Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Advertisements

Leseglede i 2 klasse Kjølberg skole, skoleåret 2003/2004.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Framtida nå - les og forstå!
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
STASJONSUNDERVISNING
Vurdering for læring på Linderud skole
Early Years ”New Zealand-modellen”
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Velkommen til 1. klasse-foreldrene
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Oslo.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Nylund skole Stavanger tlf , fax
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
UKE 2 1.TRINN MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG UKAS MÅL:
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Lyshovden Oppveksttun!
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Foreldremøte 2. klasse Velkommen.
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Foreldremøte a. Fag Alle prøveresultater vil bli gjennomgått på utviklingssamtalene Matematikk: o Halvårsprøve i Multi (på data) o Udir.,
Lesing og lesestrategier
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Kunnskapsløftet – Fra ord til handling Prosjekt for skolene i Meldal kommune Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt.
LESEOPPLÆRING Presentasjon på foreldremøte på TBU
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Velkommen til 2. trinns foreldremøte! Forsyn dere med kaffe / te.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Engelsk Lekser Vennegrupper Praktisk informasjon.
Foreldremøte 2. trinn Velkommen. Agenda  Presentasjon  Praktisk informasjon  Fagene: norsk – matematikk - engelsk  Trafikk  Samling klassevis.
Stavskrift Zeppelin: stavskrifthefte Bokbind  lettere gjenkjennelig for barna. Følg godt med på elevens sporing. Dette har vi lært på skolen.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Skole/hjem samarbeid 3.trinn. Lekser Tilpasset opplæring (nettsider o.l) To leksepermer – Norsk og matte – Engelsk Husk å levere lekser: – Engelsklekse:
Generell info Opprop Oppdatering av klasseliste Bursdagsfeiringer- leie av SFO (minus august,september, juni og fredager og helger) Abonner på nyheter.
23. September  Ønsker at elevene får en god leseopplæring  Ønsker at det skal være et godt miljø  Ønsker at det skal være trivsel.
13. September 2016 Velkommen til klasseforeldremøte 1. og 2. trinn 13.september 2016.
Norskfaget i 1. klasse.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Skole/hjem samarbeid.
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Agenda Rutiner på skolen Informasjon skole/hjem/SFO STL/ Lesing Fag
Velkommen til foreldremøte
Systematisk Observasjon av Lesing.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Velkommen til foreldremøte
Skole/hjem samarbeid.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Svømming på Rjukanbadet resten av dagen
Utskrift av presentasjonen:

Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn Mørkved skole, Brumunddal 2011

Lese- og skriveopplæring Presentasjon av småskolepedagogikk, undervisningsorganisering og metodikk. Hva er skolens pedagogiske plattform i konsentrert form? Hvordan er undervisninga organisert og hvilke metoder bruker vi? Mørkved skole, Brumunddal 2011

Kort om følgende emner: Hva innebærer programmet? Lese- og skriveopplæringen på Mørkved skole Opprinnelse og tenkning Oppbygging av programmet Opprinnelse i New Zealand og i Australia. De andre delene presenteres fortløpøende. Mørkved skole, Brumunddal 2011

Hva er EYLP på Mørkved skole? Programmet er svært omfattende, og gjennomsyrer NZ skoler. Lærerne er utdanna i dette programmet, og spesialutdanna i deler av det som for eksempel Reading Racovery. Mørkved skole, Brumunddal 2011

Elevene skal fra første dag bli møtt der de er i sin leseutvikling Elevene skal fra første dag bli møtt der de er i sin leseutvikling. De skal få en tydelig individuell hjelp til å lære å lese i sitt tempo. Mørkved skole, Brumunddal 2011

Mørkved skole, Brumunddal 2011 Vi har fokus på: Skolen skal gi barna mestringsfølelse. Skolen skal gi barna leseglede. Barna skal få et funksjonelt lesenivå. Barna skal tidlig utvikle gode ferdigheter i å formulere seg skriftlig. Mørkved skole, Brumunddal 2011

Mørkved skole, Brumunddal 2011 Delmomenter Høytlesing Felleslesing Veiledet lesing Selvstendig lesing Felles skriving Veiledet skriving Selvstendig skriving Mørkved skole, Brumunddal 2011

Strukturert klasseromsprogram Mørkved skole, Brumunddal 2011

Mørkved skole, Brumunddal 2011 Stasjonsjobbing Elevene samles til felles informasjon. Vi forklarer oppgavene. Fokuserer hva vi skal lære. Gruppene ropes opp, gruppeleder får fargeplakat. Elevene går rolig til stasjonen. 12 min./stasjon. Faste rutiner, lavt lydnivå. Felles oppsummering til slutt. Mørkved skole, Brumunddal 2011

Mørkved skole, Brumunddal 2011 Medlesing (storbok) Mørkved skole, Brumunddal 2011

Medlesing (storbok) – noen momenter Ukas lyd Klappe stavelser Antall ord i setninger Punktum og stor bokstav Tegnsetting Lage setninger Utvide ordforråd Snakke om forfatter Illustratør Fabulere rundt bildene Mørkved skole, Brumunddal 2011

Mørkved skole, Brumunddal 2011 Stasjoner, 1.trinn Lærerbetjent stasjon (eget rom med lærer) Mørkved skole, Brumunddal 2011

Mørkved skole, Brumunddal 2011 Stasjoner, 1.trinn… ABC - stasjon (elevene får hefter med oppgaver - etter nivå) Finmotorisk stasjon (oppgaver knyttet til ukas bokstav eller tema) Mørkved skole, Brumunddal 2011

Mørkved skole, Brumunddal 2011 Stasjoner, 1.trinn… PC stasjon Mørkved skole, Brumunddal 2011

Mørkved skole, Brumunddal 2011 Stasjoner, 1.trinn… Lesestasjon Konstruksjonsstasjon (elevene får oppgaver) Mørkved skole, Brumunddal 2011

Foreldresamarbeid Mørkved skole, Brumunddal 2011

Mørkved skole, Brumunddal 2011 Foreldresamarbeid! Innføring på foreldre- møter Foreldrenes rolle i barnas læring Samarbeid skole - hjem Mørkved skole, Brumunddal 2011

Mørkved skole, Brumunddal 2011 Leselekse Hvordan skal man jobbe med leseleksa hjemme? Elevene har lesemapper med bok eller lesehefte og lesekort hvor foreldrene kvitterer. Lekser etter mestring. Lesemappene samles inn hver uke. Mørkved skole, Brumunddal 2011

Mørkved skole, Brumunddal 2011 Leselekse Vi bruker lesehefter og småbøker Enkel metode: medlesing individuell lesing samtale om teksten spørsmål fra teksten Mørkved skole, Brumunddal 2011

Mørkved skole, Brumunddal 2010 Samarbeid Småskolelærere som arbeider etter denne modellen, har jevnlige samlinger i nettverk med andre skoler. Vi deltar i nettverksarbeid på 1 – 4. trinn med Stavsberg, Fagerlund og Nes. Mørkved skole, Brumunddal 2010

Ny start Mørkved skole, Brumunddal 2011

Ny Start Et program for elever som ikke har oppnådd det vi forventer i lesing og skriving. Mørkved skole, Brumunddal 2011

Mørkved skole, Brumunddal 2011 Systematikk Ny Start er et systematisk treningsopplegg. Systematikken er noe som kjennetegner heleprogrammet for lese- og skriveopplæringen på Mørkved skole Mørkved skole, Brumunddal 2011

Hva går programmet ut på? Basert på individuelle treningsøkter, vanligvis i perioder fra 8 – 18 uker. 20 – 30 minutters treningsøkter daglig. Mørkved skole, Brumunddal 2011

Mørkved skole, Brumunddal 2011 Hva vil vi oppnå…? Vi vil i større grad få sikret at alle elever får tilpasset opplæring. Det er et mål at dette arbeidet resulterer i at færre elever på mellomtrinnet har vansker med å lese og skrive. Mørkved skole, Brumunddal 2011

Erfaringer så langt med programmet: Høy kompetanse og utviklingsvilje blant lærerne. Gode resultater – tidlig lesing. Positiv holdning til modellen hos elevene. Fornøyde foreldre. God stemning for en skoleutvikling som ”virker”. Mørkved skole, Brumunddal 2011