ILS, Oslo 26.10.2009.  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
EPISK DIKTNING inkl novelle
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Om å skrive om litterære tekster
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Charlottenlund Barneskole-1. trinn Praksisgruppe 8
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Muntlige ferdigheter i klasserommet
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
LUT 23. september Marit Skarbø Solem
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
TA ORDET! Muntlige sjangrer.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Kapittel 14: Tale og lytte
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Vil du bli språkhjelper?
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

ILS, Oslo

 Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig enn til muntlig? 2

 Klasserommet er det viktigste sted for muntlige møter  Muntlig språk er forskjellig fra skriftspråket  I det virkelige liv er det å forstå muntlig grunnleggende for kommunikasjon 3

 Lar vi elevene møte (for) lite autentisk muntlig tekst?  Bruker vi som lærere fremmedspråket for lite i undervisningen?  Er lyttestoffet ofte tekstbasert?  Oversetter vi for elevene – først på fremmedspråket, så på norsk (vår egen simultantolk) eller skriver det vi sier? 4

 Muntlig dagligtale ( film, lærerfortellinger)  Aktuelle hendelser (YouTube)  Nyheter ( Internett, radio)  Dramatiseringer/eventyr/dikt (CD, Internett)  Sanger ( Internett, CD)  Hva med lærebøkenes lydmateriale? 5

 Viktig å skape situasjoner der elevene kan være spontane  Klasserommet er det viktigste treningsstedet for å kommunisere muntlig  Viktig å demme opp for perfeksjonsangst og motivere elevene til å kaste seg ut i det 6

 Elevene snakker sammen med utgangspunkt i for eksempel skrevne dialoger?  Kommunikasjon gjennom ”lærer spør- elever svarer” på ting som læreren vet svaret på?  Elevene får for liten mulighet til å kommunisere spontant? 7

 ”Ekte” kommunikasjon gjennom simuleringer/rollespill/leker som skaper behov for språk og motivasjon for å lære  Læreroppfølging/undervisning med utgangspunkt i lærers observasjoner og elevers behov 8

 Å fortelle noe, utrykke seg sammenhengende er en viktig del av muntlig kommunikasjon  Forberedelse og ”hjelpemidler” avhengig av sjanger og kontekst 9

 Elevene leser fra manus – lite muntlig preg?  Språket domineres av skriftspråket på grunn av ”klipp og lim”?  Sjangeren oftest ” foredrag”, andre sjangre lite brukt?  Elevene bruker mye tid på å finne informasjon og mindre på å formulere seg? 10

 Bruke ulike sjangre ( fortelling,fakta, foredrag, kåseri)  Tekst og bilder støtter den muntlige fremstilling, ikke dominerer den  Fokusere på den muntlige fremføringen – høytlesning er ikke muntlig produksjon! 11