Tirsdag 18. november Hallgeir.Brumoen@hil.no Situasjoner og personer Om ytre press, indre press og automatisering av vaner. Utvikling av avhengighet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personer og situasjoner
Advertisements

Å kunne kommunisere om seksualitet
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
I.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Ta livet og øyeblikket tilbake
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
Hva er psykisk utviklingshemming?
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
De 10 bud 10 måter å elske på.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Fagdag Vestmo Behandlingssenter
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
LÆRING Grunnleggende prosesser
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Goffman, Garfinkel og Giddens
Kulturhistorisk perspektiv
Personer og situasjoner
- Verdsettende ledelse
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Utfordringer i familien
Fra ord til liv Februar 2010.
Rusmiddelmagi 1 Rusmidler tillegges ofte magiske egenskaper. Det er f.eks. vanlig å si at rusmidler gir en behagelig følelse, gir godt humør, øker.
Rus; to helt forskjellige betydninger;
1 Å tjene skaperen eller skapelsen  Givertjeneste handler om penger ”Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli.
Mestring og forebygging av depresjon
I dag snakker vi om psykiske problem:
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
De 10 bud 10 måter å elske på.
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Rus og avhengighet i arbeidslivet CAKE Q1, AKAN. Når bruk av rusmidler virker forstyrrende på oppgaver og funksjoner som skal ivaretas i familien eller/og.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Problemløsning.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Andre møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Kartlegging som verktøy PPT i prosjektet. En presentasjon av Kartleggingens betydning Kartleggings- og vurderingsverktøy anvendt i prosjektet PPT.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Tirsdag 18. november Hallgeir.Brumoen@hil.no Situasjoner og personer Om ytre press, indre press og automatisering av vaner. Utvikling av avhengighet og mestringstillit. Tirsdag 18. november Hallgeir.Brumoen@hil.no

Kjennetegn på avhengighet (Griffiths, 1995, 1996) Salience (Fiksering) betyr at personen er oppslukt av dette, selv når han ikke utfører aktiviteten. Moodmodification (Stemningsregulering) betyr at rusatferden brukes systematisk for å endre sin følelsestilstand. Tolerance (Toleranseutvikling) betyr at personen må øke mengden for å oppnå samme effekt som tidligere. Withdrawal betyr at personen får abstinenser når han ikke bruker rusmidlet, slik som kvalme, magekramper, håndsvette og angst. Conflict betyr at personen kommer i konflikt med andre på grunn av (konsekvenser av) rusbruken. Relapse betyr at selv om personen bestemmer seg for ikke å spille kommer tilbakefall.

Ungdom og utvikling av vaner og avhengighet Bakgrunnsårsaker Bakgrunnssus stress, sårbarhet Utløsende årsaker Situasjoner Funksjonelle årsaker

Bakgrunnsårsaker Risikofaktorer, sårbarhet, en disposisjon Genetikk Akoholismegenet Genetisk? sårbarhet for å utvikle psykoser ved cannabisbruk Medfødte skader FAS, FAE Fødselskomplikasjoner Lav fødselsvekt Fødselskomplikasjoner + foreldreavisning: øket sjanse for vold ved 18 år (I Albee, 1997)

Bakgrunnsårsaker forts. Stress /traumer Verre når inntrer samtidig. (Haggerty, 1996) Kumulativ effekt Tilknytningsteori: Foreldrenes sensitivitet skaper working models (handlingstendenser) Barndomserfaringer Barn som ofre for foreldrenes vanskeligheter Eks: Å delta i mentalt syke foreldres ritualer (Cleaver, 1999) Modell-læring (sosial arv) Å se mishandling, rusmisbruk Bakgrunnsårsaker er smerte av en eller annen karakter Et bakgrunnssus En tilrettelegging

Utløsende årsaker Oppå bakgrunnsårsakene kommer møter med øyeblikk Situasjonsvariable som endrer den psykologiske betydning Øyeblikkene snakker: ”Prøv dette” En anbefaling F. eks. fra gruppa På dette tidspunktet vet ikke personen om det er verdt det En teori, ikke kroppsliggjort kunnskap. En kroppslig hypotese: Er dette noe for meg? Dette er ikke bevisst kognisjon. Bruk av FAK-skjema: ”Kan du fortelle meg om en av de første gangene du rusa deg?” årsaken ligger foran situasjonen før atferden

Funksjonelle (opprettholdene) årsaker Kroppen får svar: ”Ja, dette fungerte” Det setter seg Årsaken er konsekvensen Rusmidler virker godt, raskt, kraftig, presist, forutsigbart Etablerer atferden som en kroppslig kunnskap Fra nå snakker øyeblikkene tydelig: ”gjør dette nå også for det virket så godt sist” Årsakene er minner om hva som har hendt før i slike situasjoner Kraftfelt Automatisert atferd Løyper Vaner Bruk av FAK-skjema: ”Kan du fortelle om en gang du ”testa” en medelev? årsaken er virkningen situasjonen varsler om virkningen

Lyst: Kraftfelt Hvor kommer lyst fra? Hva gjør den? Hva skjer? fra gamle og gode erfaringer, - med hva? Hva gjør den? den varsler at vi er nær virkningen Hva skjer? Noe setter oss i stemning Lysten er kroppens språk: En automatisk fortolkning Automatiske tanker Automatisert atferd Virkning = Mekanismestyring: Det er ikke det at jeg vil det, men det at det skjer i visse situasjoner: Vanen har tatt bolig i kroppen Man kan spørre og få svar på hvordan kraftfelt virker (Svake øyeblikk) http://www.tuborg.com/ http://www.tuborg.com.my/ http://www.sirus.no/internett/tobakk/article/580.html Noe setter oss i stemning: Markedskrefter, sosiale situasjoner, følelsessituasjoner Nye erfaringer blir som gamle: Automatiserte tanker og automatisert atferd

Nå: Øyeblikkets diktatur Rusmidler virker Godt Raskt Kraftig Pålitelig/ forutsigbart Presist GRKPP = Avhengighet

Tro på egen evne: Mestringstillit Hvor kommer mestringstillit fra? Fra gamle og gode erfaringer, - med hva? Hva gjør denne troen på egen evne? Noe har satt oss i stemning men så bryter vi autostyringen! Man kan spørre og få svar på hvordan folk velger (Sterke øyeblikk) = mestringstillit: Et kognitivt skjema som sier: ”Yes I can” når situasjonen med lyst i er der.

MÅL: Oppnå valgfrihet: Å lete opp og analysere øyeblikks diktatur Å lete opp og analysere braksuksesser Kartlegge situasjoner: Hva starter opp atferd? Finne valgpunkter (Sannhetens øyeblikk): Definere sin vilje inn i situasjonen Bygge mestringstillit: Å få trua på egen evne til å håndtere situasjonen.

Situasjoner kan analyseres Svake øyeblikk situasjonen er sterk (ere enn personen) (personen gjør noe han egentlig ikke vil) Situasjonen fikk deg til å …. Sterke øyeblikk personen er sterkere enn situasjonen han valgte (maktet) å gjøre noe annet enn det situasjonen tilsa situasjonens herre