Regional areal- og transportplan Prosjekt Buskerudbyen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Strategisk næringsplan Drammen kommune
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Areal- og transportplan for Buskerudbyen
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
12K-STYRET FRA REGIONALE NÆRINGSOMRÅDER TIL BÆREKRAFTIG AREALPOLITIKK
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og servicenæringen i Drammen sentrum.
Kontaktutvalget 21. november 2011 Hans-Petter Tonum, daglig leder i DNF Næringsutvikling videre – med vekt på sentrum.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
Eksempel 4: Smart transport
Begrensninger og muligheter
Regional transportplan Agder
Christian Grorud
Buskerudbyseminar 12.oktober 2009 Areal- transport – klima Hovedmål - Felles erkjennelse og utfordringer – Befaring – Forslag til samarbeidsavtale.
Vi skal bygge videre på det vi har!
Langsiktig arealstrategi
Hvorfor BID? Om den videre prosessen.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Kontaktutvalget for næringslivet 19. mars 2012 – Rådmann Osmund Kaldheim.
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Arealplan, innspill, føringer og framdrift
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Plan- og bygningsloven
Utredninger og planfase
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
xxx 1.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Kommunereformen er i gang Valgerd Svarstad Haugland
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Helsebygg – motor i en bærekraftig byutvikling? Helhetsløsninger for mer attraktive byer og tettsteder – styrking av bærekraftige areal- og transportstrukturer.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Felles strategi for innfarts- og pendlerparkering i Buskerudbyen ATM-rådsmøte Helene Justad, ordfører i Lier.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
«Hvordan vil kommunen bidra til en helhetlig og samordnet arealforvaltning og samfunnsutvikling i egen region ?
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Regional plan for fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv i Akershus
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Rullering av Regional transportplan
Utskrift av presentasjonen:

Regional areal- og transportplan Prosjekt Buskerudbyen Strategi i kommuneplan 2007-18: ”Arbeide for etablering av en regional areal- og transportplan. Et viktig element blir å utvikle langsiktige strategier for miljøvennlige transportløsninger.” Basert på erkjennelse av: Drammensregionens vekst gir også trafikkvekst og miljøkonsekvenser. Effektene av ”Veipakke Drammen” til ca 3,5 mrd kr kan over en 10-20 årsperiode bli spist opp av ny trafikkvekst. Uløste transportutfordringer, men statsfinansiert urealistisk i overskuelig fremtid Globale og lokale miljøutfordringer gir behov for omlegging av transportmønsteret. Snevre kommunegrenser gir krevende kår for samordnet planlegging – enkelte utviklingstrekk bekymrer oss:

Behov for regional ATP, eksempel 1: Vekst i handelssentra i Vestregionen Sandvika storsenter +24000 m2 Bauhaus Liertoppen 22000 m2 Bydelssenter Gulskogen +15000 m2 areal/plass-krevende Smart club Slependen Nyåpnet Buskerud handels-senter +35000 m2 Holmen-senteret. Forprosjekt utvidelse Bydelssenter-utvidelse Ligosenteret (+ Travbanen ?) Hvilke konsekvenser har dette for: - biltrafikk/ transportvolum? - handelen i de tradisjonelle bysentra?

Behov for regional ATP, eksempel 2: Grenseområdet mellom Drammen og Lier Lierstranda: ny bydel og/eller gods? Gullhaugområdet - kollektivtilgjengelig? Hovedveisystem løser ikke Lierstranda alternativ transport?; bane og sykkel som reelle alternativ? Samordningsbehov: Areal og transport Over kommunegrenser RV23 hovedveisystem ytre Lier Brakerøya knutepunkt- og arbeidsplass- utvikling ”Gjelstenstranda”? Sykehus på Gullaug? Godsterminal? Kartgrunnlag: Utsnitt fra kommunedelplan for ytre Lier

Forutsetningene endres? (Statens vegvesen vedr. NTP 2010-19)

ATP-arbeid i regionalt samarbeid Osloregionen har utarbeidet ”Samordnet areal- og transportstrategi”. Vestregionen har i 2007 rullert sin areal- og transportstrategi; ”Balansert utvikling”. Statens vegvesen – Region Sør har utviklet ”Bystrategier”, som del av NTP 2010-19 – arbeidet, og oppspill til forpliktende regionalt ATP-arbeid. Ingen av de ovennevnte har formell planstatus.

Osloregionens ATP-strategi Frivillig samarbeid mellom 56 kommuner Mål: ”Bærekraftig og konkurransedyktig region” Desentralisert konsentrasjon Konsentrere vekst til byer og større tettsteder rundt Oslo, særlig de med godt banetilbud Arealeffektiv utbygging Ivareta større, sammenhengende grøntstrukturer Bane som bærende infrastruktur Behov for miljøbegrunnet trendskifte i transportpolitikken Bane som ”regionforminsker”

Vestregionen – ’Balansert utvikling’ 13 kommuner i Nedre Buskerud, Akershus vest og nordre Vestfold samarbeider om samfunnsutvikling ATP-strategien ’Balansert utvikling’: 1. utgave 2002, revidert i år Strategien er en ’viljeserklæring’; har kun verdi forutsatt oppfølging i de enkelte kommuneplaner

Vestregionen – ’Balansert utvikling’ Arealstrategier i kortform: Prioritere bykjerner og knutepunkt langs kollektivnettet for arbeidsplassintensiv næring og tjenestetilbud Drammen hovedsenter i regionen, Sandvika og Hønefoss som delregionsentra Styrke bykjerner og tettsteder som handelssentra, unngå utflytting Boligbygging i tilknytning til eksisterende tettsteder Arealkrevende og tungtransportkrevende virksomhet lok. til næringsparker med god tilgang til veinett og evt. havn og jernbane

Statens vegvesen: ”Bystrategier” Del av Statens vegvesens arbeid med NTP 2010-19 - nasjonal strategi mellomstore byer Grunnlag for areal- og transportstrategier for 4 byregioner i Region sør Oppspill til regionale/lokale myndigheter og aktører

Bystrategier Bakgrunn: St. meld. nr. 26 (06-07), bl.a.: ”I forbindelse med framlegging av Nasjonal transportplan 2010–2019 vurdere hvordan forpliktende avtaler mellom staten og lokale myndigheter kan bli et effektivt redskap for en samordnet virkemiddelbruk i areal- og transportpolitikken.” Veiutbygging medfører byspredning: stamveien E18 fylles med lokaltrafikk pga. byspredning Arealbruk må understøtte gående, syklende og kollektivtransport – godt miljø og byliv

Bystrategier ”Buskerudbyen” Et bånd fra Lier til Kongsberg, med Drammen som største kjerne 5 kommuner, med 60% av Buskeruds befolkning og økende andel Utfordring å beholde eksisterende tettstedstruktur og unngå byspredning Struktur: Bybånd med knutepunkt langs jernbanen gir et fysisk godt grunnlag for bærekraftig AT-strategi.

Bystrategier NTP-innspill fra bystrategiarbeidet: Avtalefestede transport- og arealpakker mellom statlige transportetater, fylkeskommunene og kommunene med regional enighet om tiltak, arealforvaltning og finansiering som kjernekriterium Etablere en felles regional arena for ny samhandling, beslutning og gjennomføring innen areal og transport for hver av de fire byregionene i Region sør.

Bystrategier NTP-innspillets forslag til innhold i AT - arbeid og avtaler Kriterier for arealutvikling, kollektivtransport, tiltak for å begrense uønsket bilbruk, gang- og sykkeltransport og finansiering, og som knytter kriteriene for arealutviklingen sterkere opp mot et kollektivbasert utbyggingsmønster. Utvikle felles strategier og føringer for arealbruk i hver byregion. Et effektivt og attraktiv kollektivtilbud basert på bussmetro/bybane/jernbane som grunnstamme i byregionenes transportsystem. Sykkeltrafikk utvikles videre som egen transportform for å redusere veksten i biltrafikken og styrke folkehelsen.

Ønskede resultater Sterkere arealbruksbindinger enn i dag, gjennom en regionalt omforent og bindende arealplan etter PBL. Styrket legitimitet for regional myndighet. Transportpakke med fokus på miljøvennlige transportløsninger (bane, ”metro-buss”, gange/sykkel), og som bygger opp om et mer konsentrert utbyggingsmønster Finansieringsløsninger for infrastruktur Plan/pakke/avtale med forpliktelse, forutsigbarhet og finansielt partnerskap lokalt/regionalt/statlig

Nasjonal Transportplan Lagt frem av statlige transportetater 17.1.08 (side 115): ” Et tverretatlig samarbeidsprosjekt i regi av Statens vegvesen har laget et felles innspill til Nasjonal transportplan med helhetlige areal- og transportstrategier for de mellomstore byregionene Buskerudbyen, Vestfoldbyen, Grenlandsbyen og Agderbyen. En av hovedutfordringene i byregionene er knyttet til utvikling av bilbasert handelssentra utenfor eksisterende bysentra. I tillegg konkurrerer kommunene seg imellom om lokalisering av næringsetablering og offentlige virksomheter. En slik utvikling øker transportbehovet og blir stadig mer bilbasert. Derfor arbeider hver byregion for å utvikle arenaer for samhandling og komme fram til avtalefestede transport- og arealpakker mellom statlige transportetater, fylkeskommuner og kommuner. Utvikling av regionale arenaer vil være grunnlag for ny samhandling, beslutning og gjennomføring innen areal- og transportpolitikk. Målet er at det skal være regional enighet om tiltak, arealforvaltning, finansiering og drift av transporttilbudet. …”

Hvordan komme videre? Interimsgruppe: NTP – høring Forprosjekt Saker i mars Samarbeid hele veien: