ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn
Programmet har som mål å lære barna å mestre dagliglivets utfordringer og problemer å støtte andre som har det vanskelig å identifisere og snakke om følelser Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn
6 MODULER 24 timer Følelser Kommunikasjon Vennskap Å takle konflikter Endring og tap Mestring Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn
Pilotprosjekt i Norge 2004/2005 Voksne for Barn lisens og ansvar for programmet i Norge Pilotskoler i Oppland og Stavanger Fra jan 2007 innlemmet i satsingen Psykisk helse i skolen Finansiert av Helsedirektoratet
Innhold i modulene Hvordan beholde en venn? VENNER OG UVENNER Hvordan beholde en venn? Å mestre ensomhet og avvisning Hvordan takle konflikter med venner Hvordan få nye venner FØLELSER Å være lei seg - å være glad Å være sint eller irritert Å være sjalu Å være nervøs
Innhold i timene Aktiviteten i timene varierer mellom historien om Zippy -tegning -rollespill -øvelser -lek -samtale
modul 2 Kommunikasjon Mål : Å bedre barnas evne til å snakke om følelser Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn
Å takle konflikter modul 4 mobbing/erting
Å takle konflikter Hjelp og støtte Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn
Pedagogiske prinsipper Legges vekt på betydningen av overføring av læring, ved gjentakelse av læringserfaringer i stadig nye situasjoner, både i prosjekttimene og skolehverdagen for øvrig. Samspill og dialog og barna stimuleres til å dele opplevelser og erfaringer
Evaluering av Zippys venner Brian L. Mishara Centre for Research and Intervention on Suicide and Euthanasia, University of Quebec at Montreal Mette Ystgaard SSFF Universitetet i Oslo Forsker, leder forebyggende enhet RBUP Øst og Sør I 1998-1999 i Danmark, i 2000-2001 i Danmark og Litauen
Sammenligningen viste at Elevene som deltok i programmet viste tydelig bedring i sosiale ferdigheter i forhold til samarbeid, positiv selvhevdelse selvkontroll evne til innlevelse i andres situasjon
Barna som deltok i programmet hadde EVALUERINGEN Barna som deltok i programmet hadde bedre mestringsstrategier enn barn som ikke deltok i programmet også ett år etter gjennomføring Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn
HVORFOR UTVIKLE ET FOREBYGGENDE PSYKISK HELSE PROGRAM? Alle har en psykisk helse – gode og dårlige dager Fysisk helse kontra psykisk helse? 6-7 av elevene i en klasse kommer til å slite i løpet av skoletiden Zippy - en mental vaksine, lærer barna mestringsstategier til å takle hverdagens små og store utfordringer
Erfaringer ”Zippytimen er en av de kjekkeste timene vi har. Den har en trygg og fast ramme, og temaene er veldig relevant for ungenes egen hverdag. Å kjenne på følelsen av at flere har opplevd det samme som deg er verdifullt. Gjennom Zippytimen øver vi oss i å fortelle hvordan vi har det, og vi trener på hvordan vi har lyst til å være mot andre. På sikt er jeg sikker på at vi vil se resultater.” Anne Lise Søyseth, lærer Madlamark skole
”Zippy er et godt strukturert, Erfaringer ”Zippy er et godt strukturert, gjennomarbeidet og lite ressurskrevende opplæringsprogram for de yngste skolebarna. Vi opplever at elevene her lærer å identifisere, sette ord på og mestre følelser . Gjennom Zippyprogrammet får elevene nyttige strategier til frustrasjonsmestring og konfliktløsning. Et flott program som kan anbefales!” Margunn Bjerkreim avd.leder, Kvernevik skole
Psykisk helse i skolen Nasjonal satsing 6 skoleprogram for grunnskole og videregående Sosial-og helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet, frivillige organisasjoner Sekretariat i Stavanger www.psykiskhelseiskolen.no