK) Oppstart/framdriftsplan Det første året i prosjektet må Statped vest ta ansvaret for innholdet på samlingene. Stavanger kommune tar det praktiske og tekniske ansvaret. Prosjektperioden er beregnet til 3 år. Prosjektperiode: 01.01.14 - 31.12.16 Hyppighet på kompteansehevingen /samlinger : 3 samlinger i vårsemesteret og 2 samlinger i høstsemesteret. Personene i ressursgruppen og andre ressurspersoner i nærskoler og ordinære barnehagegrupper vil bli invitert til kompetansehevingen. 

Asperger kursrekken Tilbudt 2x pr. år. Går over 4 ganger Innhold: Innblikk i diagnosen og hva dette betyr for eleven Hva et godt skoletilbud er for disse elvene Struktur og forutsigbarhet Gjennomgang av verktøyene : +/- skjema, sosiale historier, tegneserie samtaler, IVAS, KAT kassen, Ping Pong. Kompetansemålene i norsk muntlig Informasjon til omgivelsene Utviklingsstøtte og tilrettelegging i skolen

Tverrfaglig Samarbeid Barn med Down Syndrom Årlig informasjonsutveksling mellom SUS, ressurssenter for styrket barnehagetilbud, helsestasjon og PPT. Målet er oppdatert informasjon de ulike gruppene i mellom- om hvilket tilbud førskolebarn med Down syndrom har i Stavanger Kommune .  

Samarbeid med Østerlide To representanter fra PPT har deltatt i prosjektarbeid med avdeling Barnehabilitering Østerlide og kommunalt hjelpeapparat,  ang. barn og unge med alvorlige atferdsproblemer. Målsettingen med prosjektet var: 1. kompetanseoppbygging og 2. Utarbeidelse av forslag til rutiner for samarbeid.   Prosjektet ble avsluttet i oktober 2013.

Samarbeid/Nettverk Teft (Tverrfaglig forum for førskolebarn) En representant fra ulike fagfelt; helsestasjon, ergo-fysioterapitjenesten, barneverntjenesten, PPT, bestillerkontoret Dette er de samme personene som danner korpset i Kvello- prosjektet. Ved behov deltar psykolog, fra helsestasjonen. Møtes på helsestasjon ca hver 6 uke, har da to saker til drøfting hver gang. Barnehager melder saker. Som regel anonyme saker, men det hender at foreldre er med. Mål å få drøftet en sak grundig og gi veiledning ifht. veien videre. Det gis mulighet for å komme tilbake og drøfte en sak etter utprøvde tiltak.

Samarbeid/nettverk Oppfølging av små premature barn i Stavanger kommune Barn med fødselsvekt på under 1500 gr. Tverrfaglig tilbud blir gitt på helsestasjon ved 2,5 år og 5 år Deltakere: helsesøster, fysio, PPT ved 2,5 år. Ved 5 år er også ergoterapeut med. Felles informasjon om barnets start på livet, helsesøster tar SATS ved 2,5 år, fysio og ergo gjennomfører konkrete oppgaver ifht. grov og finmotorikk , PPT observerer samt snakker med foreldre ut fra  deres tanker, det som  observeres samt kartlegging fra barnehagen Foreldrene er vanligvis svært takknemlige for tilbudet

Tverrfaglig samarbeid Et tverrfaglig samarbeid med Mestringssentert, SUS – i forhold til ME og epilepsi.

AD/HD kurs – høsten 2014 Fra høsten 2014 håper vi at Stavanger PPT kan tilby en kursrekke for skoler og barnehager i forhold til temaet: Reguleringsvansker - ADD/ADHD Kursrekken blir et samarbeid mellom Statped Vest, Fysio/ergo, BUPA og Stavanger PPT

AD/HD kurs – høsten 2014 Kursrekke i reguleringsvansker, ADHD/ADD   Hvem er kursrekken et tilbud til? Tilbudet blir en kursrekke for lærere i grunnskolen og pedagoger i barnehagen. Den enkelte lærer/barnehagepedagog kan også vurdere å ta med andre viktige ressurspersoner som er knyttet opp mot barnet. Det kan for eksempel være en assistent/miljøarbeider. Organisering og omfang Kurset vil bli gjennomført ved Stavanger PPT. Det er tenkt tre samlinger i hver kursrekke. Kursrekken blir holdt to ganger i året, vårsemester og høstsemester.