Kognitiv utvikling (del 2)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Advertisements

Språk, tanke og kommunikasjon
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Motivasjon.
Øystein, Susana og Anita
EPISK DIKTNING inkl novelle
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Språk og sosialisering
Kroppsøvingsdidaktikk
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Senter for livslang læring
Kognitiv utvikling (del 2)
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Veiledet lesing Mørkved skole
Lek og begynneropplæring
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Tilpasset opplæring AU 1
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
Støttende undervisning (Læreren som støttestillas)
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
(Barne-og ungdomspsykologi)
Estetisk læreprosesser
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Kvalitative og kvantitative metoder
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Hafjellseminaret våren 2012
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Læring Forelesning i A1ab 2008
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Daniel Stern`s Teori.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Læring som en sosial og kulturell prosess
Allmennlærerutdanningen 1
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Kognito ergo sum.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Oppsummering -f3a-2003-rakel k.r.næss PIAGET-skjema og stadietenkning - vi erfarer den ytre verden gjennom handling og utforskning. Det som sitter igjen.
Sosialkonstruktivisme
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, torsdag 27. januar 2011.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
Lekens egenverdi.
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kognitiv utvikling (del 2) Jean Piaget (1896-1980) Liv og lære Vygotsky (1896-1934)

Oversikt 20.02.01 Piaget Vygotsky bakgrunn sentrale begreper en stadieteori kritikk av Piaget pedagogiske konsekvenser Vygotsky bakgrunn sosiokulturelt perspektiv språkstyringsteori den proximale sone pedagogiske konsekvenser Piaget og Vygotsky

Jean Piaget: Bakgrunn Far: professor i historie / ateist Mor: Hjemmeværende / dypt religiøs Konflikter i hjemmet 10 år: 1. Vitenskapelig artikkel (biologi) 16 år: Tilbudt stilling museumsdirektør 22 år: doktorgrad i biologi - ” bløtdyr”

Piaget: Askeladden som fant... Arbeidet hos Binet med IQ- tester / ”kjedelige greier…” Spennende: ... barns gale svar: egen logikk, det var system i ”galskapen” Årsak: barns tenkemåte varierer på ulike alderstinn 1955 Eget forskningssenter i Geneve: ”Det internasjonale senter for erkjennelsens utvikling.”

Sentrale begreper i Piagets teori Skjema indre forestilling / indre representasjon flere skjema danner kognitive strukturer / indre organisering Assimilasjon nye erfaringer tolkes i lys av gamle skjema eks: generalisering / ”vov-vov” om flua som spaserer

Sentrale begreper... Akkomodasjon forandring av gamle skjemaer eks: differensiering ”vov-vov skjema” endres til ”flue-skjema” , ”katte-skjema”… Likevektprinsipp (adaptasjonsprosess) drivkraften i den kognitive utviklingen ”aktivitet hos barnet selv”

Piagets teori om kognitiv utvikling: en stadieteori Kjennetegn ved stadieteorier: kvalitativ forandring mellom stadiene universell utvikling nye stadier bygger på det foregående ”nissen følger med på lasset”

Piagets teori om kognitiv utvikling 1.stadium: Den sensori-motoriske (0 - ca.2 år) objektkonstans ”borte…titt tei”, borte men finnes likevel indre forestillinger / representasjoner

Piagets teori om kognitiv ut... 2. Stadium: Det preoperasjonelle stadiet ( 2 -6/7 år) operasjon = mentale prosesser eks. manglende reversibilitet /manglende konservering konkret situasjon - ”det de ser” språk utvikles evnen til å tenke symbolsk fra parallell-lek til rollelek

Piagets teori om kognitiv utv... 2.stadium: Det preoperasjonelle stadium animisme: døde ting har liv og hensikter egosentrisitet: vanskelig å ta andres perspektiv manglende desentrering

Piagets teori om kognitiv utv... 3.stadium: Det konkret operasjonelle (6/7-12 år reversibel tenking utvikles konservering eks. leire, vann ser flere aspekter ved situasjonen abstrakt i forhold til det nære, kjente systematiserer densentrerer

Piagets teori om kognitiv utv... 4.stadium: Det formal operasjonelle (fra 12 år) frigjør seg fra avhengighet av det nære for å tenke abstrakt hypotetisk tenking forståelse av normer personlighet / livsplan

Kritikk av Piagets teori Metodikken: utvalget var egne barn måten spørsmålene ble stilt på (Donaldson) manglende vekt på sosialt miljø / samspill Språkets betydning tillatt liten vekt Begrensninger ved stadieinndelingen foregår hele livet. NB! Piagets arbeid har fremmet mye forskning!

Pedagogiske konsekvenser Hva er igjen av Piagets teori? Aktivitet - egne erfaringer -konstruksjon av kunnskap (L 97) Det konkrete, nære og lokale lokal kunnskap tilpasset opplæring verkstedpedagogikk (Trageton)

Vygotskys bidrag: sosiokulturelt perspektiv Vygotskys teori om internalisering fra et interpsykologisk (sosialt) plan hvor den voksne styrer (other direction) til et intrapsykologisk plan hvor barn styrer selv (self direction) Språk - strategier - gryende metakognisjon

Vygotsky: Språkstyringsteorien Språket styrer…handlinger, tanker egosentrisk tale: barnet styrer handlingen ved å si høyt hva som må gjøres… senere er det internalisert: indre tale

Vygotsky: Den proximale utviklingssonen ”The zone of proximal development” Testing: Hva klarer Ole alene? Hva klarer Ole når jeg hjelper han? Kritisk til ”misbruk” IL-basis: ny leseprøve etter Vygotskys prinsipp

Vygotsky: Pedagogiske konsekvenser Læring gjennom samarbeid M87; L97 Voksen ledelse … eldre medelever som god modell språkutvikling læringsstrategier refleksjon over egen aktivitet / metakognisjon

Piaget og Vygotsky Utvikling Egosentrisk tale er barnet en liten forsker som skaper sine egne tanker? Eller har vi voksne avgjørende inflytelse på hvordan denne utviklingen skjer? Egosentrisk tale bare et uttrykk for egosentrisme? Eller verdifull vei til å styre sin tanke …og handling?