Budsjett 2011 Økonomiplan 2011-2014 Presentasjon av rådmannens forslag 11.11.10.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Advertisements

Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Plan for videreutvikling av pleie- og omsorgstjenestene
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Økonomiplan Presentasjon av rådmannens forslag i bystyrekomiteen 9. november 2011.
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i Partsammensatt samarbeidsutvalg 11. april 2011.
Levanger kommune rådmannen Foreløpig orientering økonomiplan Administrasjonsutvalget – Ola Stene 1 Økonomiplan Presentasjon.
Levanger kommune Rådmannen Regnskap 2008 – Ola Stene Regnskapsresultat 2008 Selv om regnskapsresultatet ble bedre enn budsjettert, er det svakere enn året.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar - Kommunestyret, enhetsledere, hovedtillitsvalgte m.fl Innledning ved rådmann Ola Stene Utfordringer.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 ØKONOMIPLAN 2007 – 2010 Rådmannens forslag/Foreløpig forslag Formannskapet
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Levanger kommune Rådmannen Økonomiplan Presentasjon av foreløpig forslag – Formannskapet – Ola Stene 1 ØKONOMIPLAN 2006 – 2010 STAUSRAPPORT.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
LEVANGER KOMMUNE 1 Forslag til budsjett 2001 Økonomiplan Presentasjon pr Bla med PageDown/Up eller museklikk !
Innherred samkommune 1 Større stillinger - en fordel for både brukere og ansatte Anne Grete Wold Prosjektleder Innherred samkommune.
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i formannskapet 11. april 2011.
1 Økonomiplan Rådmannens forslag 6.nov.
Økonomiplan Rådmannens forslag 25. november 2008.
Drammen kommune 1. TERTIALRAPPORT Økonomi under kontroll Drammen kommunes økonomi følger hovedtrekkene i budsjettet: Programområdene er under kontroll.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
- Hva må til for at vi skal få kulturhus og høyskolesenter ? - Hva er status i skoleprosjektet? Et attraktivt Rana i årene fremover.
Rådmann i Modum kommune
1 Økonomi- og HMS -rapport 1. kv Oppsummering - hovedpunkt.  Finansforvaltningen - tap hedgefond samt redusert forventet avkastning i 2009 til.
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Samdata 2012 Somatikk.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
Felles innsats gir resultater Barnehagekonferanse 23. oktober 2006
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Presentasjon av rådmannens forslag
Budsjett 2009 – økonomiplan Rådmann Oddbjørn Vassli Utgifter Inntekter.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Eigerøy fyr vinterstid Eigersund kommune Rådmannens presentasjon av forslag til budsjett 2011 Forslag til økonomiplan.
Status 2014 og Handlingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Budsjett 2016 Økonomiplan Presentasjon av rådmannens forslag
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Budsjett og økonomiplan Rådmannens forslag av
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
1 Budsjettforslag 2009 Fylkesrådsleder Odd Eriksen Pressekonferanse 11.november.
Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %)
Formannskapet Budsjett og økonomiplan
Budsjett 2017 Handlings- og økonomiplan
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
Handlingsplan og Budsjett 2017
Strategikonferanse – budsjett- og økonomiplanstatus
Rådmannens budsjettfremlegg
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2018
Økonomiplan 2018 – 2021 Årsbudsjett 2018
Økonomi og handlingsplan
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Undervisning og barnehage
Finanskomite Eiendomsskatt
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

Budsjett 2011 Økonomiplan Presentasjon av rådmannens forslag

Vår hovedoppgave Yte gode tjenester til innbyggerne Være en aktiv og offensiv samfunnsutvikler Med andre ord være med å legge til rette for det ”gode liv i Vennesla” – ”gjøre livet bedre for folk flest”.

Viktigste forutsetninger for å lykkes  Økonomisk handlefrihet  Dyktige og motiverte ansatte som trives med jobben sin

Økonomisk status Årene –Stram men stabil økonomi. –Gode regnskapsresultater har gitt mulighet for avsetning. –Strammere rammer fra staten. –Store og viktige investeringsprosjekter.

Hovedlinjer Reduserte frie inntekter Usikkerhet rundt utbytte fra Agder Energi Store økonomiske utfordringer i pleie- og omsorgstjenestene Økte rente- og avdragsutgifter

Hovedlinjer Innsparingstiltak: Ca. 2,5 mill. kr. i Ca. 10 mill. kr. i Ca. 13 mill. kr. i Grundig gjennomgang av pleie/omsorg Økt eiendomsskatt fra 2012 Lavere investeringstakt

Hovedutfordringer for kommunen Bidra til en god utvikling innen bosetting og næringsliv. Levekårsutfordringer. Økte kostnader og økte behov i helse og omsorg. Rekruttere og beholde dyktige og motiverte medarbeidere

Bosetting og næringsutvikling Gjennomsnittlig vekst de siste 10 årene: Ca. 0,6 % Vekst siste 2-3 årene: Ca. 1,5 % innbyggere. Sannsynlig vekst på ca. 1 % pr. år – i 2050 ? Ca. 130 nye boliger pr. år. Mer enn 3000 planlagte boligenheter – lang sikt. Rullering av kommuneplanen – Arealprosjektet.

Bosetting og næringsutvikling tiltak: ”ET NYTT KAPITTEL” – Bibliotek/kulturhus – 53 mill. (2010) Parkeringsanlegg i sentrum – 10 mill. (2012) Ferdigstillelse av gågata – 8,5 mill. (2012) Utviklingstiltak/Stedsutvikling – 4 mill. ( ) Fokus på barnehagedekning.

Levekårsutfordringer Høyt antall på sosialhjelp og trygd. Lavt utdanningsnivå. Skoleresultater under landsgjennomsnittet. Lav likestilling.

Levekårsutfordringer - strategier Økt utdanningsnivå i befolkningen Økt likestilling i befolkningen Kvalitet og kompetanse i skoler og barnehager. Sterkt fokus på forebyggende arbeid med tidlig og samordnet innsats.

Helse og omsorgstjenestene - status Stadig økende behov – flere eldre – flere unge pleietrengende. Budsjettrammene sprekker år etter år. Samhandlingsreformen – økt ansvar på kommunene. Vennesla har lave driftsutgifter i forhold til andre kommuner. Fornøyde brukere – få klager.

Helse og omsorgstjenestene - tiltak Tjenestene trappes opp i forhold til vedtatt plan. –Økning til hjemmetjenesten med 1,8 mill. kr. hvert år (7,2 mill. kr. i slutten av perioden). –Økt satsing på rus/psykiatri med 2 mill. kr fra 2012/13. –Styrking av andre tiltak med 4,2 mill. kr. Ledelsesfunksjonen er styrket.

Helse og omsorgstjenestene - tiltak Samordning av saksbehandling. Utarbeidelse av nye tjenestebeskrivelser. Økt fokus på teknologiske hjelpemidler. Reduksjon av dagens kommunale aktivitetstilbud for eldre. Utvidet samarbeid med frivillige og pårørende Vurdere differensiering av oppgavene til sykehjemmene.

Rekruttere og beholde dyktige og motiverte medarbeidere Kampen om framtidas arbeidskraft. Omdømmebygging Fokus på organisasjonskultur, organisasjonsutvikling, lederutvikling, godt arbeidsmiljø og redusert sykefravær. Konkrete tiltak: –Internt lederrekrutteringsprogram –Seniorprosjekter –Tilrettelegging –Høyt inntak av lærlinger

Inntektsforutsetninger Ingen realvekst i frie inntekter fra 2011 til Realvekst i frie inntekter på 1% resten av perioden. Befolkningsvekst som landsgjennomsnittet. Stabilt ordinært utbytte fra Agder Energi AS på 14 mill. kr. pr. år. Stabil inntekt på salg av konsesjonskraft på 5 mill. kr. pr. år. Stabil avkastning på langsiktig kapital på ca. 5%. Økning av eiendomsskattesatsen på boliger fra 3 til 4 promille fra 2012.

Kommunale avgifter – sammenlikning

Gebyr og betalingssatser  Kommunale avgifter: økt med 7,7 %  Foreldrebetaling, barnehage: uendret  Festeavgift på graver: uendret  Generell prisøkning: 2,8 %

Utgifter Sentrale forutsetninger  Full kompensasjon for lønnsveksten fra 2010 til  Avsatt 1,5 % til lønnsvekst i  Pensjonskostnadene øker med 4,8 %.  Kompensert for prisvekst på 2 %.  Lagt til grunn en flytende rente på 4 % i 2011 gradvis økende til 5 % i 2014.

Innsparings- og effektiviseringskrav  Grunnskole: 1 % innsparing fra skoleåret 2011/12.  Barnehage: 5 % innsparing fra barnehageåret 2011/12.  Psykisk helse: 1,5 % innsparing i 2011, 3 % i  Øvrige enheter: 1 % innsparing i 2011, 2 % i  Generelt effektiviseringskrav:  1 mill. kr. i  3 mill. kr. i  4 mill. kr. i  Diverse enkelttiltak som er foreslått kuttet kommer i tillegg.

Innsparings- og effektiviseringskrav  Samlet innsparing i 2011: 2,5 mill. kr.  Samlet innsparing i 2012: 10 mill. kr.  Samlet innsparing i 2014: 13 mill. kr.  Ingen rammereduksjon på enhetene i helse og omsorg, NAV og Barn og familie.  Generell stillingsstopp.

Nye tiltak/utgiftsøkninger  Styrking av helse og omsorgstjenestene med 5,2 mill. kr. i Økt til 12,6 mill. kr. i løpet av perioden.  Velferdsmidler økes med kr ,- i  1 ny stilling til IT-drift fra  Kr ,- til jubileumsmarkering i  Bevilgninger på ca. 2,2 mill. kr. til reguleringsarbeider i løpet av perioden.  Økte utgifter til sosialhjelp med ca. 1,2 mill. kr. pr. år.  Videreføring av psykologstilling etter prosjektperiode.  Videreføring av Ambulerende team etter prosjektperiode.

Nye tiltak/utgiftsøkninger  Utvidelse av tilbudet i kulturskolen med kr ,- i 2011 og kr ,- i (45 nye plasser i løpet av 3 år.)  2 nye stillinger i barnevernet – forutsatt øremerket statstilskudd.  Økte driftsutgifter som følge av investeringer.  Videre utbygging av barnehageplasser:  Ny kommunal barnehage på Hægeland fra mill. kr. i økte driftsutgifter (16 nye plasser)  Ny utegruppe ved Smååsane barnehage fra 2011/12. 0,9 mill. kr. i økte driftsutgifter (12 nye plasser)  Private utbyggere

Netto driftsresultat (hele 1000 kr.) 2011: : : : 5.260

Resultatgrad Reelt netto driftsresultat i % av driftsinntektene

Disponering av netto driftsresultat i 2011 Egenkapital til investeringer – 10 mill. Avsetning til verdireguleringsfond – 1 mill. Tilbakeføring til fond (VAR) – Ca. 1,6 mill. Bruk av bundne fond – Ca. 0,4 mill.

Disponering av netto driftsresultat i Til sammen ca. 43,4 mill. kr. –Egenkapital til investeringer – 31 mill. kr. –Verdireguleringsfond – 4 mill. kr. –Tilbakeføring til fond (VAR) – 8,7 mill. kr. –Disposisjonsfond – 0,2 mill. kr. –Bruk av bundne fond – 0,4 mill. kr.

Investeringer i 2011 Til sammen ca. 114 mill. –IKT – 3 mill. –Utskifting av lys – Samfunnshuset – 0,75 mill. –Innløsning/grunnerverv – 1 mill. –Utviklingstiltak/stedsutvikling – 1 mill. –Parkeringsplasser i sentrum – 1 mill. –Vennesla skole – ventilasjonsanlegg – 4,2 mill. –Forprosjekt Skarpengland skole – 0,2 mill. –Ny barnehage på Hægeland – 10 mill. –Boliger for rus/psykiatri – 6 mill. –Maskiner/utstyr i park/idrett – 1,7 mill.

Investeringer i 2011-forts. –Toaletter i friluftsområder – 0,1 mill. –Anleggsplan idrett/friluftsliv – 0,8 mill. –Skolegårder – 0,4 mill. –Skiløyper Moseidheia – 0,2 mill. –Maskiner/utstyr i teknisk – 1,5 mill. –Diverse vann/avløp – 15 mill. –Rehabilitering av bru Steinsfossen – 0,47 mill. –Asfaltering – 0,2 mill. –Sandsilo Hægeland – 0,4 mill. –Brannanlegg Hægelandsheimen – 0,3 mill.

Investeringer i 2011-forts. –Gjenoppbygging av Øvrebøhallen – 50 mill. –Utvidelse av SD-anlegg – 0,16 mill. –Uteavdeling Smååsane barnehage – 0,21 mill. –Egenkapitaltilskudd KLP – 1,1 mill. –Aksjekjøp Visit Sørlandet – 0,03 mill. –Avdragsutgifter Startlån – 4,3 mill. –Utlån av Startlån – 10 mill.

Viktige investeringer i perioden –Ferdigstillelse av gågata – 8,5 mill. i –Oppgradering av Vennesla ungdomsskole – 19 mill. i –Parkeringshus (Kommunens andel) – 10 mill. i –Bru Åsveien – 2 mill. i 2012 –Oppgradering av Skarpengland skole – 18,4 mill. i –Oppgradering av Venneslahallen – 13 mill. i 2012/13. –Kunstgressbane på Homme – 4,5 mill. i –Bru Tveite – 2 mill. i –Strandsti langs Venneslafjorden – 1,5 mill. i 2013.

Finansiering av investeringer

Økonomiske framtidsutsikter Økte behov – økte forventninger – strammere rammer. Renteutviklingen. Avkastning på kapitalen. Utbytte fra Agder Energi. Fremtidige regnskapsresultat – viktigheten av at rammene holdes.

Avsluttende kommentarer Et budsjett med tøffe prioriteringer. Fortsatt satsing på utvikling og forebygging. Meget stramme driftsrammer for enhetene. Politisk behandling: –Bygg/Miljø + Levekår: –Adm.utv. + PLØK: –Kommunestyret: