Nordnorsk matkultur og reiseliv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Bokbusser i Troms Bokbuss fra kulturminne til satellitt. De mobile bibliotektjenestenes framtid Birgit Larsen.
Kultur, innovasjon - og humanistisk forskning Dekanus Kathrine Skretting, Det historisk-filosofiske fakultet, NTNU.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Interreg – Mål 3-programmer European Territorial Co-operation (Europeisk Territorielt samarbeid) NØKKELEN TIL SUKSESS Tromsø Greta Johansen.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Innovasjon Norge Fauske 20. november 2008 Inger Teigstad Avdelingsleder.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Trondheim Helseklynge
Digital kompetanse i Mat og helse
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Felles profilering av ”Det marine Hordaland” Tanja K. Hoel Fiskeriforum Vest og Norsk Sjømatsenter
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Grønn framtid 1000 muligheter i landbruket Ett rekrutteringsprosjekt i regi av 4H Nordland Prosjektet er finansiert av Nordland fylkeskommune, Fylkesmannen.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 1 Funksjon Hvilken funksjon har foreningene? Hva er hensikten med å drive en studentforening?
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
GODE RÅD TIL STYRELEDER Birgitte Brekke, Frivillighet Norge.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Jan Olav Brekke Forbundsleder, Lederne Tlf E-post
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Drama og teater ved Høgskolen I Vestfold
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Valgfag på Kastellet skole
V/ Sigvald Persen Sjøsamisk kompetansesenter Lokal kunnskap, fjorder og økologi i endring.
VERDENSARVFORUM 2014 Finansiering av fellesgodene Noen eksempler på muligheter for verdensarvområdene Hjelp! Legg pengene her! John A. Bryde.
vil deltagerne lære blant annet:
Økonomifag Fra programområdet samfunnsfag, økonomi og språk - studiespesialisering.
Kompetanseløft Trøndersk Landbruk (KTL) er et 3-årig prosjekt eid av Nord- og Sør-Trøndelag Bondelag. Målet med prosjektet er å øke konkurransekraften.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Fagopplæring og næringsutvikling i nord Noen synspunkter om nisjer, kompetanse og muligheter NOKORT
Kultur og natrubasert turisme ”Reisemål med Olavsarven som plattform”
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Utfordring, skaperkraft og læring i trivsel og harmoni i pakt med natur og miljø Utfordring, skaperkraft og læring i trivsel og harmoni i pakt med natur.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Velkommen til informasjonsmøte om Eikeli VGS’ tilrettelegging for Fossums langrennsløpere og skiskyttere !
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Master i global utvikling og samfunnsplanlegging
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Framtid - Samspill - Skaperglede
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Valgfaget design og redesign
Regionreformen og samfunnsutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Nordnorsk matkultur og reiseliv 30 studiepoeng – samlingsbasert over to semester Lofoten – kann man das essen? Kilde: www. Aperitif.no Kilde: www.Nyvågar.no

Studiet skal gi et innblikk i hvordan nordnorsk matkultur er knyttet til landskap, råstoff, historie og tradisjoner, og hvordan forholdet mellom reiseliv og lokal matkultur kan gi god synergi og bidra til regional utvikling Kilde: www.nfpinfo Kilde: www.nfpinfo Kilde: www.bladet-tromsø.no Kilde: www.nyvaagar.no

Likhetstrekkene mellom matkultur og turisme er flere og slående Produksjon – konsum kjeden: Sluttproduktet er opplevelse Opplevelsesøkonomien vokser Dette øker behovet for nyskaping gjennom å framheve produkter og service for å øke forbrukerens opplevelser

Kilde: www.lofotlam.info Reiselivsdelen vil fokusere på attraksjonenes funksjon, med særlig vekt på natur og kultur som grunnlag for utvikling av matkultur og tradisjoner

Med utgangspunkt i nordnorske forhold vil det bli gitt en kort innføring i reiselivets oppbygging, funksjon og økonomiske betydning Det vil bli fokusert på attraksjonenes funksjon, med særlig vekt på natur og kultur som grunnlag for utvikling av matkultur og tradisjoner knyttet til denne Kilde: www.lofotlam.info

Fordeler for produsenten med matturisme Bygge merkekunnskap og lojalitet gjennom kontakt Markedsinformasjon om produkt og forbrukere Økt fortjeneste gjennom direkte salg Økt nærhet til produktet for kunden Et ekstra utsalgssted – for små produsenter det eneste Mulighet for informasjon Skaper forhold til kundene. Muligheten til å treffe ansatte og se bak scenen kan gi positive forhold til kundene og føre både til direkte salg samt indirekte gjennom positiv omtale. Økt fortjeneste gjennom direkte salg til kunden, uten fordyrende mellomledd. Økt nærhet til produktet for kunden og større mulighet til å smake på produktet Bygge merkekunnskap og lojalitet gjennom kontakt mellom produsent og forbruker og ved dette kjøp av produktet. Et ekstra utsalgssted, og for små produsenter det eneste, etter som de ikke kan garantere kontinuerlig leveranse. Markedsinformasjon om produkt og forbrukere. Produsenter kan få verdifull informasjon om forbrukernes ønsker og behov. Nye produkter kan skapes. Mulighet for informasjon. Turistene kan bli interesse og oppmerksomhet rettet mot spesielle typer mat – eller mat generelt. Kilde: www.gardsost.no

Turismen påvirker både matproduksjon og konsumet av ulike mattradisjoner Interesse for mat og mattradisjoner er en viktig del av dagens livsstil og vaner Mat kan lett assosieres med stedsidentitet, knyttes til markedsføring av destinasjoner Servicebildet som produktet presenteres i er en del av produktet Mat kan lett assosieres med stedsidentitet, knyttes til markedsføring av destinasjoner noe som gir disse en mulighet til å knytte seg opp mot sin matprofil

Målgruppe Studiets primære målgruppe er folk som direkte eller indirekte deltar i næringsutvikling med matkultur og reiseliv som basis. Aktuelle søkergrupper er f. eks: Yrkesutøvere i landbruk Yrkesutøvere innen reiseliv Serveringsbedrifter Lærere i skoleverket Faglige og økonomiske veiledningsinstanser i fiskeri og landbruk Søkere bør ha interesse for utvikling og forvaltning av lokale naturog kulturressurser og hvordan disse kan utvikles. - Yrkesutøvere i landbruk: Som i tråd med dagens landbrukspolitikk oppfordres til å utvikle produsere og foredle mat basert på kultur og Tradisjon Yrkesutøvere innen reiseliv: Som skal formidle kultur og opplevelser. - Serveringsbedrifter: Som kan utvikle og servere mat og formidle opplevelse tuftet på kultur og tradisjon. Lærere i skoleverket: Som skal overføre kunnskaper til kommende slekter.

Undervisning Opptakskrav Studiet avvikles med til sammen 6 samlinger av 3 dagers varighet Samlingene er desentralisert og vil bli gjennomført på ulike steder i landsdelen Det blir lagt opp til noe arbeid mellom samlingene Studiet er tematisk todelt med en felles integrert avsluttende eksamen Kilde: www.lofotlam.info Opptakskrav Generell studiekompetanse eller realkompetanse

Fag Samlinger Oppstart Nord-Norsk mat og matkultur 4 Reiseliv 2 Til sammen 6 Hver samling starter onsdag ettermiddag og avsluttes fredag Studiet legger vekt på erfaringslæring og deltakermedvirkning Oppstart Første samling våren 2007 Nærmere informasjon om sted og dato sendes ved innkalling

Nordnorsk matkultur og reiseliv Velkommen til studiet Nordnorsk matkultur og reiseliv

Matkulturstudiet. Er du interessert i mat og matkultur i fortid og nåtid, tradisjonelle konserverings- og tillagingsmetoder og den ernæringsmessige siden knyttet til dette? Kunne du tenke deg å lær mer om hvordan vår tradisjonelle matkultur i kombinasjon med nyere forskning kan utnyttes til å etablere og videreutvikle næringer med mat som basiselement? Eller har du bare lyst til å få økt kunnskap og innsikt i disse aktuelle fagområdene? Da er studiet Matkultur og reiseliv noe for deg. Kunnskap om mat og matkultur er viktig for å utvikle lokale reiselivstilbud basert på lokale mattradisjoner. Tradisjonsmaten skal produseres, tilberedes og serveres, men opplevelsen blir først fullstendig når man kan nyte måltidet i tidsriktige omgivelser – servert og presentert av mennesker som kan fortelle om måltidets historie og tradisjon. For mange gjester og kunder er også det ernæringsmessige innholdet i måltidet viktig, og kunnskap om produksjonsmetoden fra jord og fjord til bord står derfor svært sentralt. Forståelsen for sammenhengen mellom mat og helse, tradisjoner og produksjonsmetoder er viktig kunnskap å ha med seg – ikke minst for den oppvoksende slekt.

Målgruppe Studiets primære målgruppe er folk som direkte eller indirekte deltar i næringsutvikling med matkultur og reiseliv som basis. Søkere bør ha interesse for utvikling og forvaltning av lokale natur og kulturressurser og hvordan disse kan utvikles. Aktuelle søkergrupper er f.eks.: - Yrkesutøvere i landbruk: Som i tråd med dagens landbrukspolitikk oppfordres til å utvikle produsere og foredle mat basert på kultur og tradisjon - Yrkesutøvere innen reiseliv: Som skal formidle kultur og opplevelser. - Serveringsbedrifter: Som kan utvikle og servere mat og formidle opplevelse tuftet på kultur og tradisjon. - Lærere i skoleverket: Som skal overføre kunnskaper til kommende slekter. - Faglige og økonomiske veiledningsinstanser i landbruket: Herunder FMLA, Innovasjon Norge, regionale utviklingsavdelinger, mattilsynet, forsøksringene og kommunale landbruks- og næringskontor. Mål Studiet har som mål å utvikle reiseliv og lokalsamfunn i tråd med prinsippene for bærekraftig utvikling, både når det gjelder naturmiljø og samfunn. Jordbruk, fangst og fiske har satt sitt preg på kulturen og framtida krever at vi viser omsorg for miljø og livsform. Studiet skal bidra til å utvikle lokal faglig kompetanse og kreativitet, og være en stimulans for videreutvikling av bedrifter og lokalsamfunn. En viktig del av norsk konkurransekraft ligger i distrikt og lokalsamfunn. Studiet innebærer interaksjon med lokalsamfunn og lokale aktører i et spennende reiselivsdistrikt. Studiet skal gi et innblikk i hvordan nordnorsk matkultur er knyttet til landskap, råstoff, historie og tradisjoner, og hvordan forholdet mellom reiseliv og lokal matkultur kan gi god synergi og bidra til regional utvikling. Med utgangspunkt i nordnorske forhold vil reiselivsdelen gi en kort innføring i reiselivets oppbygging, funksjon og økonomiske betydning. Det vil bli fokusert på attraksjonenes funksjon, med særlig vekt på natur og kultur som grunnlag for utvikling av matkultur og tradisjoner knyttet til denne. Studentene vil få innsikt i det historiske grunnlaget for og den sosiokulturelle konteksten til mat, mattradisjoner og matkultur. Pensum omfatter seder og skikker knyttet til mat og måltid og den symbolske dimensjonen til maten. Opptakskrav Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Undervisning Studiet avvikles med til sammen 6 samlinger av 3 dagers varighet. Samlingene er desentralisert og vil bli gjennomført på ulike steder i landsdelen. Det blir lagt opp til noe arbeid mellom samlingene. Studiet er tematisk todelt med en felles integrert avsluttende eksamen. Fag Samlinger Nord-norsk mat og matkultur 4 Reiseliv 2 Til sammen 6 I undervisningen legges det opp til en veksling mellom teoretisk og praktisk formidling. Sammen med ekskursjoner vil praktiske oppgaver stå sentralt i undervisningen for å synliggjøre de tema som tas opp og samtidig gi studenten forståelse for betydningen av begrepet handlingsbåren kunnskap. Hver samling starter onsdag ettermiddag og avsluttes fredag. Studiet legger vekt på erfaringslæring og deltakermedvirkning. Oppstart Nærmere informasjon om sted og dato sendes ved innkalling. Søknad 5. januar 2006. Søknadsskjema lastes ned fra www.hih.no eller fås ved henvendelse til høgskolen. Studiet er støttet av Fylkesmannen i Troms. Hvis HiH får flere samarbeidspartnere vil prisen pr deltaker bli lavere. Kursdeltakerne kan søke om støtte til kursavgifter, reise- og oppholdsutgifter til Innovasjon Norge. Søknadsskjema lastes ned fra www.hih.no. Søknad på studiet samt evt. søknad om finansiering fra Innovasjon Norge sendes direkte til Høgskolen i Harstad, 9480 Harstad. HiH koordinerer og videresender alle søknader til Innovasjon Norge. HiH kjenner i tillegg til at enkelte kommuner finansierer kurs-/kompetansehevingstiltak av denne art. Slike stønader behandles og evt. innvilges individuelt. Kursavgift: kr 20 000. I tillegg: Reise- og oppholdskostnader ved samlingene. Etter søknad kan Innovasjon Norge gi støtte inntil 50% av samlede utgifter. Kontakt for mer informasjon Høgskolen i Harstad v/Øystein Normann oystein.normann@hih.no ( tlf. 77 05 82 14)

Slipp skaperkraften løs! Produsentstudiet Slipp skaperkraften løs!

Bakgrunn for produsentstudiet Markeds-undersøkelse: Dybdeintervju med ledere i reiseliv og kulturfeltet Ønsket kompetanseutvikling på næringenes egne premisser

Økende marked Den kreative industrien er den som øker mest internasjonalt – stor verdiskapning OL i Tromsø? Bruker mer penger på opplevelser og aktiviteter Utvikle det unike også gjennom kreative verktøy Koble kapital og kultur

Produsentstudiets målgruppe Satser på å rekruttere personer som ønsker å formalisere sin prosjektkompetanse innenfor kultur, reiseliv og opplevelsesindustri Produsentstudiet retter seg også mot kulturadministratorer, ansatte i frivillige organisasjoner, kunstnere, journalister, og andre som arbeider med kreative prosjekter

Målgruppe for skaperkraft Studenter som kan bruke kultur som et aspekt i sitt yrkesliv – og ikke kun som en sektor i privat eller offentlig regi Studenter som kan bli drivkrefter i regions- og byutvikling

Studiet oppbygging Tema 1 ”Changing the game” Høst Vår Tema 1 ”Changing the game” Innovasjon, kommunikasjon og prosessbasert prosjektutvikling 15 studiepoeng Tema 3 ”It takes two to tango” Kunst- og kulturkunnskap og ledelsesteori Tema 2 “Rules of Engagement” Markedsføring, økonomi og juss i en kulturproduksjon Tema 4 Prosjekt Del 1: Praksis i en kultur/opplevelses- produksjon (10 dager) Del 2: Utvikling av en kulturproduksjon, samt en skriftlig dokumentasjon av denne

Kreative og problembaserte arbeidsmetoder Arbeid med uttrykk og samspill i grupper Forelesninger og seminarer Workshops Praksis Utvikle et eget studentprosjekt som skal settes opp i sin helhet for publikum