Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Matematikklek i Solsletta barnehage
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Et digitalt læremiddel i matematikk for 8.–10. klasse.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Geometrioppgave for 4.klasse
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Del 1: Selvinnsikt.
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Brukergrensesnitt Navigering Samuel og Martin. Menyer  Unngå store menyer  Oppta mindre enn 20% av siden  De skal være brukervennlige  Menyen er på.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Hva klarer jeg? 1P eller 1T ? Hva trenger jeg?.
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
”Interiøret”.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Oppmåling, målestokk og geometri,
Mons Og Marte i Regneskogen
Vurdering av pedagogisk programvare
Muntlig eksamen - Modul 2 Geir Kirkerud
Læreplaner i matematikk
Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Forside/oversikt Fag / tema Forming, matematikk, symmetri, geometri
Design patterns: State og Strategy
FORARBEID PÅ SKOLEN LEGO ROBOTER MATEMATIKK MELLOMTRINNET
TALL I ARBEID Lærebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Det ligger 10 minnepenner med materiale som vi skal bruke i løpet av seminaret. Kopier hele mappe Lillehammer2011 over på din lokale harddisk c:\ Installer.
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
Bygg en by av pepperkaker.
Boligprosjektet-case for 10`ende klasse
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
LandXML for Leica Geosystems
Fra Euklid til CABRI En geometrisk reise.
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Geometri Areal, omkrets, volum, overflate
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
LMS i en læringskontekst Svein Ove Lysne Høgskolen Stord/Haugesund
Om Kunnskapsløftet Gjennomgåande opplæring. ”Grunnopplæringa”.
Geometri Former og figurer.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
GeoGebra “En gratis dynamisk matematisk programvare til bruk i skoler”
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Geometri 3.
Matematikk-kurs for foresatte som vil hjelpe sine barn.
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Bedre gjennomføring i matematikk
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Sett inn bilde av produkt her
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng

Hva er Cabri Verktøy for Geometri Resultat av et samarbeid mellom: IT fagfolk matematikk lærere

Hvem er Cabri beregnet på Ungdomskolen Videregående skole Høyskole Universiteter Redskap for matematikere

Funksjoner i Cabri Linje Linjestykke Vektor Mangekant Sirkel Sirkelbue Kjeglesnitt

Beregning av: Lengder Vinkler Arealer

L97, generell del Åpner for bruk av IT på både mellomtrinnet og ungdomsskolen Ønsker å fremme eksperimentering Bli kjent med geometriske figurer Uvikle en bevissthet rundt valg av verktøy

Mellomtrinnet Bruke datamaskin Utvikle begreper om størrelser og enheter Bli kjent med former og figurer Lære egenskapene til former og figurer

Ungdomskolen Kunnskap om bruk av IT hjelpemidler Kunne vurdere forskjellige hjelpemiddler

Relevante emner på Ungdomskolen Konstruksjon Normaler Vinkler Speiling Parallellitet Parallellforskyving Analysere mønstre

Pedagogikk konstruktivistisk læringssyn.   Piaget Dewey

Undervisningsopplegg Fag: Mattematikk  Klasse: 9 Sted: Datarommet Utstyr: Pc med installert CABRI 2 programvare. Mål: Bruke pytagoras til å løse oppgaver ved hjelp av CABRI.

Kriterier for vurdering Funksjoner Oversikt og Fremkomlighet Estetisk og Pedagogisk

Funksjoner Alle geometriske muligheter Krever ikke tileggsprogrammer Forholdsvis rimelig løsning

Oversikt og fremkommelighet Oversiktig Fornuftig brukergrensesnitt Meny lett tilgjenglig Tekst forklaringer for hver ikon

Estetikk/Pedagogikk Lite estetisk hovedside Strippet maksimalt Kunne vært ønskelig med eget brukergrensesnitt for ungdomskolen med økt fokus på design Et sterkt pedagogisk verktøy med tanke på muligheten for å selv kunne utforske programmet

Konklusjon Et nyttig verktøy for et bredt spekter av brukere