Kognitiv utvikling (del 2)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Advertisements

Språk, tanke og kommunikasjon
Pedagogisk analyse.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Kognitiv utvikling (del 2)
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Introduksjonssenteret
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Lek og begynneropplæring
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Tilpasset opplæring AU 1
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
(Barne-og ungdomspsykologi)
Barns læring, voksnes ansvar!
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Hafjellseminaret våren 2012
Kvalitative forskningsmetoder
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Læring Forelesning i A1ab 2008
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Daniel Stern`s Teori.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Læring som en sosial og kulturell prosess
Allmennlærerutdanningen 1
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Kognito ergo sum.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Oppsummering -f3a-2003-rakel k.r.næss PIAGET-skjema og stadietenkning - vi erfarer den ytre verden gjennom handling og utforskning. Det som sitter igjen.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
Lekens egenverdi.
Asperger syndrom og ADHD
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
(Barne-og ungdomspsykologi)
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kognitiv utvikling (del 2) Jean Piaget (1896-1980) Liv og lære Vygotsky (1896-1934)

Piaget og Vygotsky: ulike utgangspunkt Piaget: individet utgangspunkt for læring og kognitiv utvikling individet ”arbeider” og utvikler seg selvstendig ved å utforske omgivelsene de er satt inn i Vygotsky: sosialt samspill er utgangspunkt for læring og kognitiv utvikling liten og ”stor” er sammen om å løse problemer- en interaksjon mellom dem

Hvilken betydning har sosialt samspill for utviklingen? Ulike standpunkter: Piaget: Det betyr noe i utviklingen etter hvert som barn blir eldre- du får motbør i hva du mener, og det bidrar til ”bevegelse” i utvikling av tenkningen Vygotsky: som gener er det sosiale samspillet, det sosiale miljøet helt sentralt for utviklingen

Hvem i samspillet bidrar til utvikling? Piaget; De voksne er overlegne, de er ikke viktige for barna, det er viktig med likeverdige partnere- da kan det oppstå konflikt i egne oppfatninger, men å endre sin oppfatning, og komme i ny indre balanse ved at verden stemmer Vygotsky: Det er viktig at samspillet består av en som bedre løser problemer, kan gi språk og strategier for hvordan oppgaver kan løses...

Hva driver den kognitive utviklingen framover? Piaget: - barnet forstår ut fra egen erfaring nye erfaringer gir konflikt- passer ikke med det barnet vet fra før - ubalanse som gjør at barnet søker endre tidligere oppfatninger og utvikler et større referanseramme ”i sitt hode” Vygotsky: ikke enig dette reduserer kognitiv utvikling til en kontinuerlig konflikt mellom ulike måter å tenke på

Språket Piaget: de er så egosentriske så de har ikke en egentlig dialog i tidlige stadier, monolog Prater parallelt- når kan ta de andres perspektiv detter monologen vekk Vygotsky: tale som styrer tanken, handlingen, når de tenker godt alene, er talen på et indre plan...

Oversikt 20.02.01 Piaget Vygotsky bakgrunn sentrale begreper en stadieteori kritikk av Piaget pedagogiske konsekvenser Vygotsky bakgrunn sosiokulturelt perspektiv språkstyringsteori den proximale sone pedagogiske konsekvenser Piaget og Vygotsky

Jean Piaget: Bakgrunn Far: professor i historie / ateist Mor: Hjemmeværende / dypt religiøs Konflikter i hjemmet 10 år: 1. Vitenskapelig artikkel (biologi) 16 år: Tilbudt stilling museumsdirektør 22 år: doktorgrad i biologi - ” bløtdyr”

Piaget: Askeladden som fant... Arbeidet hos Binet med IQ- tester / ”kjedelige greier…” Spennende: ... barns gale svar: egen logikk, det var system i ”galskapen” Årsak: barns tenkemåte varierer på ulike alderstrinn 1955 Eget forskningssenter i Geneve: ”Det internasjonale senter for erkjennelsens utvikling.”

Sentrale begreper i Piagets teori Skjema indre forestilling / indre representasjon flere skjema danner kognitive strukturer / indre organisering Assimilasjon nye erfaringer tolkes i lys av gamle skjema eks: generalisering / ”vov-vov” om flua som spaserer

Sentrale begreper... Akkomodasjon Likevektprinsipp (adaptasjon) forandring av gamle skjemaer eks: differensiering ”vov-vov skjema” endres til ”flue-skjema” , ”katte-skjema”… Likevektprinsipp (adaptasjon) drivkraften i den kognitive utviklingen ”aktivitet hos barnet selv”

Piagets teori om kognitiv utvikling: en stadieteori Kjennetegn ved stadieteorier: kvalitativ forandring mellom stadiene universell utvikling nye stadier bygger på det foregående ”nissen følger med på lasset”

Piagets teori om kognitiv utvikling 1.stadium: Den sensori-motoriske (0 - ca.2 år) objektkonstans ”borte…titt tei”, borte men finnes likevel indre forestillinger / representasjoner

Piagets teori om kognitiv ut... 2. Stadium: Det preoperasjonelle stadiet ( 2 -6/7 år) operasjon = mentale prosesser eks. manglende reversibilitet /manglende konservering konkret situasjon - ”det de ser” språk utvikles evnen til å tenke symbolsk fra parallell-lek til rollelek

Piagets teori om kognitiv utv... 2.stadium: Det preoperasjonelle stadium animisme: døde ting har liv og hensikter egosentrisitet: vanskelig å ta andres perspektiv manglende desentrering

Piagets teori om kognitiv utv... 3.stadium: Det konkret operasjonelle (6/7-12 år reversibel tenking utvikles konservering eks. leire, vann ser flere aspekter ved situasjonen abstrakt i forhold til det nære, kjente systematiserer densentrerer

Piagets teori om kognitiv utv... 4.stadium: Det formal operasjonelle (fra 12 år) frigjør seg fra avhengighet av det nære for å tenke abstrakt hypotetisk tenking forståelse av normer personlighet / livsplan

Kritikk av Piagets teori Metodikken: utvalget var egne barn måten spørsmålene ble stilt på (Donaldson) manglende vekt på sosialt miljø / samspill Språkets betydning tillagt liten vekt Begrensninger ved stadieinndelingen foregår hele livet. NB! Piagets arbeid har fremmet mye forskning!

Pedagogiske konsekvenser Hva er igjen av Piagets teori? Aktivitet - egne erfaringer -konstruksjon av kunnskap (L 97) Det konkrete, nære og lokale lokal kunnskap tilpasset opplæring verkstedpedagogikk (Trageton)

Vygotsky: Bakgrunn Jødisk bakgrunn- fra Gomel (Minsk) Lykkelig barndom- privat jødisk skole Sokratisk dialog filosofi- teater- litteratur Studieplan: medisin (mor og far ønsker) Vygotsky ønsker: jus-filosofi- historie Tilbake til Gomel som lærer 1924: invitasjon til Moskva- psyk. Inst.

Vygotskys bidrag: sosiokulturelt perspektiv Vygotskys teori om internalisering fra et interpsykologisk (sosialt) plan hvor den voksne styrer (other direction) til et intrapsykologisk plan hvor barn styrer selv (self direction) Språk - strategier - gryende metakognisjon

Vygotsky: Språkstyringsteorien Språket styrer…handlinger, tanker egosentrisk tale: barnet styrer handlingen ved å si høyt hva som må gjøres… senere er det internalisert: indre tale

Vygotsky: Den proximale utviklingssonen ”The zone of proximal development” Testing: Hva klarer Ole alene? Hva klarer Ole når jeg hjelper han? Kritisk til ”misbruk” IL-basis: ny leseprøve etter Vygotskys prinsipp

Vygotsky: Pedagogiske konsekvenser Læring gjennom samarbeid M87; L97 Voksen ledelse … eldre medelever som god modell språkutvikling læringsstrategier refleksjon over egen aktivitet / metakognisjon

Piaget og Vygotsky Utvikling Egosentrisk tale er barnet en liten forsker som skaper sine egne tanker? Eller har vi voksne avgjørende inflytelse på hvordan denne utviklingen skjer? Egosentrisk tale bare et uttrykk for egosentrisme? Eller verdifull vei til å styre sin tanke …og handling?