Www.amot.kommune.no Møte med Lokalsamfunnsforeningen 18 oktober 2010 ”Forskning viser at innbyggerne er mest tilfreds med tjenestene, og har størst tillit.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

NORSKE KOMMUNER MYTER OG REALITETER
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Et helhetlig barnevern i Oslo
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
Lokalsamfunnsforeningen Oslo 24. september 2012 Kommunestrukturen: Kva er problemet? Kva er løysinga? Professor Harald Baldersheim Universitetet i Oslo.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
Resultater Kundesenter
Innbyggerundersøkelsen. Formål Mer kunnskap om..innbyggernes inntrykk av sin kommune..brukeres tilfredshet med tjenester og myndighetsorganer Utvikling.
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Visjoner om kommunesamarbeid
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Verving Fagforbundet Buskerud
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Fastlege Fastlege Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Helsestasjon Helsestasjon Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Samdata 2012 Somatikk.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Sentio Research Norge EØS Representativ undersøkelse 1000 respondenter Tatt opp oktober 2012 Oppdragsgivere:
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Kommunesammenslåing og bibliotek Utfordringer og mulighet for bibliotekene i nye, sammenslåtte kommuner v/ nestleder i Norsk bibliotekforening Lars Egeland.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Kjell Erik Øie Statssekretær
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Hva får vi som innbyggere? Bredt og mangfoldig tjenestetilbud Standardmeny av tjenester i alle kommuner – mindre ulikheter enn man skulle tro Lover sikrer.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Lokalkommunedatabasen Konferanse, KS, Oslo 16. februar 2011 Lokaldemokratiet i 82 kommuner - Presentasjon med sideblikk til kommunevalget 2011 Harald Baldersheim.
Modellkommunene Hva er unikt?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Om Norsk Finansbarometer 2010
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Svaret er kommunesammenslåing Hva var spørsmålet?.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Kommunereformen – Stordriftsmyter og gode samfunn. Ole Gustav Narud
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2013 Innbyggerdel Innbyggerundersøkelsen.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Innbyggerundersøkelse 2018
Utskrift av presentasjonen:

Møte med Lokalsamfunnsforeningen 18 oktober 2010 ”Forskning viser at innbyggerne er mest tilfreds med tjenestene, og har størst tillit til politikerne i små kommuner. Hvorfor?”

Forskning på kommunestrukturen Kilder: Baldersheim m.fl.: ”Er smått godt? Er stort så flott? – Analyser av kommunestrukturens betydning ” (ISF 2003, ISBN ) Difi for FAD 2009: ”Innbyggerundersøkelsen.” Intervju-undersøkelse på nordmenn, svar: 42,2 %, Største nasjonale brukerundersøkelse noensinne. (Difi – tidligere Statskonsult – tidligere Rasjonaliseringsdirektoratet)

Pettersen og Rose (2003)– om kommunenes styringsevne “Smått er like bra som stort” “I de aller fleste tilfeller oppfattes tjenestene som bedre når kommunenes innbyggertall synker …Det er nærliggende å relatere dette til større oversiktlighet og dermed større politisk treffsikkerhet I mindre kommuner” I innbyggernes øyer fungerer de største kommunene dårligere enn de mindre ….altså ingenting som tyder på at småkommunene har dårligere styringsevne enn store, tatt innbyggernes tilfredshet I betraktning.”

Innbyggerne mest fornøyd i små kommuner En fersk analyse av Innbyggerundersøkelsen viser at tilfredsheten jevnt over er størst i de minste kommunene. Dette gjelder særlig innenfor området helse- og omsorgstjenester som hjemmehjelp, hjemmesykepleie, sykehjem og omsorgsbolig/aldershjem, men også tjenester under oppvekst og utdanning. (Mai 2010)

Tabell 2.2 Poengalternativer NegativUklarPositivKlart positiv Svært positiv Tabell 2.1 Svaralternativer Utilfreds Tilfreds Tabell 2.3 BetegnelseFolketall A”De minste”Under B”De mindre” til C”De størrre” til D”De største” eller flere

Figur 1: Helse- og omsorgstjenester etter kommunestørrelse

Difi om eldreomsorgen

Difi om grunnskolen

“Kommunestørrelse ….har stor betydning for hvordan tjenestene vurderes” (tns-gallup kommuneundersøkelsen ) Brukere i små kommuner er betydelig mer fornøyd med tjenestetilbud relatert til velferdsstatens kjerneytelser. Dette gjelder blant annet for sykehjemstilbudet, aldershjem, hjemmehjelp, hjemmesykepleie, PP- tjenesten, barne- og ungdomsskoletilbudet. Innbyggerne i Oslo …. vurdere kommunen betydelig svakere enn innbyggerne i øvrige områder når det gjelder boligsituasjonen i kommunen, problemer med forurensning, renovasjon, trygghet ved å ferdes ute sentralt i kommunen og der man bor, oppvekstmiljøet for barn og ungdom, eldreomsorgstilbudet, barnehagedekningen, dekningen hjemmehjelp/ hjemmesykepleie og dekning eldreboliger.

Pettersen og Rose – om lokalt samfunnsengasjement ”Informasjonen er enklere, politikken mer oversiktlig for den enkelte innbygger og innbyggerne betrakter kvaliteten på systemet som bedre i mindre kommuner” ”I de små kommunene er organisasjonene og foreningene mest aktive og rekrutterer medlemmer, som siden engasjerer seg i samfunnsgagnlig arbeid.” ”Kommunestørrelse spiller i så henseende en sentral rolle i forhold til vilkårene for et åpent gjennomskuelig lokalt selvstyre der de folkevalgte og systemets omdømme blir oppfattet på en positiv måte. For opprettholdelse av det lokale selvstyrets grunnvoll er dette ganske vesentlig”

Innbyggerundersøkelsen – noen resultater SmåMindreStørreStørst Hvor lett eller vanskelig er det å få rett person i tale i din kommune (2-3) 33,820,613,16,5 Hvor lett eller vanskelig er det å få innsyn i dokumenter og saker som behandles i kommunen (2-3) 22,513,811,88,4

Innbyggerundersøkelsen – noen resultater SmåMindreStørreStørst Høy eller svært høy tillit til politikerne 26,520,318,518,4 Hatt kontakt med politiker i saker – Ja 29,621,715,610 Forsøkt å påvirke styringssystemet – Ja 21,217,51411,6

Innbyggerundersøkelsen – noen resultater SmåMindreStørreStørst Kommunepolitikernes kunnskap om sakene (1-3) 37,431,32928 Innbyggernes mulighet til å påvirke administrative og politiske beslutninger (1-3) 38,832,428,924,1 Kommunepolitikernes evne til å løse viktige problemer er (2 meget gode- 3 svært gode) 15,411,210,68,3

Konklusjon Forskerne forventer - og Innbyggerundersøkelsen viser at folk er mest tilfreds med ”velferdsstatens kjerneytelser” i de små kommunene. Tilfredsheten med tjenesteytingen avtar med økende kommunestørrelse Mulig årsak: ”større oversiktlighet og dermed større politisk treffsikkerhet” = Like god styringsevne som større kommuner.

Konklusjon Forskerne forventer og Innbyggerundersøkelsen viser at mindre kommuner er mer gjennomsiktige og oversiktlige. Informasjon er lettere tilgjengelig, innsyn er enklere og kontakt med de ansvarlige er enklere. Muligheten for å påvirke resultatene er bedre. Flere er aktive i organisasjonslivet og i politikken, flere tar kontakt med politikerne. Tilliten til politikerne er høyere og innbyggerne har tro på deres kunnskaper om og evne til å løse sakene

”Vi trenger færre og mer robuste kommuner.” ”Alternativet til kommunesammenslåing er ikke «smått, men godt», men et virvar av ulike selskaps- og samarbeidsstrukturer, store variasjoner i det kommunale tjenestetilbudet og en gradvis uthuling av lokaldemokratiet. ” Håkon Haugli er stortings- representant for Oslo Arbeiderparti og sitter i kommunalkomiteen ”Dessverre florerer lettvinthetene i debatten om kommunestruktur. Det kan hende vi skal komme i mål med 200 eller 100 kommuner. Men å begynne med tallet – uten å skjele til avstander, kommunikasjon, ansvar og oppgaver – slik Høyre og FRP gjør …..”

”skal vi slå et slag for lokaldemokratiet og likeverdige tjenester i hele landet ved å gjøre kommunene større og mer robuste?” ”Selv om det ikke er én eneste krone i stordriftsfordeler, trenger vi færre og større kommuner. ” ”Spørsmålet setter debatten om frivillighet og såkalt tvang i et interessant perspektiv. For er det virkelig mer problematisk om Stortinget tar beslutninger om kommunesammenslåing enn at unger i småkommuner påtvinges et dårligere skoletilbud, at kommunene ikke greier å tiltrekke seg kritisk kompetanse, eller at barn som utsettes for omsorgssvikt tvinges til å forholde seg til et mangelfullt barnevern? ”

Maner til opprør mot dårlige skoler Direktør Petter Skarheim i Utdanningsdirektoratet frykter at vi kan få et A- og B-lag i norsk skole. Dårlige resultater er i ferd med å gjøre skoler i små kommuner til rene B-skoler. Han påpeker at store skoler i større kommuner ofte har et bedre utgangspunkt enn de små fordi utdanningsnivået i befolkningen er høyere, dermed stiller foreldre også strengere krav til skolen. Samtidig er det lettere for store skoler å rekruttere de beste lærerne Både Oslos skolebyråd, Torger Ødegaard (H) og Aps stortingsrepresentant Marianne Aasen, tok til orde for at små kommuner bør slå seg sammen for at elevene skal få bedre skoler. – Det er grenser for hvor lenge vi kan leve med slike resultater. Jeg tror det fort vil bli en reell diskusjon om tvangssammenslåing om ikke kommunene samarbeider tettere med å gi egne innbyggere et bedre skole- og helsetilbud, sa Aasen.

Barnevernet er i dyp krise Ett av de store problemene ombudet peker på er at det finnes for mange små kommuner – Vi mener det må være minst to heltids fagstillinger dersom man skal kunne kalle noe for et barnevernskontor. Det kan bety at kommuner må samordne sine tjenester, for kommunestrukturen er et stort problem for barn slik den fungerer idag, sier ombudet. Barns rettssikkerhet er viktigere enn kommunestruktur. Rapporten fra Barneombudet bekrefter det Venstre har sagt i hele valgkampen: Men dagens kommunestruktur er det vanskelig å bygge opp et tilfredsstillende kommunalt velferdstilbud til borgerne, sier Trine Skei Grande

Innbyggerundersøkelsen – noen resultater SmåMindreStørreStørst Grunnskole (3=svært god) 27,121,317,613,5 Barnehage (2 + 3) 64,056,347,937,3 Oppvekstmiljø for barn (2+3) 75,269,562,550,3 Tilgang til sosialtjenesten (1+2+3) 32,224,318,216,9