Matematikk muntlig på studieforberedende program

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Advertisements

Nettverksamling i matematikk
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Eksamen i Treningslære 2
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Guttorm Hveem Digitale tankekart i læring og undervising guttorm.hveem.no twitter.com/ghveem.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
EKSAMEN vg1 Studieforberende utdanningsprogram
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Eksamen i muntlig norsk
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Digital ferdigheter i alle fag
Tidligere læreplaner.
Vurderingskriterier og oppgaver
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Foreldremøte 10.trinn ”Åpen skole”
Læreplanen Historie Vg2.
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Eksamen i Kunnskapsløftet
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digitale tankekart i læring og undervising
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
skriftlig eksamen i norsk
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Om Kunnskapsløftet Gjennomgåande opplæring. ”Grunnopplæringa”.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
God start i matematikk Hva sier læreplanen om undervisning i matematikk og de yngste elevene? Hvordan engasjere og aktivisere elevene til aktiv deltakelse.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Nye Sinus 2P Bilde inn. Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Hva er nytt? De fire regneartene..
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Kapittel 14: Tale og lytte
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Nå er de revidert!.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Utskrift av presentasjonen:

Matematikk muntlig på studieforberedende program Hvordan skal vi vurdere prestasjonene til eksamen med 48 timers forberedelsestid?

Hva sier læreplanen? Å kunne uttrykke seg muntlig……. Å kunne regne…….. Å kunne bruke digitale verktøy…….

Å uttrykke seg muntlig i matematikk Gjøre seg opp en mening, stille spørsmål, argumentere og forklare en tankegang ved hjelp av matematikk Være med i samtaler, kommunisere ideer og drøfte problemer og løsningsstrategier med andre

Kunne regne Problemløsning og utforsking som tar utgangspunkt i praktiske, dagligdagse situasjoner og matematiske problemer. Kjenne godt til og mestre regneoperasjoner, bruke varierte strategier, gjøre overslag og vurdere hvor rimelige svarene er

Bruke digitale verktøy Bruke slike verktøy til spill, utforskning, visualisering og publisering. Bruke digitale verktøy til problemløsing, simulering og modellering. Presentere data og være kritisk til kilder, analyser og resultater.

Vurderingskriterier Få sentrale føringer, men forsøk er i gang med å bruke generelle kriterier i fire fag: Matematikk, Engelsk, Samfunnsfag og Mat og helse Muntlig eksamen er lokalt gitt med lokale vurderingskriterier

Utfordringer Hvordan vurdere det faglige innhold? Hvordan vurdere presentasjonene? Hvordan vurdere svar på utdypende spørsmål?

Forslag til holdepunkter Momenter for faglig innhold Momenter til presentasjonen

Momenter til vurdering av faglig innhold Tre kompetanseområder: Begrepskompetanse Prosedyrekompetanse Problembehandlingskompetanse

Momenter til vurdering av presentasjon Fire områder Organisering av presentasjonen Bruk av multimedia Kommunisering av matematikk Originalitet

To tradisjoner Negativ vurdering (Trekk for det eleven ikke kan) Positiv vurdering ( Pluss for det eleven kan)

Vurderingsskjemaer Kjennetegn på vist kompetanse Positivt formulert Tre nivåer

Eksempel på skjema Kompetanse Begreper Bruker noen sentrale begreper riktig Bruker flere sentrale begreper riktig Bruker mange sentrale begreper med god oversikt Prosedyrer Regner riktig på enkle problemer og bruker riktige symboler Regner riktig på de fleste problemer, velger og behandler symboler godt Regner riktig på alle problemer, velger og behandler symboler og ulike representasjoner med god oversikt Problemløsing Lager og løser enkle problemstillinger på en standardisert måte Lager sammensatte problemstillinger og løser dem på mer enn en måte. Lager sammensatte og relevante problemstillinger og løser dem på mange måter