Trening i arbeidet – kap. 10

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Fra prøving og feiling til
 Arbeidsgiver skal sørge for at BHT bistår med planlegging og gjennomføring av fysiske og organisatoriske endringer i virksomheten, herunder etablering,
SYSTEMATISK HMS-ARBEID
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Standardisert arbeid.
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
ELEMENTÆR GRUNNLEGGENDE SIKKERHETSOPPLÆRING
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? • Nødvendig for å hindre diskriminering • Nødvendig for å sikre at.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Trening i arbeidet – kap. 10
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Veiledning av studenter
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Systematisk Helse- Miljø- og Sikkerhetsarbeid Arbeidsmiljøloven
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Byggherreforskriften
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i.
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Oppsummering av FOU - prosjekt
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Definere og velge hovedmål og delmål
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Universitetet i Tromsø
Betydningen av et godt øvingsbilde
Hovedkontormodell og HMS
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Planlegge og prioritere tiltak
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Trening i arbeidet – kap. 10
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
1 Kap 17: (Finnes ikke) Kortfattet gjennomgang av konklusjoner i forelesningene Kommentarer til karakterskalaen AML og lovdata.no Kommentarer til eksamensoppgaver.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kvalitet, risiko og avvik
Helse miljø og sikkerhet
12. Organisasjonsutvikling
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
12. Organisasjonsutvikling
Trening i arbeidet – kap. 10
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Trening i arbeidet – kap. 10 Trenings-syklusen: Analyse av treningsbehov Organisasjonsanalyse Personanalyse Design av trening Treningsteorier Individuelle forskjeller og treningsdesign Evaluering av trening Overføring av trening (Transfer of training) Trening og den lærende organisasjon

Treningssyklusen Tre aspekter ved treningssyklusen: Analyse av treningsbehov, jfr. AML §4-2 det legges til rette for at arbeidstaker gis mulighet for faglig og personlig utvikling gjennom sitt arbeid, Treningsdesign (treningsprogrammer) Evaluering av trening. Norge: Arbeidsmiljøloven (1977/2006) - Internkontrollforskriftene , se www-lovdata.no

§ 3-1. Krav til systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (1) For å sikre at hensynet til arbeidstakers helse, miljø og sikkerhet blir ivaretatt, skal arbeidsgiver sørge for at det utføres systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid på alle plan i virksomheten. Dette skal gjøres i samarbeid med arbeidstakerne og deres tillitsvalgte.

(2) Systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid innebærer at arbeidsgiver skal: a) fastsette mål for helse, miljø og sikkerhet, b) ha oversikt over virksomhetens organisasjon, herunder hvordan ansvar, oppgaver og myndighet for arbeidet med helse, miljø og sikkerhet er fordelt, c) kartlegge farer og problemer og på denne bakgrunn vurdere risikoforholdene i virksomheten, utarbeide planer og iverksette tiltak for å redusere risikoen, d) under planlegging og gjennomføring av endringer i virksomheten, vurdere om arbeidsmiljøet vil være i samsvar med lovens krav, og iverksette de nødvendige tiltak,

e) iverksette rutiner for å avdekke, rette opp og forebygge overtredelser av krav fastsatt i eller i medhold av denne lov, f) sørge for systematisk arbeid med forebygging og oppfølging av sykefravær, g) sørge for løpende kontroll med arbeidsmiljøet og arbeidstakernes helse når risikoforholdene i virksomheten tilsier det, jf. bokstav c, h) foreta systematisk overvåking og gjennomgang av det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet for å sikre at det fungerer som forutsatt.

Trening på arbeidsplassen Dess større presisering av treningsområdet, dess mer kan treningen konsentreres om spesifikke og kontrollerbare områder Treningsbehovene kan måles ut fra tre nivåer: organisasjonen, jobben og arbeidstakeren

Organisasjonsanalysen Trening må tilpasses organisasjonens form og innhold. Det er nødvendig å undersøke hvor i organisasjonen treningen skal iverksettes og ivaretas Det må utvikles systemer for å registrere om treningen har effekt eller ei Enkelte yrker krever periodisk vedlikehold og sertifisering av trening, eksempelvis periodisk flygergodkjenning, periodisk skytekontroll, o.a.

Jobbanalysen Ideelt bør det gjennomføres KSA-analyser av arbeidsoppgavene K - Knowledge (kunnskap) S - Skills (ferdigheter) A - Attitudes (holdninger) Hierarkisk arbeidsanalyse er en metode for å beskrive KSA fra overordnede til meget spesifikke detaljer ved jobben Jobbanalyse er særlig utviklet innen risikoutsatte jobber, som transportsektor, offshorenæring, jobber med betydning for liv og helse

Arbeidstakeranalysen Personanalysen har som formål å identifisere hvem som trenger trening og hvilken form for trening som er påkrevd. Personanalysen forutsetter at organisasjonen har gjennomført analyser av hvilken kompetanse som er nødvendig innen ulike arbeidsoperasjoner Organisasjonenes analyse forankres i myndighetenes krav, personanalysen kan dels være forankret i myndighetenes autorisasjonsbestemmelser og i organisasjonens interne analyser

Gagnes 6 læringstyper Grunnleggende læring av stimulus-respons assosiasjoner Intellektuelle ferdigheter: diskriminering, konkrete begreper, definerte begreper, regler, høyere ordens regler Kognitive strategier Verbal informasjon Motoriske ferdigheter Holdninger

Utforming av trening – Trenings Design Trenings Design (TD) er beskrivelse av de metoder som skal anvendes for å oppnå ønsket trening på arbeidsplassen. Treningsformen kan beskrives ved tre-komponent analyse: Atferdskriterier: beskrivelse av ferdigheter personen skal kunne utføre etter trening Betingelser hvor atferden skal utøves Atferdstandard for hvordan oppgavene skal utføres Treningsmålene bør beskrives mest mulig konkret og spesifikt for hver type jobb og/eller arbeidsoppgave

Læringsteorier Det dominerende læringskonsept de siste 20 år i arbeids- og organisasjonspsykologi er Sosial Lærings Teori (SLT), utviklet av Bandura (1986). SLT innebærer tre hovedprinsipp: Arbeidstakerens oppmerksomhet rettes mot aktuell atferd som skal læres eller endres Det utarbeides nøye beskrivelse av hvilke forsterkningsprinsipper som anvendes for å fremme eller slette spesifikk atferd Arbeidstakerens trening styrkes gjennom oppfriskning og gjentagelsestrening

Trenings-intervensjon - SLT Treneren vektlegger betydning av kommunikasjonsferdigheter for teamarbeid Lærlingen ser video som viser modell for effektiv håndtering av teamkommunikasjon Hovedpoeng trekkes frem av treneren og diskuteres i gruppen Lærlingene deltar i rollespill og får tilbakemelding fra trener og andre gruppemedlemmer Lærlingene går tilbake til jobb med nye ferdigheter Trener og lærlinger møter 2 uker senere og diskuterer erfaringer

Fitts læringsmodell (1962) Fitts antok at ferdighetslæring gikk gjennom en tre-fase utvikling: Kognitiv ferdighetsgrening (begrepsdannelse, oppmerksomhetstrening) Assosiativ læring (sammenhenger mellom begreper og handlinger) Automatisering (ferdigheter utføres uten kognitiv kontroll) Teorien er senere videreført i teorien om automatiserte og kontrollerte prosesser

Andersons læringsteori (1987) Deklarativt stadium hvor personen kan fortelle om elementer i arbeidsoppgaven Proseduralt stadium hvor personen kan utføre arbeisprosedyrene ”Tuning”- avstemmings stadium hvor personen kan tilpasse og justere aktiviteten i forhold til effektivt arbeid. Arbeidet blir i tiltagende grad automatisert.

Individuelle forskjeller og treningsdesign Et av de tidlige treningsdesign i arbeidslivet baserte seg på Herbarts modell: Preparation : Show – S – Vis Presentation : Tell – T – Forklar Application : Do – D – Utfør Inspection : Check – C – Kontroller Resulterte i STDC som standard, hvor det ble observert at enkelte arbeidstakere lærte bedre gjennom verbale betingelser og andre bedre under visuelle betingelser

Evaluering av trening Kirkpatricks fire trinns modell: Reaksjoner; lærlingenes syn på treningen, omgang, varighet, vanskelighetsgrad Læring; kunnskap etablert hos lærlingene, teoretisk og praktisk Atferd; test av treningsferdigheter i forhold til aktuell atferd Resultater; vurdering av treningen i forhold til den faktiske jobben arbeidstakerne skal utføre Det er registrert to studier som har vist sammenheng mellom trening og jobbresultat

Kritikk av Kirkpatricks modell Kirkpatricks fire trinn er ikke hierarkisk Sammenhengen mellom de fire trinnene er lav Det er mulig å lære noe ved et kurs, selv om evalueringen er dårlig Det er mulig å like et kurs godt, selv om overføringen til jobben er lav Modellen er for lite spesifikk, Kraiger (1993) angir flere læringsresultater

Kraigers læringsresulteter Kognitiv læring Verbal kunnskap Kunnskaps organisering Kognitive strategier Ferdighets læring Innsamling Prosedyrer Komposisjon Automatisitet Affektiv læring Holdninger Motivasjon Egenverdi, Verdighet, Self-efficacy Målsetting

Trussel mot evaluering Patrick (1992) viser at 10 % av konsern foretar evaluering av treningsprogrammer på jobben, enda mindre andel foretar langtidsoppfølging av treningsprogrammer Det finnes flere årsaker til denne mangel på evaluering, hvorav interne (bedriftsmessige) og eksterne (politiske) forhold bidrar Kostnader til trening er betydelig i mange organisasjoner, det er tankevekkende at lite ressurser anvendes til evaluering

Transfer of training Forskning på effekten av trening i forhold til arbeid som skal utføres er knyttet til: Lærlingens egenskaper Evner, personlighet, motivasjon Trenings design Læringsprinsipper, sekvensering av trening, innhold Arbeidsmiljø Støtte, oppfølging og praktisk bruk av innlærte ferdigheter

Læringsoverføring Lærlingeegenskaper; positiv sammenheng mellom kognitive ferdigheter og læring Økt grad av angst henger negativt sammen med læring Lavt prestasjonsmotiv og treningmotivasjon henger negativt sammen med læringsoverføring Effekt av alder og personlighet er undersøkt Self-efficacy: valgte oppgaver, innsats og vedvarenhet i innsats

Læringsoverføring – organisasjonsmessige forhold Gir organisasjonen et grunnlag for og støtte til å utvise innlærte ferdigheter Organisasjonsmessige hindringer for å vise ny atferd er restriktive betingelser, byråkratiske prosedyrer, stor arbeidsbelastning, og frykt for endringer (Tracy, 1995) Sosial støtte i organisasjonen synes å være en fremtredende faktor for å oppnå læringsoverføring Ledere og mellomledere kan motvirke læringsoverføring hos lærlinger (Silvester, 1999)

Evaluering av treningsmetoder En-gruppe design, post-måling En-gruppe design, pre- og post måling Kontrollgruppe design med pre- og post måling Ikke-ekvivalent kontrollgruppe design med pre- og postmåling

Trening og den lærende organisasjon Oppmerksomhet er knyttet til organisasjonens evne til å lære for å kunne håndtere krav til endringsprosesser Organisasjoner som tilbyr kontinuerlig læring synes å bli verdsatt høyere blant nye ansatte i forhold til tradisjonelle organisasjoner (Easterby-Smith, 1999) Synspunkter på læring i arbeidslivet skifter karakter bestemt ut fra politiske og forskningsmessige interesser Argyris & Schön har utviklet læringsmodell for arbeidslivet, dobbelkretslæring.