Kreative prosesser og teknikker

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Advertisements

«Strykebrettcover og stativ»
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
STRYKEBRETTCOVER OG STATIV
Leksjon 5 - mekanikk - s. 121– 142 Konstruksjoner satt sammen av leddforbindelser Kraft og motkraft F y G1 G2 x FR 
Leksjon 5 - mekanikk - s. 121– 142 Konstruksjoner satt sammen av leddforbindelser
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,
for norsklærere på ungdomstrinnet
- Hovedrolle eller birolle
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Fremtidsverksted - involverende og kreative prosesser
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
TALENTUTVIKLING. DAGENS INNHOLD •Intro bakgrunn svømmer/trener •Hva er viktig for meg som trener •A. Veiledningsrollen •B. Trenings og prestasjonskultur.
Norske museers omdømme
GROW modellen.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Brainstorming i grupper I en rekke eksperimenter har en latt enkeltpersoner generere ideer alene og satt sammen grupper av like mange personer som genererer.
Klima for kreativitet og innovasjon
Leksjon 2 - mekanikk - s. 52– 78 Kraft - moment - resultant - analytisk analyse Matematisk verktøy c b  a.
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Leksjon 2 - mekanikk - s. 52– 78 Kraft - moment - resultant - analytisk analyse
Improvisasjon og kreativitet i prosjekter - hvor god kan du bli? Et innlegg om egenmotivasjon for å øke din egen evne til å bli bedre.... av Tore Holtskog,
Om å skrive om litterære tekster
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
Dette er SMART.
KF PROSJEKTET.
Arbeidskrav2 «strykebrettcover og stativ»
12 Reflekterende lesing.
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
INVESTOR IN PEOPLE 16. august 2004 Veronica I. Unnerud.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Introduksjon I126 Databaser og datamodellering Høsten 2000 Institutt for informatikk Universitet i Bergen.
Fødselsdato (dmå) er født har lønn Ansatt (ansnr) Beløp (NKr)+ Telefon
LIKEVEKT x y F1 > F2 F2 F1 Institutt for maskin- og marinfag.
Valgfag på Kastellet skole
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Grunnleggende pedagogikk,
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
SMP = +(F1*L1) = +(10N*2m) = +20Nm
Specification texts for building, construction and installations
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med de grunnleggende funksjonene i regnearkprogrammet Excel IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Praktisk.
Mulighetenes Oppland Forberedelser Hva kan man gjøre i en tidlig fase for å sikre at man får det man trenger? Ved Trond-Erik Eriksen Innkjøpsrådgiver OFK.
Stemmesedler fordelt på listene (ved første gangs opptelling) Foreløpig opptelling av forhåndsstemmer Tidlig Innenriks x antall/ sent innkomne Godkjente.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Gruppeøving 8.februar Agenda Brainstorming –Hva og hvorfor? –Kriterier Studentpresentasjoner med brainstorming Alle fremfører sin FRUST, maks 2 min. 1.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Øving 2 – Markedsplanen I
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
Å bygge sterke hjemme- grupper Å bygge sterke hjemme- grupper.
Øvingsforelesning i Python (TDT4110)
Vi er nærmere en løsning …….
Metodekurs – Forvaltningsrett I
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Kreativitet.
Innovasjon i lokalarbeidet
Dag Wiese Schartum, AFIN
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Kreative prosesser og teknikker Gro Ellen Mathisen, UiS

Hva er en kreativ prosess? Prosessen der en kommer frem til en kreativ idé eller løsning Foregår delvis ubevisst hos den enkelte: forberedende fase inkubasjon illuminasjon verifisering Eller som en styrt, bevisst prosess ved bruk av kreative teknikker.

KREATIV PROBLEMLØSNING (KPL) DIVERGERE PROBLEMDEFINISJON KONVERGERE IDÉGENERERING EVALUERING OG VALG AV IDEER IMPLEMENTERE IDEER

DIVERGERING Målet er å skape flest mulig og mest mulig varierte ideer

Retningslinjer for divergering Aldri kritisere ideer Finn så mange ideer som mulig Slipp deg løs og la hemninger fare Bygg på andres ideer

Hvorfor bruke divergente teknikker? De enkelte teknikkene har spesifikke funksjoner Overkomme fastlåste tankemåter Mener kvantitet fører til kvalitet Tillate ville ideer som kan inspirere til gode løsninger Kognitiv effektivitet – en tankemåte om gangen Gøy/humor Fellesskap

Eksempler på divergente teknikker Brainstorming i ulike varianter Presentasjon av tilfeldige elementer SCAMPER (RAFFTEK) Gradvise abstraksjoner

BRAINWRITING Problem: Hvordan forbedre sengekvaliteten? Idé A Idé B Idé C Rad: Velge mellom 10 madrasser Gyngende seng Hoppende seng 1 Myk madrass på en side, hard på andre Utvalg av voggeviser Berg og dalbane seng 2 Valg av favoritt pute Varm madrass om vinter Seng med hjul 3 Privat pute for stamgjester Kald madrass om sommer Flyende seng 4 5 6

PRESENTASJON AV TILFELDIGE ELEMENTER: Problemformulering: Stimulus: Assosiasjoner: Ideer relatert til assosiasjonene: Stimulus: Assosiasjoner: Ideer relatert til assosiasjonene:

RAFFTEK (SCAMPER): R - Reversere, gjøre om på A - Alternative bruksområder F - Fjerne F - Forstørre, Forminske T - Tilpasse E - Erstatte K - Kombinere En trenger selvsagt ikke å gå gjennom hele listen, men kan gjerne velge ut et par av ordene og kan også selv finne på flere spørsmål relatert til ordet. Dersom en velger ordet “erstatte” kan vi f.eks. lage følgende spørsmål: Andre personer? Andre objekter? Andre materialer? Andre situasjoner? Andre plasser? Andre ingredienser? Andre tider? I andre hus? Eksempel: Problemet er hvordan en kan forbedre utsjekkingsprosedyrene ved et hotell: R: Bygge om utesjekkingsområdet, endre på utfyllingsskjemaer A: Arrangere underholdning mens gjestene venter på å sjekke ut, be dem fylle ut spørreskjema angående trivsel under hotelloppholdet mens de venter, gi dem et lite måltid eller en drink mens de venter F: Kutt ut hele utsjekkingsprosedyren, kutt ut trinn i prosedyren, la gjesten i minst mulig grad ta del i utsjekkingsprosedyren F: Forstørre: Ansett flere personer til å gjennomføre utsjekking, la gjestene bli fraktet til flyplassen i hotellets svære limousin, lag en stor, tung utsjekkingsdisk som oser av kvalitet og høy prisklasse. Forminske: få unnagjort mest mulig før utsjekkingsprosedyren slik at det tar mindre tid, bruk computere for å sette ned utsjekkingstiden T: E: Fortsett som ovenfor K: Vurdering av metoden: Denne metoden kan være nyttig å bruke når en trenger mange og gjerne originale ideer. Den er nyttig å ta frem når en begynner å slippe opp for ideer under brainstorming. Metoden kan like gjerne brukes individuelt som i gruppe.

GRADVISE ABSTRAKSJONER Ny problem formulering Ny problem formulering Ny problem formulering Hvorfor? Andre grunner? Andre grunner? Problem formulering Andre fremgangsmåter? Eksempel: Vår problemformulering er "Hvordan forbedre sengene på hotellrommene" og spør hvorfor, vil vi få nye formuleringer som "hvordan bedre søvnen til gjestene" og videre "hvordan få mer fornøyde gjester" o.s.v. Dersom vi med samme problemformulering spør "hvordan" vil vi få nye formuleringer som "hvordan øke madrasskvaliteten" og videre "hvordan produsere en madrass som tilpasser seg individet". Se neste ark for eksempel Hvordan? Andre fremgangsmåter? Ny problem formulering Ny problem formulering Ny problem formulering

KONVERGERING Utvalg og evaluering av fremkomne ideer

Retningslinjer for konvergering Finn først positive elementer ved løsningene Ikke glem å vurdere nye og originale ideer Vær systematisk Pass på at ideene er knyttet til den opprinnelige problemstillingen

Eksempler på konvergente teknikker Selvklebende prikker Sammenligningsanalyse

Sammenligningsanalyse Sum skårer B C D E F G H I A= 2 A b3 c1 d2 e1 f2 g2 a1 a1 Ikke over 4000 pr. seng B=13 B b2 d2 b3 f1 b2 b2 b1 Øke konkurransedyktighet C=2 C d2 e2 f3 g3 h2 c1 Golvplass igjen på rommene D D=13 d2 f1 d1 d3 d1 Økt belastning på rengj.pers E E=5 f2 e1 e1 i1 Ikke skifte ut oftere enn 3. år F f1 f2 f2 F=14 Samsvar med lover og regler Målgruppen fornøyd G g2 g1 G=8 H h1 H=3 Økt komfort I I=1 Vurderingsskala: 1 = LITT viktigere 2 = ENDEL viktigere 3 = MYE viktigere Løsningen er praktisk