Glasls Konfliktteori Hovedverneombudet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rettens sammensetning
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
FORHANDLINGS- TEKNIKK
Materiellgrunnlaget for Miljøpartiet De Grønne
Når det har skjedd: Varsling
-ikke bare for zippylæreren…
Vernetjenesten i Kristiansund
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
-ikke bare for zippylæreren…
En innføring i spillet: Lag En Setning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Vernetjenesten Kristiansund Hovedverneombudet.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.
Ti bud for en lykkelig redaktør Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Samfunnskunnskap - Makt
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
NESOs Formannsskole Ledelse - Forhandling Samling 4. klasse 18, Tromsø Januar 2014 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Frontlinjeserivce
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
ETIKK OG MEGLING Hill Øien Onsdag 5. mai 2010 Lege
Personlighetsbegrepet i veiledning
Lokale forhandlinger for arbeidere og funksjonærer - noen praktiske tips Advokat Thomas Scheen, BNL.
Sosiologi i barnehagen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
11. Legitimitet og makt Påstandene:
8 Mål og strategier Påstandene:
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
1. 2 Vær i forkant, man skal jobbe sammen også i etterkant -Klargjør med bedriften saker som kan bli tema under en streik. -For eksempel: -Hvordan kontakt.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunejordmorkontaktene 2009
Tema: Kommunikasjon i team
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Modellkommunene Hva er unikt?
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
MAKT OG ORGANISASJONER
FORHANDLINGER Fagforbundet avd
Idèmyldring. Klarer du denne? Forsøk å binde sammen de ni punktene med fire rette streker uten å løfte blyanten fra papiret.
YS Spekter tariffkonferanse SAMARBEID MELLOM LEDERE OG TILLITSVALGTE YS Spekter 16. januar 2008 Kari Saastad Dag Bjørnar Jonsrud Spekter YS Spekter.
LC Sotra desember 2012 Innlegg til debatt: Hvordan nå Lions mål, gjennom våre handlinger bygget på Lions etiske norm? Målsetningen med å legge opp til.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Forhandlinger Grunnopplæring del 2. Bedriftsavtalen (litt repetisjon) Enhver bedrift i Finans Norge-området skal ha en bedriftsavtale (BA) Regulerer sentrale.
Vi er nærmere en løsning …….
Kapittel 2- Juridisk metode
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
KONFLIKTTRAPPA Gjør det verre Gjør det bedre
Konflikter.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

Glasls Konfliktteori Hovedverneombudet Iflg den østerrikske antropologen Friedrich Glasl utvikler konflikter seg gjennom ni typiske stadier (Glasl 1980).

Glasls konfliktteori Hovedverneombudet

Nivå en Nivå en innbefatter trinn en til tre. På dette nivået er partene i stand til å diskutere saklig sine syn og meninger og fokus i konflikten er på saksnivå. Hovedverneombudet

Nivå to Nivå to omhandler konflikttrinn fire til seks. På dette nivået ser man den annen part som en motstander, og målet er å vinne over denne. Fokuset i konflikten endres fra sak til person. Hovedverneombudet

Nivå tre Nivå tre omhandler trinn syv til ni, og i dette nivået er det full krig. Partene skifter fra å ville vinne eller å skade til å ville bli kvitt motparten. Alle midler taes i bruk, og bedriftens, medarbeidernes og en egne interesser er underordnet. Det kan her oppleve alt fra tap av perspektiv til omfattende realitetsbrist. De fleste nære medarbeidere tvinges til å ta standpunkt i konflikten og omgivelsene lider under forholdene. Hovedverneombudet

Glasls konfliktteori Hovedverneombudet Glasls oppfatning av mekling ligger nær Harvard-tilnærmingen. Harvard-tilnærmingen bygger på en idé om at partene i en konflikt bør søke en koordinert, kreativ og fremtidsrettet løsning fremfor en løsning utelukkende basert på partenes rettigheter; sistnevnte metode gir jo reelt sett begrensede løsningsmuligheter. Metoden innbyr til å søke bak de posisjoner partene har inntatt i forkant av konfliktløsningsinitiativet, og heller fokusere på partenes underliggende behov og interesser. Metodens mål er derfor å løse konflikter på grunnlag av en bred forståelse av de underliggende, materielle forhold.  Et av forhandlernes hovedmål ved Harvard-metoden er derfor å analysere konflikten og partenes behov og interesser for å finne felles interesser og muligheter for felles verdiskapning. Det en part oppfatter som en liten innrømmelse fra sin side kan ha stor verdi for den andre, og omvendt. Områder hvor det er mulig med slike innrømmelser, sies å ha ”relativ verdi”, og både partene og mekleren bør forsøke å finne slike. I motsetning til prosesskonsultasjon og sosioterapi er mekling hovedsakelig saksorientert, ikke relasjonsorientert. Mekleren hjelper til med å klargjøre partenes intensjoner for dem selv og hverandre, korrigere feiloppfatninger, gi partene muligheter til å ventilere sine følelser, finne akseptable løsninger på sakskonflikten, og stille opp forholds- og spilleregler for fremtiden. Det er verdt å merke seg at Glasl betrakter anvendelsesområdene for mekling og tredjepartsavgjørelse som delvis overlappende. Tredjepartsavgjørelse omfatter voldgift og rettslig avgjørelse, og er en egnet intervensjonsform ved konflikter på nivå 6-8. Meklingens anvendelighet opphører iflg Glasl når partene når nivå 8, dvs har ødeleggelse av motparten som primært mål. På dette punkt - og kanskje før - har det liten hensikt å forsøke å få partene til å komme til enighet; det må fattes en beslutning som de må rette seg etter. Ved konflikter på nivå 9 har partene tapt enhver interesse for å bidra til en løsning, og konflikten kan bare begrenses ved ekstern maktbruk.

Inngripen i konflikten Den bistand som trengs ved konflikter på de første nivåene, begrenser seg til kyndig diskusjonsledelse, eventuelt det man i organisasjonspsykologien kaller prosesskonsultasjon. Hovedverneombudet Med prosesskonsultasjon siktes det til en arbeidsform der man setter søkelyset på hvordan partene kommuniserer og hva de kan gjøre for å samhandle konstruktivt og unngå opptrapping.

Inngripen i konflikten Konflikter på nivå 4-6 kan iflg Glasl være egnet for sosioterapi. Hovedverneombudet Dette er en mer dyptgående relasjonsorientert konsultasjonsform som rettes mot partenes oppfatning av hverandre med sikte på å motvirke irrasjonelle reaksjoner og forsvarsholdninger. Denne arbeidsformen er tidkrevende og krever spesialutdannelse.

Inngripen i konflikten Mekling er iflg Glasl en velegnet intervensjon i konflikter på nivå 5-7, dvs der partene har «avslørt» hverandre, truet hverandre og forsøker å nøytralisere hverandres skadepotensiale. Glasls oppfatning av mekling ligger nær Harvard-tilnærmingen Hovedverneombudet I motsetning til prosesskonsultasjon og sosioterapi er mekling hovedsakelig saksorientert, ikke relasjonsorientert. Mekleren hjelper til med å klargjøre partenes intensjoner for dem selv og hverandre, korrigere feiloppfatninger, gi partene muligheter til å ventilere sine følelser, finne akseptable løsninger på sakskonflikten, og stille opp forholds- og spilleregler for fremtiden.

Inngripen i konflikten I motsetning til prosesskonsultasjon og sosioterapi er mekling hovedsakelig saksorientert, ikke relasjonsorientert. Mekleren hjelper til med å klargjøre partenes intensjoner for dem selv og hverandre, korrigere feiloppfatninger, gi partene muligheter til å ventilere sine følelser, finne akseptable løsninger på sakskonflikten, og stille opp forholds- og spilleregler for fremtiden. Hovedverneombudet Det er verdt å merke seg at Glasl betrakter anvendelsesområdene for mekling og tredjepartsavgjørelse som delvis overlappende. Tredjepartsavgjørelse omfatter voldgift og rettslig avgjørelse, og er en egnet intervensjonsform ved konflikter på nivå 6-8.

Inngripen i konflikten Meklingens anvendelighet opphører iflg Glasl når partene når nivå 8, dvs har ødeleggelse av motparten som primært mål. Hovedverneombudet På dette punkt - og kanskje før - har det liten hensikt å forsøke å få partene til å komme til enighet; det må fattes en beslutning som de må rette seg etter.

Inngripen i konflikten Ved konflikter på nivå 9 har partene tapt enhver interesse for å bidra til en løsning, og konflikten kan bare begrenses ved ekstern maktbruk. Hovedverneombudet

Harvard- tilnærmingen Harvard-tilnærmingen bygger på en idé om at partene i en konflikt bør søke en koordinert, kreativ og fremtidsrettet løsning fremfor en løsning utelukkende basert på partenes rettigheter; sistnevnte metode gir jo reelt sett begrensede løsningsmuligheter. Hovedverneombudet Metoden innbyr til å søke bak de posisjoner partene har inntatt i forkant av konfliktløsningsinitiativet, og heller fokusere på partenes underliggende behov og interesser. Metodens mål er derfor å løse konflikter på grunnlag av en bred forståelse av de underliggende, materielle forhold.  Et av forhandlernes hovedmål ved Harvard-metoden er derfor å analysere konflikten og partenes behov og interesser for å finne felles interesser og muligheter for felles verdiskapning. Det en part oppfatter som en liten innrømmelse fra sin side kan ha stor verdi for den andre, og omvendt. Områder hvor det er mulig med slike innrømmelser, sies å ha ”relativ verdi”, og både partene og mekleren bør forsøke å finne slike. I motsetning til prosesskonsultasjon og sosioterapi er mekling hovedsakelig saksorientert, ikke relasjonsorientert. Mekleren hjelper til med å klargjøre partenes intensjoner for dem selv og hverandre, korrigere feiloppfatninger, gi partene muligheter til å ventilere sine følelser, finne akseptable løsninger på sakskonflikten, og stille opp forholds- og spilleregler for fremtiden.

prosesskonsultasjon. Med prosesskonsultasjon siktes det til en arbeidsform der man setter søkelyset på hvordan partene kommuniserer og hva de kan gjøre for å samhandle konstruktivt og unngå opptrapping Hovedverneombudet Prosesskonsultasjon tar utgangspunkt i en antagelse om at en organisasjon eller et team selv skal være med på å identifisere problemene sine; stille diagnosen og finne velegnede løsningsforslag. Prosesskonsulentens oppgave blir da å yte hjelp til selvhjelp, så organisasjonen etterfølgende selv er i stand til å håndtere lignende situasjoner. Prosesskonsultasjon leverer en lang rekke effektive innsikter, prinsipper og verktøy som er sentrale i arbeidet med organisasjonsutvikling ut fra en deltakerorientert synsvinkel. Edgar Schein (proffesor)definerer prosesskonsultasjon som et sett aktiviteter som utføres av konsulenten for å hjelpe klienten til å oppfatte, forstå og gjøre noe med de prosessuelle hendelser som skjer i klientens omgivelser. Prosesskonsultasjon bygger på deltakelse fra ideelt sett alle impliserte parter. Prosessen tar sikte på å øke den kollektive bevisstheten om en bestemt problemstilling og å aktivisere alle til å ta ansvar for å finne løsninger. De ansatte og ledelsen blir sentrale nøkkelaktører. Konsulenten har en ekspertrolle og en prosessrolle. Metoder, ansvarsfordeling, kostnader, framdriftsplan og spilleregler som partene er blitt enige om, utarbeides i en skriftlig kontrakt (mandat). Denne blir prosessens referanseramme. Effektiv prosesskonsultasjon innebærer overføring av ferdigheter til klientene.

sosioterapi. Dette er en mer dyptgående relasjonsorientert konsultasjonsform som rettes mot partenes oppfatning av hverandre med sikte på å motvirke irrasjonelle reaksjoner og forsvarsholdninger. Denne arbeidsformen er tidkrevende og krever spesialutdannelse Hovedverneombudet

Mekling I motsetning til prosesskonsultasjon og sosioterapi er mekling hovedsakelig saksorientert, ikke relasjonsorientert. Hovedverneombudet Mekleren hjelper til med å klargjøre partenes intensjoner for dem selv og hverandre, korrigere feiloppfatninger, gi partene muligheter til å ventilere sine følelser, finne akseptable løsninger på sakskonflikten, og stille opp forholds- og spilleregler for fremtiden.