Seminar BI - 8.februar 2006 Velferdsstaten under press - konsekvenser for kommunene Direktør Lars Bjerke Bærum kommune.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

v/ Thomas Såheim, Arbeids- og inkluderingsdepartementet
Fagforeningens arbeid for mangfold
Deltaking, inkludering og velferd
Forventninger og videre arbeid…...
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Kommunen og samhandling - utfordringer
Nordisk tilsynskonferanse
En lærende organisasjon?
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Frivilligpolitikk i Askim
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
10Velstand og velferd.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Velkommen til felles opplæring, 2008
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
KS – de største arbeidsgiverutfordringene Per Kristian Sundnes Områdedirektør KS Arbeidsliv
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Paradokser og utfordringer: Svakere brukergrupper og krav om raskere løp til en jobb – er det mulig?
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
1 SENIORPOLITISK KONFERANSE Senter for seniorpolitikk Oslo 5. desember 2007 Åsmund Lunde.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Veileder i Trepartssamarbeid
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Internasjonal satsing i Bydel Sagene
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Effektiviseringsnettverk store kommuner Rådmannssamling Gardermoen Utredningsdirektør Kjell-Torgeir Skjetne.
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
Verdens beste land å vokse opp i? forpliktelse.html?id= Engelstad(2005)
Kommunenes fremtidige behov for medisinsk kompetanse. Rune Hallingstad Fagleder Helse og velferdsavdelingen.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Hva kan regionale politikere tilføre folkehelsearbeidet? Thore Westermoen Fylkesordfører.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Tanker om ledelse i kommunal sektor.. Bestillingen 1 Adm.dir for den kommunale tjenesteyting med fokus på økonomistyring og kvalitet i tjenestene. Synlig.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Realfagskommunen Asker
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Seminar BI - 8.februar 2006 Velferdsstaten under press - konsekvenser for kommunene Direktør Lars Bjerke Bærum kommune

Seminar BI - 8.februar 2006 lOffentlig sektor mangler tradisjon for bruk av frivillighet i sin egen organisasjon og grensesnittet mellom offentlig virksomhet og frivillighet er uklart, noe som legger hindringer i veien for et effektivt samarbeid.

Seminar BI - 8.februar 2006 Kommune-Norges kjerneoppgaver lTjenesteyting lSamfunnsutvikling lDemokratiutvikling lVelferdsutvalget i KS anbefaler et økt samarbeid med nye aktører for å møte nye utfordringer lKommunen bør utarbeide politikk for samarbeid med både frivillige organisasjoner og bedriftsmarkedet

Seminar BI - 8.februar 2006 Samfunnsutvikling - Trender lSelvrealiseringssamfunnet lKundesamfunnet lRettighetssamfunnet lDesentraliseringssamfunnet lDrømmesamfunnet

Seminar BI - 8.februar 2006 Hva påvirker velferdspresset? lHøy andel av befolkningen har høyere utdanning lHøy levealder lPrivate forbruk øker  Mer penger – mindre lykke? lLav arbeidsledighet lMangler hoder og hender  Kompetanse blir borte fra arbeidslivet tidligere lLivsløpet  ”den unge voksne”  Fritidsklemma  Senere familieetablering  Mer selvrealisering – ”meg og mitt”  Den arbeidsfrie fasen /tidlig pensjonering lMedierevolusjonen lSelvrealiseringen

Seminar BI - 8.februar 2006 ForventningsGAPET lBehov/krav/ønsker/forventninger  Innbyggere/brukere  Politikere  Fagfolk lKommunens ressurser  Penger og personale lFlere og bedre tjenester med mindre ressurser - Rik stat – fattig kommune: et paradoks i verdens rikeste land -Staten lover mer og mer – kommunene får stadig mindre handlingsrom -Generelt god privatøkonomi er med på å opprettholde høye forventninger til både kvantitet og kvalitet i velferdstjenester

Seminar BI - 8.februar prosjektet

Seminar BI - 8.februar 2006 Vi skal tilrettelegge for det gode liv - HVORDAN gjøre vi best?

Seminar BI - 8.februar 2006 KOMMUNEN SKAL OG KAN IKKE VÆRE ALT FOR ALLE

Seminar BI - 8.februar 2006 Har vi skapt for høye forventninger ? lVelferdstjenester skal være for alle  uavhengig av økonomisk evne  Tilpasses den enkeltes behov  Skreddersøm  Individuelle planer for folk med flere behov lSkolegang, arbeid og en verdig alderdom er en rettighet for alle  1990 mange nye reformer l skolereformer /livslang læring l eldrereformen l Psykiatrireformen l NAV-reformen l fødselspermisjoner/pensjonsrettigheter/utvidet ferie l mentalitetsendring - mer valuta for pengene lSamfunnet er moralsk forpliktet til å sørge for oss fra vugge til grav. l Kommunen plikter å sørge for at vi ”ferdast godt gjennom livet” (KS) l24 ”timers” kommunen – høyt servicenivå

Seminar BI - 8.februar 2006 UTFORDRINGENE FOR KOMMUNE-NORGE! lTilrettelegg for nye samarbeidsformer  Interessant – kortsiktig – definert og utviklende lVi må ha kompetanse og kunnskap for å samarbeide med nye kulturer  Mer oppdaterte partnere ”sier 3.sektor og bedrifter” lTrimme tjenesteapparatet til å tenke ”nytt” og samarbeide med nye aktører  Nitid motivasjonsarbeid l Først forankring til ledelsen (pol/adm.) l Så nedover i organisasjonen…. Hele veien lVi må følge med i timen – og lære av de som kan mer!  Samfunnsutvikling …… lVi må våge å definere grenseoppgangene  Hvor kan bedrifter, frivillige gjøre en bedre jobb enn kommunalt ansatte!

Seminar BI - 8.februar 2006 Blikket bakover – og framover lSosiale partnerskap  Utviklingsprosjekt ”Tid for Andre – sosiale partnerskap” l To år – utadrettet arbeid – mot næringslivet l Ett år – innad i egen organisasjon – hvordan motivere oss?  Sintef/Veritas og Norconsult  Samarbeid med frivillige organisasjoner lProsjektsamarbeid med BI lFrivillighetsmillion – strategi for frivillighetsarbeid

Seminar BI - 8.februar 2006 HP lSamarbeid mellom kommunen og frivillige organisasjoner og enkeltpersoner  ha etablert minst 25 nye samarbeidstiltak mellom tjenestesteder og frivillige  ha stimulert til økt samarbeid mellom kommunen og frivillige gjennom opplæring og holdningsskapende arbeid blant ansatte og ledere  ha innarbeidet samarbeid med frivillige i lederes resultater  KONSEKVENSENE AV DETTTE ….

Seminar BI - 8.februar 2006 TILTAK i BÆRUM KOMMUNE øke standarden – økt behov for ressurser lPolitisk og adm. forankring  Frivillighetsmelding - frivillighetspolicy lSentralt organisert koordinatorfunksjon lFrivillighetsskole for ledere og ansatte lBruk av intra/internett  Informasjon som metode for motivering lØkonomiske årlige stimuleringsmidler (pott)  Samarbeidsprosjekter mellom frivillig sektor og tjenestesteder lFrivillighet som arbeidsgiverpolitikk  vi skal selv gjøre det vi ønsker andre skal gjøre lStillingsressurser til tilrettelegging på det enkelte tjenestested

Seminar BI - 8.februar 2006 Hvordan lykkes?  Samarbeid må være ønsket og forankret til topp ledelsen på begge sider av samarbeidet. l Ildsjel på det operative plan på begge sider!  Engasjement/deltakelse blant flere enn initiativtakere  Gjensidig nytte for alle parter l Synlige resultater –Bedriften, de som mottar, tjenestested, ansatte  Klare mål og klare avtaler l Hva skal gjøres, Når, Hvordan og hvorfor l Hvilke oppgaver skal holdes under offentlig kontroll?  Partnerskap/frivillighet må settes i system l Systematisk megling/kobling mellom partene  ULIKE KULTURER MØTES! Utfordringer for oss