Om veiledning II.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
Advertisements

EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Keyforce SMS Mobile Link
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Deltaking, inkludering og velferd
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Veiledning av elever / lærlinger
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
Nettjenesten sidetmedord.no  Oppstart 15. november 2006  Over 3000 meldinger er besvart  Ca % av innskriverne er menn, resten er kvinner.
Mikrotesting Laura Arlov, Brukskvalitet, Skatteetaten
Hvordan skrive prosjektbeskrivelse?
Oppgaver for tillitsvalgte
Lederkurs – Studentliv1 Velkommen til lederkurs!
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Roller og forventninger: La Stå! Kap. 12
Veiledning av studenter
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Skriving som kommunikasjon
Reidun Olstad NNPF Innføringskurs i klinisk forskning
Hva er en artikkel?.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag Gruppearbeid eller.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Lag leddsetninger med som
Hvordan rekruttere og beholde frivillige?
Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
 Sosialtjenestens ansvar etter LOST § 6-1 og § den sier at det koordinerende arbeid i forhold til rusmisbrukere er tillagt sosialtjenesten. - §
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Opprettholdende faktorområder
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Informasjon om Bacheloroppgave
Hva er viktig for elevers læring?
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag/obligatoriske kurs.
Lese- og skrivevansker Tilrettelegging på eksamen og i studiesituasjonen på NTNU.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.
Matematikk - utvidet form. Mål for timen Du skal kunne kjenne igjen plassverdien til et siffer og skrive et tall på utvidet form.
Ny IA - avtale Litt om IA, mye om annet Øyvind Steinklev, rådgiver NAV Arbeidslivssenter Aust-Agder.
Arbeidet med prosjektskissen
Verktøy for å kartlegge holdninger
Seminarundervisning EXFAC03
Velkommen til masteren i spansk, portugisisk og Latin-Amerika-studier!
Aktiv Livsstil Aktiv/ inaktiv familie Trening på ferie
Navn Tittel Responsverksted Navn Tittel
LUT- Praksisseminar Stavern august 2008
Kapittel 1 SAMSPILL.
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Velkommen til Engebråten skole
Bienvenido.
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Utskrift av presentasjonen:

Om veiledning II

Første møte Kontrakt, rettigheter og plikter Tidsplan Gjensidige foventninger Faste avtaler Om ulike former for tilbakemelding Prosess-skriving To veiledertyper: Ekspert og generalist Skriveprosessens psykologi og rammevilkår knyttet til helse, økonomi, familie Etiske retningslinjer

Avklaring av kompetanse Studentens bakgrunn, ambisjoner, videre planer, forventninger... Veileders ansvar Veileders kompetanseområder

Prospekt Arbeid med prospekt Fra prospekt til innledning eller første kapittel Ulike sider ved prosessen: Samle data, forske og fortolke, skrive oppgave

Om forventninger og tilbakemeldinger Hvor langt går veileders ansvar? Graden av uavhengighet hos studenten Hva venter studenten av veileder? Hvor mye og ofte veiledning? Hva forventes av studenten før veiledning? Hvor mye tid trengs til tilbakemelding? Hvor konkret tilbakemelding? Hvordan løse uenigheter?

Tilrettelegging av veiledningstimen Dagsorden Oppfordre til å bringe med seg spørsmål Stenge telefonen, avtale lengden på timen Sjekk motivasjonen! Tenk litt fritt, diskuter Skrive logg? Diskuter tidslinjer og avtal neste time og hva som forventes av arbeid

Roller Veileder Rådgiver Motivator Lærer Eksaminator Akademisk guide Mentor Venn Kollega