Utdanningsforbundet Troms 9.mars 2010, Aktuelle saker Solveig Eldegard, sentralstyret.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Læring på arbeidsplassen
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Arbeidstid i kommunale barnehager
-Hovedinnhold og status Ny felles parkeringsregulering KS samling 30. august 2010 Ved Espen Rindedal Seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet.
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
Hovedtariffoppgjøret 2010 Forskerforbundets lønnsstrategi kunnskap gir vekst
Tariff prioriteringer for å møte arbeidskraftutfordringene Bodø 24.februar Strategikonferansene 2010 Kirsti Vassbotn.
Tariff prioriteringer for å møte arbeidskraftutfordringene Finnmark 9. februar Strategikonferansene 2010 Kirsti Vassbotn.
Oppsigelse - virksomhetens forhold
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Akershus, 16. januar 2014 Lene Stegarud Ryland advokatfullmektig
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Tariffkurs 22. – 23. mars 2012 Fra overordnet politikk til resultat - veien mot lokale forhandlinger.
Son, Østfold, 22. mars -12 Tariff Disposisjon Tariffområder og forhandlingsordning Lønnsutvikling og lønnsnivå Hovedtariffoppgjøret 2012 utfordringer/forhandlingstema.
Kurs for tillitsvalgte i videregående skole
Aktuelle saker. Tariff forberedelser Vi ber de tillitsvalgte om å foreta oppryddingene på medlemslistene sine i god tid før lønnsforhandlingene.
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
Kurs Reg. Nord Landsmøtet 2009
Regionkursene jan-feb 2010 Tidsbrukutvalget. Tidsbrukutvalget. Mandat Hensikten med utvalgets arbeid er å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av.
SFS 2201 Særavtale for barnehager, sfo, skoler, familiebarnehager
Aktuelle saker Utdanningsforbundet Østfold,4.mars 2011.
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Tariff 2012 Utdanningsforbundet Troms 29. februar 2012 Haldis Holst.
12. april 2013 – Odd Espen Høili Tilsettinger Fredrikstad kommune.
Tilsettinger Utdanningsforbundet sin politikk Utdanningsforbundet Akershus Januar Kent Inge Waaler.
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Endringer i Hovedtariffavtalen Regionale kurs 2012.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
TARIFFKONFERANSE ABELIA Tariffoppgjøret 2009 NTLs tariffpolitiske uttalelse.
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1 Forsvar AFP konferanse Sørmarka 13. september 2007 Innledning ved Hans O. Felix Forsvar AFP.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
AKTUELLE SAKER Fagpolitiske foreninger Sigrid Lem.
8. desember 2011 Aktuelt fra Utdanningsforbundet Grimstad Aktuelt fra klubbene Årsmøte 2012 Trekking av Medlemsaksjonen Bruk av ufaglærte som.
Tariff 2014 Organisasjonsmessig behandling Klubbmøte.
Tariff Strategikonferansene Tariffperioden Hovedoppgjøret 2008Hovedoppgjøret 2008 –Økonomisk ramme: 6,34 % –Søkelys på kompetanse.
Siren Risti, nestleder seksjon barnehage, Utdanningsforbundet Bergen
Ny organisasjonsstruktur - implementering Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars 2010.
Bergenskurset 2012, Voss Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole Verving.
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Lokal arbeidstidsavtale
Sentralt tariffoppgjør KS, 2012 Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 11. juni 2012.
Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 11. juni 2012
SI DIN MENING OM LØNNSOPPGJØRET! TARIFFPERIODEN DM
Nettverk GRS Nov./des Utdanningsforbundet Bergen Bergen.
Mellomoppgjøret forutsetninger
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Kompetanse og lønn – innspill/ utfordringer i Forutsetning og bakteppe: En arbeidsgiverorganisasjon, men tett dialog med kommunene som tjenesteyterne.
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Oslo 4. og 5. mars 2010 Tariff 2010 Møte NLS. Unios medlemsforeninger s2 ForeningAntall medlemmer Utdanningsforbundet Norsk Sykepleierforbund87.
Finnmark – lokallagsledere og HTV Reidun Blankholm, sentralstyret.
Verdiar og prinsipp for Utdanningsforbundet (LM2009) Morgendagens barnehage og skole – visjonsdelen (LM2009) Utdanningsforbundets politikk og innsatsområder.
Fagforbundets lønnspolitikk er en viktig del av forbundets prinsipp- og handlingsprogram. I prinsipprogrammet heter det:. Fagforbundets lønnspolitikk.
Organisasjonsmessig behandling. Tariff 2016 Hva blir det viktigste for Utdanningsforbundet i vårens hovedoppgjør? Tariff 2016s2.
Mellomoppgjøret forutsetninger
Hva er det og hva omfatter de?
Utskrift av presentasjonen:

Utdanningsforbundet Troms 9.mars 2010, Aktuelle saker Solveig Eldegard, sentralstyret

Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2 Punkter jeg kommer til å snakke om…. •Tariff 2010 •Videreutdanningsstrategien •Arbeidstidsforhandlingene i skole og barnehage •Arbeidsmiljø •Barnehagefinansieringa •Lærerutdanning •Ny struktur •Frafall videregående opplæring

Tariff 2010 •15.januar SST vedtok overordna krav • januar- tariffkonferanse UNIO •5.februar Representantskapet behandla tariff 2010 •16.februar- UNIO vedtok overordna krav •3.mars- Inntektspolitisk konferanse UNIO •5.mars- frist krav respektive sektorer UNIO •8.april- foreslått forhandlingsstart KS Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s3

Rammebetingelser •Året 2010 vil fortsatt være prega av den økonomiske krisen- -Vanskelig internasjonal konkurransesituasjon -Pengebruken i offentlig sektor må tilpasses handlingsregelen. •SSB prognose på 3,5% lønnsvekst i 2010 •Likelønnskommisjonen og Soria Moria •Tilleggsprotokollen fra 2008 Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s4

Overordna krav •Verdisetting av kompetanse, lønnsforhold som er rekrutterende, muligheter for god yrkesutøvelse og økt status er forutsetninger for å kunne rekruttere og beholde •Utdanningsforbundet vil arbeide for at lønnsdannelsen skal skje sentralt. •Utdanningsforbundet forutsetter at likelønn mellom kvinne- og mannsdominerte yrkesgrupper med samme eller likeverdig utdanning, kompetanse og ansvar prioriteres ved hovedtariffoppgjøret i 2010 •Mindrelønnsutviklinga i skoleverket må snus og arbeidet med å kompensere for tapet etter at forhandlingsansvaret ble overført fra staten må startes Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s5

Årslønnsvekst s6

Likelønnsutvikling

Regjeringens politikk for likelønn s8 ”For å oppnå resultater på dette området må partene i arbeidslivet komme til enighet om hvilke yrkesgrupper som skal prioriteres, og det må være enighet om at nye relative lønnsforforhold ikke skal utløse kompensasjonskrav fra andre grupper.” ”På dette grunnlag er Regjeringen beredt til å gå inn i en dialog med partene om likelønn. Regjeringen vil be partene avklare om det er grunnlag for et særskilt likelønnsløft i offentlig sektor, samt utarbeide et forslag til hvilke grupper som skal omfattes av dette. Videre må partene utforme nødvendige og tilstrekkelige mekanismer for å oppnå en varig utjamning og for at en slik utjamning kan skje innenfor ansvarlige rammer i det enkelte lønnsoppgjør slik at det norske systemet for lønnsdannelse ikke svekkes.” ”Avhengig av hvor langt partene har kommet i dette arbeidet er regjeringen innstilt på å gå inn i en nærmere dialog om likelønnspørsmålet allerede i forbindelse med tariffoppgjøret 2010.”

Fra LO´s representantskap 23.februar 2010 •Frontfagsmodellen •Forbundsvise oppgjør •Likelønn viktig, men ingen likelønnspott- lønnsdannelsens ordinære mekanismer og et partsanliggende Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s9

Fordeling av en likelønnspott? •Likelønn basert på objektive kriterier for lønnsrelasjoner mellom ulike stillinger – utdanning, kompetanse, ansvar •Prioritering av de grupper der forskjellen mellom menns og kvinners lønn er størst •Prioritering av lavtlønnede kvinnegrupper •Prioritering av de stillingsgrupper der kvinneandelen er størst s10

Meklingsmannens tilleggsprotokoll (KS) •KS og Unio er enige om behovet for et godt lønnsnivå og en positiv lønnsutvikling for utdanningsgruppene i kommunesektoren som vil bidra til å rekruttere og beholde kompetente medarbeidere, styrke tjenestens kvalitet og omdømme og bidra til å nå kommunesektorens viktige velferdsoppdrag •Dersom gjennomgang av lønnsstatistikken viser at lønnsveksten for skoleverket (Kap 4C) fra er lavere enn lønnsveksten for gjennomsnittet i kommunal sektor, skal dette være en del av grunnlaget for eventuelle lønnsmessige tiltak i 2009 og for hovedtariffoppgjøret i s11

Meklingsmannens tilleggsprotokoll (KS) •Utvalget skal også vurdere lønnsveksten for utdanningsgruppene i kap. 4B fra 2007 til 2008 i forhold til andre grupper i kommunal sektor. Dersom utvalget finner grunnlag i statistikken for lønnsmessig tiltak, skal dette være en del av grunnlaget for eventuelle ytterligere justeringer i 2009 og for hovedtariffoppgjøret i •Tillegg allerede avtalt pr tas med i vurderingene •Delrapport pr : Utvalget vil også kartlegge lønnsutviklingen i Utvalget vil i sin endelige rapport komme med forslag til når og hvordan eventuelle justeringer skal avtales. s12

Videreutdanningsstrategien •Målet er at 2500 lærere skal få videreutdanning gjennom Kompetanse for kvalitet fra høsten •Målgruppa for videreutdanningsmidlene er lærere i hele grunnopplæringa, inkludert lærere i grunnopplæringa for voksne. I 2010 er det bevilget 260 millioner kroner til denne viderutdanninga. Pengene skal gå til å dekke skolenes vikarutgifter, til frikjøp av studieplasser og til tilpasning og utvikling av viderutdanningstilbudet. •Søknadsfrist for skoleeier er 8.mars. Antall plasser i Troms? Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s13

Arbeidstidforhandlingene •For skoleverket- prolongert •For barnehagene -preliminære forhandlinger i Oslo før hovedtariffoppgjøret -En del av hovedtarifforhandlingene i PBL-A -Særavtaleforhandlinger med KS høsten 2010 •Utdanningsforbundets undersøkelse om arbeidstid i barnehagene høsten •Debattnotat ute nå Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s14

Arbeidsmiljø og ny IA-avtale •”Med skolen som arbeidsplass”- Arbeidstilsynets tilsynsprosjekt fram mot •”Best sammen”- partene i kommunal sektor har utarbeida en felles brosjyre. Et samarbeid om nærvær og redusert (syke)fravær. •Ny IA-avtale inngått Fram til Tilrettelegging og tidligere innsats -Tilpasset ulike bransjer -Fokus på arbeidsplassen -Videreføring av målsettinger -Nytt i IA-avtalen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s15

Finansiering av barnehagen •Ny nasjonal forskrift knytta til rammefinansiering •Nytt finansieringssystem fra 2011 •Opptrappingsplan Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s16

Stortingsbehandling av St.meld 41 ”Kvalitet i barnehagen” •Familie- og kulturkomitéen leverte innstilling 18.2 •Stortingsbehandling 2.3 •Videre arbeid/utfordringer Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s17

Frafallet i videregående opplæring •En av de mest framtredende internasjonale utdanningsdebattene- hvordan gjøre videregående opplæring reelt tilgjengelig for alle. •Noen sentrale forslag fra UDF og LO.."s18

Ny grunnskolelærerutdanning Utdanningsforbundet: •støtter målet om at grunnskolelærerutdanningene skal være integrerte, profesjonsrettete og forskningsbaserte utdanninger med høy faglig kvalitet •mener det er uheldig at myndighetene ikke gikk inn for at norsk skal være et obligatorisk fag i grunnskolelærerutdanningen trinn •savner et tydeligere danningsperspektiv og betydningen av at lærere har god relasjonskompetanse •mener at regjeringens ambisjoner om at flere lærere bør ta mastergrad må synliggjøres i forskriften •er sterkt kritisk til den knappe tiden rammeplanen og tilhørende nasjonale retningslinjer for fag- og praksisopplæringen utvikles innenfor.

Evaluering av førskolelærerutdanningene •Oppdrag fra KD, utføres av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen). Evalueringen kalles FLUEVA. •Fram mot september 2010 •Best mulig kunnskapsgrunnlag for vurdering og eksisterende utdanning og for å videreutvikle av utdanninga. •Særlig vekt på profesjonsperspektivet, tar utdanninga hensyn til utviklingen i barnehagen? •Temaer i evalueringa. Ts20

Framtidig førskolelærerutdanning SST-vedtak 25/10 •Utdanningsforbundet mener at opptakskravet om studiekompetanse bør utvides med karakterkrav i norsk fra videregående opplæring. Karakteren bør være den samme som for opptak til grunnskolelærerutdanningene, karakteren 3. •Barnehagesektoren trenger mer og høyere kompetanse. Utdanningsforbundet mener det er behov for flere førskolelærere med mastergradskompetanse •Utdanningsforbundet mener derfor at den planlagte ”styrerskolen” må være forskningsbasert slik at den kan bygges ut til en master i barnehageledelse.

Ny struktur •Overordna prinsipper: - Omdefinering av medlemsgruppene, etter arbeidsplass - Tilrettelegging for mer fleksibilitet i kvoteringssystemet - Tilrettelegging for en større valgfrihet i utforminga av den rådgivende strukturen - Tilrettelegging for ny, felles og bedre organisering for ledermedlemmene -Tilrettelegging for bedre vertikal kommunikasjon i organisasjonen -Hva skjer nå sentralt? s22