SEKTORUTVALG BARN OG UNGE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Litt mer om PRIMTALL.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
AVLASTNING Melhus
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Forslag til ny vurderingsforskrift
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Det kommunale og det statlige barnevern
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Informasjonsplikt og uttalerett
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Det du gjør, gjør det helt Bedre samordning for utsatte barn og unge (NOU 2009:22) Geir Kjell Andersland Hafjell, 17. mars 2010.
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Barneverntjenesten ISK
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Nasjonale prøver.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Styrermøte 8.september 2011.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Rektor har fullt ansvar innen
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
Videregående skoler i Skien
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
FORMANNSKAPET , BAFA/Barneverntjenesten ISK/BAFA/Barneverntjenesten: 15 årsverk ( 8620 b 0-18) 102 barn under omsorg (fosterhjem/institusjon) 169.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Om barne- og familievernet
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Barneverntjenesten Opplæring – Komite for oppvekst,
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde
Hvordan er situasjonen i barnevernet i Sør-Trøndelag ?
Norges Beste Barnehage
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Om læreplaner Arbeid med læreplaner.
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
IKT for læring Mattias Øhra.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Barnevernstenesta sett frå ein rådmann sin ståstad
Utskrift av presentasjonen:

SEKTORUTVALG BARN OG UNGE INFORMASJON TIL FOLKEVALGTE 25. OKTOBER 2011

Sektorutvalg barn og unge Grunnskoleopplæring: Programområdet omfatter sju resultatområder: Grunnskole (herunder PPT) Skolelokaler (FDV) Skolefritidstilbud Spesialskoler Voksenopplæring Musikk- og kulturskole Skoleskyss Barnehage: Programområdet omfatter fire resultatområder: Førskole Styrket barnehagetilbud (herunder PPT) Førskolelokaler (FDV) Skyss Barnevern: Programområdet omfatter tre resultatområder: Barneverntjeneste Barneverntiltak i familien Barneverntiltak utenfor familien

Befolkningsprognose Figuren viser antatt vekst i aldersgrupper som er sentrale for kommunens tjenesteyting. Frem mot år 2020 forventes et stabilt antall barn i barnehagealder. Antall elever i grunnskolen øker markant.

Barnehager

Styringsdokumenter barnehage Barnehageloven Rammeplan for barnehager Stortingsmelding 41 - om kvalitet i barnehagen Plan for kvalitetsutvikling i Bærums barnehager 2010 – 2015 Tertialrapport 1 2011

Kommunens ansvar og myndighet Sørge for tilstrekkelig antall plasser – rett til barnehageplass ++ Søkt ved hovedopptak og fylt 1 år før 1. september Opptak av barn til barnehagene – samordnet opptak Alle søknader gjennom opptaksktr. – den enkelte barnehagens vedtekter Godkjenning av barnehager Krav til innhold Avtale for tilskudd Tilsyn med barnehager Jf. krav til innhold, tilsyn med kommunale og private Beregne og fordele alle offentlige tilskudd til barnehager I henhold til detaljert forskrift Drift av kommunale barnehager - barnehageeiere

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Barnehagens samfunnsmandat Formål, verdigrunnlag og oppgaver Barnehagens innhold Omsorg, lek og læring Fagområdene Planlegging og samarbeid Planlegging, dokumentasjon og vurdering Samarbeid

Se den enkelte barnehages nettsider Barnehagens årsplan Beskriver barnehagens praksis Omsorg, danning, lek og læring Dokumentasjon og vurdering Lokale kulturbegivenheter Overgang fra barnehage til skole Barns medvirkning Se den enkelte barnehages nettsider

PLAN FOR KVALITETSUTVIKLING Satsingsområder barnehagesektoren i Bærum 2010 – 2015: BARNEHAGEN SOM LÆRINGSARENA SPRÅK BARN MED BEHOV FOR EKSTRA STØTTE SAMMEN FOR BARN OG UNGE BARN UNDER TRE ÅR PLAN FOR KVALITETSUTVIKLING BÆRUMSBARNEHAGENE 2010 – 2015

Fagnettverk Fagnettverk Fagnettverk Fag- og kompetansegr Fagnettverk Barnehagekontoret Fagnettverk Fag- og kompetansegr Fagnettverk Private og kommunale Fagnettverk Fagnettverk Fagnettverk

store forskjeller – gamle og nye Barnehage 37 kommunale barnehager 99 private barnehager store forskjeller – gamle og nye

Programområdets mål for 2012 Barnehagene er en viktig læringsarena for barn under tre år, og andelen små barn har økt de siste årene. Det skal gjennomføres fem nye pedagogiske utviklingsprosjekter rettet mot barn under tre år. Som en del av kommunens prosjekt Sammen for barn og unge skal det i 13 nye barnehager gjennomføres opplæringsprogram om barnehagens ansvar for barn som lever i en utsatt omsorgssituasjon.

Målekart barnehage Målekart - resultat 2008 2009 2010 Brukertilfredshet 5,2 ikke målt 5,3 Brukermedvirkning 5,1 Brukernes opplevelse av etisk standard Sykefravær 9,5 % 8,7 % 8,4 % Indeks for godt medarbeiderskap og læring og fornyelse * 83 * Fargemarkering for måloppnåelse følger resultatmålene i rådmannens målekart.  

Utfordringer i årene som kommer Antall barnehageplasser – riktig antall/nivå Førskolelærermangel

Grunnskoleopplæring

Styringsdokumenter grunnskole Opplæringsloven Kunnskapsløftet Skolemelding 2020 Utvikling av digitale ferdigheter i bærumsskolen Tilstandsrapport for skolen i Bærum

Skolen skal gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre stimulere elevenes lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet stimulere elevene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenkning stimulere elevene i deres personlige utvikling og identitet, i det å utvikle etisk, sosial og kulturell kompetanse og evne til demokratiforståelse og demokratisk deltakelse legge til rette for elevmedvirkning og for at elevene kan foreta bevisste verdivalg og valg av utdanning og fremtidig arbeid fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter stimulere, bruke og videreutvikle den enkelte lærers kompetanse bidra til at lærere og instruktører fremstår som tydelige ledere og som forbilder for barn og unge sikre at det fysiske og psykososiale arbeids- og læringsmiljøet fremmer helse, trivsel og læring legge til rette for samarbeid med hjemmet og sikre foreldres/foresattes medansvar i skolen legge til rette for at lokalsamfunnet blir involvert i opplæringen på en meningsfylt måte

Beskrivelse av tjenestene Grunnskolen i Bærum består av: 24 barneskoler (1 – 7) 12 ungdomsskoler (8 – 10) 1 kombinert barne- og ungdomsskole (1 – 10) 1 spesialskole (1-10) 3 alternative skoler – en barneskole, to ungdomsskoler Musikk- og kulturskole (for barn og unge opp til 18) Sjøholmen maritime senter Voksenopplæringssenter - grunnskoleopplæring og introduksjonsprogram. Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) hører også inn under grunnskole. Kommunalsjefer for skole er Solveig Juel og Øyvind Wee

Grunnskole

Standpunkt

Eksamen og grunnskolepoeng

Utfordringer i årene som kommer Kvalitet: Kvalitet i opplæringen er fortsatt et satsingsområde. ”Skolemelding 2020” er under politisk behandling. Meldingen skal gi føringer for videre utvikling av bærumsskolen. Ungdomstrinnet er i støpeskjeen. Hovedfokus er forberedelse og motivasjon til videre utdanning Skolekapasitet: Totalt sett er det god skolekapasitet i bærumsskolen. Det er likevel en utfordring å skaffe plasser på enkelte elevers nærskole eller på skoler der foresatte ønsker skoleplass. Elevresultater: Gjennomgående gode resultater. Bærumselevene gjør det generelt bra og trives også generelt godt på skolen. Det er forholdsvis markante forskjeller mellom skolene hva angår elevresultater. Det jobbes for å redusere disse. I Bærum gjøres det ved å sette inn ekstra ressurser til de skolene på hhv barne- og ungdomstrinnet som har de laveste resultatene og ved å ha stort fokus på at elevene skal mestre grunnleggende ferdigheter.

Beskrivelse av tjenestene forts Programområdets mål for 2012 (fra rådmannens forslag til handlingsprogram 2012-2015: Ved nasjonale prøver på 5.trinn skal andel elever med resultat på mestringsnivå 1 reduseres ytterligere i forhold til resultatene i 2011. Etter at elever har gått ett år på ungdomstrinnet (fra 8. til 9.trinn) skal elevgruppen som er i mestringsnivå 1 og 2 på nasjonale prøver i lesing og regning være redusert med minst 10 %. Andel elever som opplever mobbing (relatert til svar i Elevundersøkelsen) skal være redusert. Elevene i bærumsskolen har et læringsmiljø som gir dem økt lyst til å lære (relatert til svar i Elevundersøkelsen). Resultatforskjellen mellom skolene – målt ut fra nasjonale prøver – skal være redusert i 2012 i forhold til 2011.

Målekart grunnskole Målekart - resultat 2008 2009 2010 Brukertilfredshet 4,7 * Brukermedvirkning 4,3 Brukernes opplevelse av etisk standard 4,5 Sykefravær 7,7 % 7,6 % 6,7 % Indeks for godt medarbeiderskap og læring og fornyelse ** ikke målt 80 * Indikatorene brukertilfredshet, brukermedvirkning og brukernes opplevelse av etisk standard er basert på ulike undersøkelser for årene 2009 og 2010. Resultatene aggregeres derfor ikke til et samlet resultat for grunnskoleopplæringen for 2009 og 2010. I 2009 inkluderer brukerundersøkelsene for grunnskole Haug skole, Musikk- og Kulturskolen, PP-tjenesten, SFO 2. trinn og Voksenopplæringssenteret, mens den i 2010 inkluderer foreldreundersøkelse 7. og 10. trinn. . I 2008 ble det gjennomført brukerundersøkelse blant elever 7. og 10 trinn og foreldre 7. og 10. trinn. ** Fargemarkering for måloppnåelse følger resultatmålene i rådmannens målekart.  

Barnevern Barneverntjenesten i Bærum kommune Barnevernvakten for Asker og Bærum Boliger for enslig mindreårige flyktninger

Styringsdokumenter barnevern Barnevernloven Melding om barnevernet 2009 – 2018. Kommunestyresak 081/09 Flere forskrifter Mange veiledere

Beskrivelse av tjenestene Formål sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid bidra til at barn og unge får trygge oppvekstvilkår Generelle oppgaver - kap. 3 har spesielt ansvar for å søke avdekket omsorgssvikt tidlig, så tidlig at varige problemer kan unngås, og sette inn tiltak i forhold til dette skal medvirke til at barns interesser ivaretas av andre offentlige organer skal samarbeide med andre sektorer og forvaltningsnivåer når dette kan bidra til å løse oppgaver Særlige tiltak – kap. 4 Melding Undersøkelse Tiltak: Tiltak i hjemmet Medisinske tiltak Tiltak utenfor hjemmet Akuttiltak

Barneverntjenestens fullmaktsområde Fylkesnemndas fullmaktsområde Tvangsinnleggelse i institusjon Frivillige tiltak Adferdsvansker Tiltak uten omsorgsovertakelse Pålegg om dagtilbud Pålegg om tilsyn Forbud mot flytting Medisinsk undersøkelse/behandling Behandling/opplæring Melding Undersøkelse Tvangstiltak Henleggelse Henleggelse Omsorgssvikt Opphev.avomsorgs-overtakelse Omsorgsovertakelse Samtykke til adopsjon Ansvarsfratakelse

Beskrivelse av tjenestene Særlige tiltak – jf. kap. 4 i barnevernloven Husk: Foreldres ansvar for barn er det primære. Det offentlige barneverns ansvar er subsidiært Tiltak og avgjørelser etter barnevernloven er enkeltvedtak. Dette gjelder også avgjørelse og tiltak som partene selv ønsker. Kan bare iverksettes hvis en lovbestemmelse gir adgang til det Barnevernet skal så langt som mulig begrense seg til tiltak i hjemmet. Flytting av barn skal være en nødutvei, ”det biologiske prinsipp” – norsk og internasjonal lovregulering Beskytte barn og sørge for barns medvirking Barnevernet skal vektlegge: tiltak til beste for barnet å gi barnet stabil og god voksenkontakt å gi kontinuitet i omsorgen

Beskrivelse av tjenesten – to forvaltningsnivåer Kommune: - gi råd og veiledning - treffe vedtak i henhold til loven, evt. innstille til vedtak - forberede saker for fylkesnemnd - iverksette og følge opp vedtak Stat (Bufetat): - bistå barneverntjenesten i kommunen med plassering av barn utenfor hjemmet - ha ansvar for rekruttering og formidling av fosterhjem - ha ansvar for at fosterhjemmene får nødvendig opplæring og generell veiledning Fast samarbeid Om vedtak i BAUN Om Barnevernpanelets rapport

Beskrivelse av tjenestene forts Programområdets mål for 2012 Som ledd i å sikre koordinert kommunalt ansvar i ettervernsarbeidet, skal alle barn med barneverntiltak tilbys nettverksmøter ved fylte 17,5 år. Alle barn med hjelpetiltak eller omsorgstiltak i barnevernet, skal ha tiltaksplan eller omsorgsplan. Individuell plan skal tilbys alle barn som har behov for det. Som en del av kommunens prosjekt Sammen for barn og unge, deltar barneverntjenesten i opplæringsprogram for kompetanseheving av førskolelærere om barnehagenes ansvar for barn som er i utsatt omsorgssituasjon.

Barnevern

Målekart barnevern Målekart - resultat 2008 2009 2010 Brukertilfredshet 4,2 ikke målt Brukermedvirkning 4,0 Brukernes opplevelse av etisk standard 4,1 Sykefravær 10,6 % 10,2 % 10,3 % Indeks for godt medarbeiderskap og læring og fornyelse * 67 * Fargemarkering for måloppnåelse følger resultatmålene i rådmannens målekart.  

Utfordringer i årene som kommer Imøtekomme omfattende hjelpebehov med samordnede og koordinerte tjenester Effektivitet og kvalitet i saksbehandlingen Ny tiltaksprofil til det statlige barnevernet og krav til kommunen Barneverntjenestens tiltak har stor kompleksitet og kostnader per sak har stor variasjon

Samarbeid skole – barnehage – barnevern Sammen for barn og unge Overgangsrutiner Tverrfaglige utvalg, enkeltbarn, 0-5 år / 6-16 år Tverrfaglig lederteam, felles oppvekst, 0-5 år Lederteam oppvekst, 0-5 år Områdeteam oppvekst, 6-16 år