Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Bygg – og anleggsteknikk
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Studie forberedende formgivingsfag
Bygg – og anleggsteknikk
Grete Haaland Sund HiAk,
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
16. mars 2006 Læretid i bedrift FPF 49% PF 26% FF 34% FF 25% PF 17% Kompetanseplattformer mer realfag, grunnleggende ferdigheter, programfag til valg.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Fagarbeider i bibliotek
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
INTERRESSE DIFFRENSERING HELHET OG SAMMENHENG …. HVA TENKER VI OM DET? UT I FRA SIN EGEN INTERRESSE INSPIRASJON MOTIVASJON KREATIV TENKING.
Hilde Hiim, Grete Haaland Sund
Programområde ELEKTROFAG
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Teknologi og forskningslære
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Tidligere læreplaner.
VURDERING.
Velg tømreryrket - bruk hodet og kroppen!
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Bygg og Anleggsteknikk Bygg og Anleggsteknikk. Masse praksis. Vi lærer dere å bygge Norge.
Landsorganisasjonen i Norge
Prosjekt til fordypning
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Prosjekt til fordypning
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
”Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning” KIP-AF Deltaker- og formidlingskonferanse
Didaktiske analysekategorier
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag
Vurdering Vg2 Design og trearbeid
Borre ungdomsskole
Vurdering – hva og hvorfor?
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Utdanningsvalg 10.klasse
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
Utdanningsvalg 10.klasse
Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
DIGITALE MÅLEVERKTØY I BYGGE OG ANLEGGS BRANSJEN
IKT for læring Mattias Øhra.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
11. januar 2019.
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Valgfaget design og redesign
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Sensorveiledninger på MN
Utskrift av presentasjonen:

Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag Vurdering praktisk tverrfaglig eksamen – hvordan lage gode vurderingskriterier? Hvordan lage gode nivåbeskrivelser Kjennetegn på gode vurderingskriterier Fremgangsmåte på lage kriterier Sammenhengen mellom læreplanens kompetansemål og vurderingskriterier -generelt og spesifikt knyttet til oppgaver tverrfaglig eksamen, elevmedvirkning. Grete Haaland Sund 31.03.08

Eksamensoppgaven bestemmer hva som kan vurderes – kriterier/ kjennetegn Derfor fokus på forholdet mellom kompetansen som skal vises, oppgaven elevene skal gjøre og vurderingskriterier/ kjennetegn på kvalitet og kompetanse Grete Haaland Sund 31.03.08

Hva skal vurderes? Hva er yrkeskompetanse? – på Vg2? Hva kan elevene vise til eksamen? Hva skal ligge til grunn for vurderingen – prosess, produkt/tjeneste, dokumentasjon? Hvilke kriterier/ kjennetegn kan vi bruke i vurderingsarbeidet? Grete Haaland Sund 31.03.08

Kompetansevurdering - og forholdet mellom generell og fagspesifikk læreplan Grete Haaland Sund 31.03.08

Kompetanse i Felles programfag knyttet til ”Yrket”? Tilpasset opplæring/eksamen – elevmedvirkning? Hvordan kan/skal de vise kompetanse i programfagene? Læreplanene gir i stor grad rom for at elevene kan vise kompetanse i forhold til målene gjennom å gjøre praktiske arbeidsoppgaver i selvvalgt lærefag innen utdanningprogrammet Grete Haaland Sund 31.03.08

Eksempel - elevmedvirkning Vg3 - Betongfaget Vg3 - Murerfaget Vg3 - Stillasbyggerfaget Vg3 - Tømrerfaget Vg2 - Byggteknikk Produksjon Mål for opplæringen er at elevene skal kunne: - planlegge, utføre, dokumentere og vurdere eget arbeid - velge ut, bruke og vedlikeholde verktøy og utstyr Bransjelære - gjøre rede for fagenes historiske utvikling og diskutere deres betydning i et samfunnsperspektiv - tegne skisser og konstruksjoner i målestokk - bruke digitale verktøy til å lage tegninger og foreta beregninger - gjøre rede for gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet som er relevant for byggteknikk Grete Haaland Sund 31.03.08

Yrket/yrkene som utgangspunkt Hva kan/ skal elevene vise av yrkeskompetanse på eksamen? Grete Haaland Sund 31.03.08

Kompetanse på ulike områder og ulikt nivå – Hva er en sammensatt utfordring? 4. Vurdere yrkesutøvelse – i samfunns- bransje- og individuelt perspektiv 3. Lære – overføre erfaringer 2. Sammensatt utfordring ”åpent oppdrag” 1. Enkle utfordringer ”etter instruks” Grete Haaland Sund 31.03.08

Hva kan/ skal elevene vise på eksamen – hva sier oppgaveteksten? Grete Haaland Sund 31.03.08

Kjennetegn - praktisk arbeid: Konkretisering av og begrunnelse for arbeid i forhold til bestillingen Planlegging av arbeidet, teknikker, arbeidsfordeling, tid…. Gjennomføring – teknikk, samarbeid, orden, tidsbruk, … Vurdering av kvalitet i forhold til bestilling, konkretisering, plan og gjennomføring Læring – refleksjoner og vurdering av egenlæring, med tanke på hvordan arbeidet kan gjøres ”neste gang” og hvordan erfaringene kan overføres til andre arbeidsoppgaver - Vurdering av arbeidet i forhold til egne verdier, bedriftens og samfunnets behov Grete Haaland Sund 31.03.08

Bestillingen /oppgaven bestemmer hva vurderingskriteriene kan være Instruks? – enkel utfordring Åpen/sammensatt utfordring? Grete Haaland Sund 31.03.08

Gode vurderingskriterier - klare formuleringer om HVA skal vurderes – innhold i eksamensbesvarelsen om Hva som skal VEKTLEGGES i vurderingen Du skal vise Kunnskap om… Forståelse for… Evne til… Innsikt i… Kreativitet… Du skal vise at du kan Begrunne… Beskrive og forklare… Bruke aktuell teknikk… Samarbeide med… Dok. hensiktsmessig… Se og foreslå alternative løsn. Grete Haaland Sund 31.03.08

Samme kriterier/kjennetegn for vurdering av ulike arbeider –resultat av elevmedvirkning Teknisk utførelse Begrunne design Servering Matlaging Skjørt Hatt Veske Sko Konkretisering? Konkretisering? Konkr.? Konkr.? Konkr.? Konkr.? Elevene viser samme kompetanse i forhold til læreplanen, men gjennom ulike arbeider Grete Haaland Sund 31.03.08

Utfordringer Riktig nivå i forhold til kompetansemålene Formulering av kjennetegn, som er klare nok og samtidig så romslige at de kan brukes på alle elevarbeidene Synliggjøre elevmedvirkningen Å bestemme hva yrkeskompetanse er på Vg2 nivå – oppnå felles forståelse mellom elever, lærere og sensorer angående vektlegging og karakternivå Grete Haaland Sund 31.03.08