IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utdanningsvalg GUS
Advertisements

Bjørkelangen videregående skole
Velkommen til infomøte på Tanks vgs
Åsmund Sollien Schau og
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Utviklingssamtalen – Vikhammer skole
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Velkommen til infomøte på Tanks vgs • Kartleggingsprøver • Orden og fravær • Eksamen • Vitnemål / kompetansebevis.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
VOKAL Status og framdrift Ingrid Evju, 4. mars 2013
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
Velkommen til Mysen videregående skole!
Velkommen Presentasjonsrunde:
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Overgangsprosjektet NY GIV
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Ta fag fra videregående skole
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
Nordberg skole – Den beste starten på fremtiden!
Fortrinnsrett til videregående opplæring
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Velkommen til Foreldremøte Tertnes videregående skole.
F raværs O ppfølgings T eam Odny Kjelbergnes og Mette Foseid Brattgjerd.
Evaluering av inntaket ( DLG ).
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
APALLØKKA SKOLE Ca. 400 elever, 14 klasser Tradisjonelle klasserom Kunnskapsrike lærere, gode klasseledere Kunnskapsløftet og kompetansemålene er pensum.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Rutiner for overgang mellom barnehage og skole
Pedagogisk profil Å bidra til at elevene skal kunne realisere sitt potensial Vurdering for læring Mer enn en tallkarakter: råd om hvordan man kan forbedre.
Presentasjon- takk Kjekt å få være med og dele erfaringer – verdien av informasjonsutveksling –alt alle vet mer om hvordan på best mulig måte sikre overganger-grunnlag.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til
Aktiv skolestart skoleåret 2017 / 2018
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Utdanningssystemet sitt årshjul
"Tjuvstart på videregående" FORELDREMØTE FORSERT LØP 30.MAI 2018
Slik gjør vi det på Bekkevoll ungdomsskole
Utskrift av presentasjonen:

IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk - Med læring som konsekvens IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk

Rutiner for identifisering kartlegging og oppfølging - Med læring som konsekvens Rutiner for identifisering kartlegging og oppfølging Møter med rådgivere i Aurskog Høland – overføring av informasjon om IKO-elever som har søkt Kjelle vgs. Mai Rådgiver Etter 2. inntaket – ringe de rådgiverne der IKO-elevene ikke er fra Aurskog Høland. Før skolestart Analysere data og søknadspapirer til hver elev og sette opp en liste over elever som skal prioriteres ved intervju. Karakterer/fravær føres på IKO-skjema. Leder for pedagogisk drift Heterogene elevgrupper settes sammen på bakgrunn av karakterer, fravær, melding om behov for spesialundervisning og informasjon fra grunnskolene. Rådgiver og Leder for pedagogisk drift Vokal ? Vokal ? Vokal ? Vokal?

- Med læring som konsekvens

Planleggingsdag før skolestart Leder for pedagogisk drift - Med læring som konsekvens Lister til lærere med oversikt over elevene, informasjon gis i møter med kontaktlærere/fellesfaglærere rett før skolestart. Planleggingsdag før skolestart Leder for pedagogisk drift Sende ut informasjon om elevintervju til elever/foresatte Første uke etter skolestart Rådgiver Intervjuene skal være gjennomført med IKO-elevene. Senest tre uker etter oppstart Kontaktlærer Intervjuene skal være gjennomført med alle elever. Senest fire uker etter oppstart Fellesfaglærere har gjennomført Kartleggeren og Udir kartlegging. Innhenter informasjon om tilretteleggingsbehov for alle elever. Faglærere

Klasselærermøte gjennomføres Senest fem uker etter oppstart - Med læring som konsekvens Klasselærermøte gjennomføres Senest fem uker etter oppstart Leder for pedagogisk drift Tiltak er ferdig utarbeidet og innstilling om iverksetting av tiltak legges fram på morgenmøtet Innen høstferien Kontaktlærer/ faglærer Vurdering i fag for alle elever (SkoleArena januar og juni, Vokal november og april) 01.nov., 15.jan., 01.april og juni Faglærere For elever som underveis i utdanningsforløpet ser ut til å trenge ekstra oppfølging, legger lærere fram innstilling på morgenmøtet. Kontinuerlig

Kartlegging Kontaktlærer - Med læring som konsekvens Kontaktlærer kartlegger gjennom intervju – bruk av intervjuguide Faglærer Udir, kartleggingsprøver (svakeste gruppe av elever). Engelsk, lesing og regning Kartleggeren – engelsk, norsk og matte (nøyaktighet i resultatbehandling(normbaserte tall)) Observasjon og informasjonsinnhenting i klasseroms- /praksissituasjoner

Forberedelser til klasselærermøte - Med læring som konsekvens Vurdere hvilken grad av oppfølging eleven trenger Normal oppfølging Tett oppfølging Spesialundervisning – todelt For å bestå faget Legge inn kommentarer i Vokal (tilbud om opplæring/veiledning) Alle elever setter seg mål i faget

- Med læring som konsekvens

- Med læring som konsekvens

Klasselærermøte gjennomføring - Med læring som konsekvens Strukturert møteledelse av en leder med beslutningsmyndighet Lærere melder inn elever Gjennomgang i Vokal Konklusjon om tilrettelegging, tiltak og eventuelt arbeid mot spesialundervisning Erfaring Tidsfaktor er kritisk, det tar lengre tid enn man tror. Spesielt dersom det er elever som er spesielt krevende

Etter klasselærermøte 1 BAA 7 4 1 BAB 3 1 NBA 9 6 Ny GIV 8 1 - Med læring som konsekvens Klasse Ved skolestart Etter klasselærermøte 1 BAA 7 4 1 BAB 3 1 NBA 9 6 Ny GIV 8 1

Tiltak Kompensatoriske tiltak for de som er lesesvake - Med læring som konsekvens Kompensatoriske tiltak for de som er lesesvake Nivådifferensierte oppgaver og Ja/nei planer Ekstra medarbeiderressurs inne i klassen NA Vg1/Vg2 – 3+2 timer i engelsk – pedagog, ca 25% stilling BAT – Vg1 – arbeidsleder inn 1,5 time i matte i begge klassene Samarbeidsmøter – avklaring av elevens mål (full kompetanse/grunnkompetanse) Omdisponering (25%) fra programfag til fellesfag (norsk, engelsk eller matte) Pageturner for alle Vg1 elever – frivillig for Vg2 og Vg3 Grunnleggende IKT kurs

Kartleggingsprøver – en del av kartleggingen - Med læring som konsekvens Kartleggingsprøver – en del av kartleggingen - Ingen ble plukket ut alene etter prøven Grunnleggende ferdigheter og Vokal