Fortolkning av steder og landskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Normer, verdier og holdninger
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Danning i skolen – et truet prosjekt?
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Sosiologi i barnehagen
Roman- og novelleanalyse
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Kulturgeografi Sgo1001 Øivind Hetland Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi Universitetet i Oslo September 2005.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
1. Innledende påstander om organisasjoner
Goffman, Garfinkel og Giddens
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Øystein Pedersen Dahlen
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Kulturteori
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
SGO ETNISK SEGREGASJON. ETNISITET: BRUKSMÅTER Objektiv egenskap ved grupper (“ethnic identity”): nasjonalitet/nasjonalitetsbakgrunn, kultur,
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
SGO Metode Introduksjon Våren 2005 Per Gunnar Røe.
Hva er samfunnsgeografi og samfunnsgeografiske perspektiver?
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Framtidens geografier SGO 1001 Høst 2005 Per Gunnar Røe.
Kvalitative forskningsmetoder
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Tidlig psykologisk antropologi:
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Trender, stil og subkultur Forelesning 25. november 2009 Ungdomskunnskap Arnbjørg Engenes.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Eksamensseminar SGO1001 høsten Eksamensform 6 timers skriftlig eksamen (9.12 kl. 09:00). 9 oppgaver, hvorav 7 velges Oppgaver fra ulike deler av.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Livssynshumanismen.
Kommer fra latin ”colere” som betyr å dyrke eller foredle
Folkets handelsavtale – innføring til lærer
Livssynshumanismen.
Livssynshumanismen.
Historie og filosofi 1 Side
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Pedagogisk dokumentasjon
Institusjonelle omgivelser
12. Organisasjonsutvikling
1. Innledende påstander om organisasjoner
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Utskrift av presentasjonen:

Fortolkning av steder og landskap SGO 1001 Høst 2005 Per Gunnar Røe

Forelesningens innhold Kognitive tilnærminger (atferdsgeografi) Steders meningsinnhold (humanistisk geografi) Landskap som tekst (postmoderne geografi) Sted og rom i det moderne og globaliserte samfunn

Samfunnsgeografiens ambisjon Å undersøke hvordan individer og grupper får kunnskap om omgivelsene Hvordan denne kunnskapen former deres holdninger og atferd Spørsmålet er hvordan mennesker forstår, skaper og opererer innenfor steder, landskap og rom

Steder er sosiale konstruksjoner Mennesker identifiserer seg med steder som en del av deres identitet Basert på spesifikke bilder og fortellinger Menneskers identifisering med et sted kan innebære ekskludering av andre mennesker og stereotypifisering av andre steder Kontrast styrker identitet Derfor er stedsforming et spørsmål om kultur og makt En viktig del av meningssystemet vi benytter oss av når vi skal forstå verden

Territorium og territorialitet Territorialitet: Menneskers tilknytning til en spesifikk lokalitet eller territorium Regulering av sosial interaksjon Regulering av tilgangen til mennesker og ressurser Tilveiebringelsen av fokus og symbol for gruppetilhørighet og identitet

Elementer i folks kognitive bilder Ferdselsårer: Kanaler som de aller andre beveger seg langs (gater, gangveier, kollektiv-traséer, kanaler, etc.) Kanter: Barrierer som skiller et område fra et annet (kystlinje, vegger, jernbanespor, etc.) Distrikter: Områder med en identifiserbar karakter som folk mentalt går inn og ut av (forretningsområder, etniske nabolag, etc.) Noder: Strategiske punkter eller skjæringspunkter for reiser (gatehjørner, trafikkryss, torg, etc.)

Kognitive bilders betydning Kognitive bilder skapes gjennom direkte erfaring og indirekte informasjon Hjelper oss å ”navigere” i omgivelsene Begrenser vår aksjonsradius Styrer oss inn i bestemte ”spor” Brukes i beslutninger om flytting Påvirker handling gjennom de følelsesmessige og symbolske sidene ved steder

Samfunnsgeografisk fortolkning av landskap Det ordinære landskap (reflekterer visse regioners egenskaper) Det symbolske landskap (reflekterer visse verdier og idealer) Det kulturelle landskap (reflekterer individets verdier, meningssystemer, intensjoner og handlinger) Landskapet som tekst (reflekterer at mennesker skriver mening inn i landskapet og leser budskapene lagt inn i landskapet)

Landskapets semiotikk Landskap, rom og steder inneholder et utall tegn Tegnene sender signaler om identitet, verdier, oppfatninger og praksiser Tegnene kan gi ulik mening for produsentene og fortolkerne (konsumentene) av tegnene

Hellige rom Er åsted for spesielle religiøse erfaringer og hendelser Er ”helliggjort” gjennom verdiene og trossystemene til særskilte grupper eller individer Er hevet over det vanlige og forstyrrer det rutinemessige Er segregerte og opprettholdes gjennom generasjonene Er ofte gjenstand for pilegrimsreiser

Modernitetens rom Modernitet: En framtidsrettet verdenssyn som vektlegger fornuft, vitenskapelig rasjonalitet, kreativitet, nytenkning og framskritt Romlig reorganisering gjennom teknologiske og vitenskapelige nyvinninger Framveksten av modernistiske bylandskap basert på ny teknologi og design Utforming av steder og regioner basert på forestillinger om rasjonell atferd og framskritt

Følgene av globalisering Gjenoppdagelsen av stedskulturer Vektleggingen av egen identitet, egne røtter, egen kultur og egne verdier Vektleggingen av eget nabolag, område, nærområde eller by Utviklingen av motbevegelser til globaliseringens ensretting, stedsløshet og manglende identitet

Fra modernitet til postmodernitet Postmodernitet: Et verdenssyn som vektlegger åpenhet i forhold til ulike perspektiver innen sosiale spørsmål, kunstneriske uttrykk og politisk mobilisering De symbolske betydningene av steder og materielle ting når nye høyder Den postmoderne kulturelle følsomheten, og endrede holdninger og verdier påvirker utformingen av steder og landskap Eksempler er transformerte havneområder, revitaliserte bysentra og neotradisjonelle forsteder men også nye former for mobilisering, medvirkning og demokratisering

Forbruket av steder Det reklameres for produkters tilknytning til spesielle livsstiler heller enn nytteverdi Reklamefolk både instruerer og influerer forbrukere om ikke bare produkter, men rom, steder og landskap Dagens kulturer avhenger av både materielt forbruk og visuelt og erfaringsmessig forbruk Bildene, tegnene og erfaringene som forbrukes, kan være originaler, kopier eller simuleringer

Stedsmarkedsføring Steder blir i økende grad refortolket, gjenskapt, designet, pakket og markedsført Gjennom stedsmarkedsføring har stedsfølelse blitt en verdifull vare kultur en viktig økonomisk aktivitet og en viktig faktor for steders evne til å tiltrekke seg andre typer økonomisk aktivitet

Målgrupper og virkemidler Ledelsen i større selskaper Høyt utdannet personell etterspurt av høyteknologiske bedrifter Velstående turister Konferansearrangører Strategier: Midler til kunstfasiliteter Investering i offentlige rom Gjenskaping av særpregede områder Utvidelse og forbedring av muséer Utpeking og bevaring av historiske landemerker

Oppsummering Samfunnsgeografer studerer den gjensidige avhengigheten mellom mennesker og steder har vært opptatt av at steder erfares ulikt og gir ulik mening for ulike mennesker og grupper har utviklet ulike kategorier av landskap for å skille mellom ulike typer har nokså nylig begynt å betrakte landskap som tekst Overgangen fra modernitet til postmodernitet endrer både tenkemåter og steder og landskap