Kunnskapsskolen i buskerud

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan redusere frafall i fag- og yrkesopplæringen gjennom samarbeid?
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Læring på arbeidsplassen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse
Møte med Norrbottens len Siri Halsan, KS Utdanning
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
NHO og partnerskap for karriereveiledning
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Hva sier kunnskapsløftet? Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  Presentere lokalt arbeids- og næringsliv og vurdere arbeidsmulighetene innenfor.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Landsorganisasjonen i Norge
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Hva vektlegger LO ved bidrag fra partnerskapene i relasjon til styrket utdannings- og yrkesrådgiving? Partnerskap for karriereveiledning Hamar oktober.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Regionplan Agder 2020 Presentasjon for Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
Undervisningssektoren 2015
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
FUG-konferanse for tillitsvalgte
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Fokus på tidlig innsats og tettere oppfølging i hele opplæringsløpet En tett og god oppfølging av den enkelte elev. Avviker noen barn/elever fra en forventet.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Innspill AU OPPVEKST OG UTDANNING
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» DIMENSJONERING I FAG- OG YRKESOPPLÆRINGEN FAGPOLITISK UTVALG OPPLÆRING,
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Utdanningssektoren Østlandssamarbeidet
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Kunnskapsløftet – «Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse» NIFU 26/2012, Østlandssamarbeidet Jan-Helge Atterås.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Norsk skole.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Internasjopnalisering
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Velkommen til FORELDREKURS
NY STRUKTUR.
Informasjonsmøtet for våre eksterne samarbeidspartnere
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Utdanningssektoren Styringsdokument; Økonomiplan Fylkesplan
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Rådgiversamling 15.november 2017
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsskolen i buskerud Mange veier til målet! Lier videregående skole, 14 januar 2014 Fylkesutdanningssjef Jan-Helge Atterås

Buskerud fylkeskommune skaper resultater gjennom samarbeid Mot Entusiasme Åpenhet Raushet Våre samarbeidspartnere er viktige for oss! 70% av lærekontraktene er gjennom opplæringskontor Besitter mye bransjekunnskap Viktig bindeledd mellom skole og bedrift Entusiastiske og engasjerte - brenner for fag- og yrkesopplæring. Opptatt av et helhetlig løp. Bidrar gjerne med sine ressurser og kompetanse.  

Kunnskapsskolen i Buskerud Maksimere læringsutbytte og minimere frafall Overordnet plan for utdanningssektoren i Buskerud fylkeskommune Vedtatt i fylkestinget oktober 2013

BFKs handlingsprogram er bygget på Kunnskapsskolen i Buskerud Sammenhengende og fleksibelt opplæringsløp, ressurser, arbeidsglede Alle skal opplever mestring og faglig utfordring hver dag Læringsfellesskapet: styrkende relasjoner, likeverdig samhandling Opplæringen skal forberede for utdanning, yrke, arbeids- og samfunnsliv

Positiv psykologi – Appreciative Inquiry Hvordan skape sterk indre motivasjon hos alle – ungdommer og medarbeidere – slik at alle ungdommer i Buskerud utnytter sitt potensiale fullt ut og får strålende resultater og gode liv? Buskerud bør være best på videregående opplæring!

Stm 20: Hovedgrep (1) Tilbudsstruktur og fag/timefordeling Praksisbrev Veiledende fag/timefordeling Rett til påbygg for de med fag/svennebrev Flere læreplasser Fleksible løp yrkesfag/ulike veier og vekslinger

Evalueringen av Kunnskapsløftet Mer fokus på læringsutbytte og elevvurdering Mer variasjon Uklare sammenhenger, lite helhet i reformen Lite kunnskap om kvaliteten i vg opplæring, og om tiltakenes effekt i klasserommet Lokalt læreplanarbeid varierende – men har bidratt til mer samarbeid og deling Faget utdanningsvalg?

Søking, gjennomføring og struktur i vg opplæring Nedgang i søkning – formgivning For få fullfører helsearbeiderfaget Elever foretrekker studieforberedende programmer – for få fullfører fag- og yrkesopplæring PTV positivt Fellesskolen, kommuneøkonomi, tilpasset opplæring, rett til spesialundervisning Sosial utjevning og tidlig innsats Bredere kunnskaps- og læringssyn Kvalitetssystem og tilstandsrapportering

Hovedområder Kunnskapsskolen i Buskerud 2014 Hvordan jobbe i 2014 Fag- og yrkesopplæring Opplæring og overganger ut fra den enkeltes potensiale Profesjonell opplæring og ledelse Drift/utvikling av drift Organisasjonsutvikling Kompetanseutvikling Lederutvikling Forskning Tall, fakta Erfaring