Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Lederutvikling og skreddersøm
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Velkommen! Norsk 101 (5-10 trinn).
Kroppsøvingsdidaktikk
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
VURDERING.
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Fordypningsemner: Vurderingsform
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring + eksamen (mappe, etc) Kursbevis ved obligatorisk frammøte og gjennomføring

Veksling teori + utprøving i praksis Teoretisk basis + drøftingar og refleksjon Utprøving i praksis + erfaringar og refleksjon Erfaringar skaper nye spørsmål Teoretisk basis + drøftingar og refleksjon Utprøving i praksis + erfaringar og refleksjon Avsluttende vurdering mappeeksamen ???

Teoretisk og fagdidaktisk overbygging Muntlig Mate- matikk ?? ? Tekst- vurdering

Elevvurdering modul 1 •Emnet søker å belyse elevvurdering fra et læringsteoretisk og didaktisk perspektiv. •Formålet med studiet er å utvikle lærernes evne til å analysere, stille seg kritisk til og begrunne egen praksis når det gjelder individvurdering, prøveutarbeidelse, tilbakemeldinger og bruk av nasjonale og internasjonale prøver •Modulen tar utgangspunkt i dagens skolesituasjon og ønsker å dyktiggjøre lærerens læringsrettede arbeid i en stadig mer vurderende systemverden

Læringsutbytte •Redegjøre for ulike utgangspunkt for utarbeidelse av vurderingskjennetegn •Gjennomføre en læreplananalyse •Forklare hvordan lærerens vurderingsarbeid innvirker på elevenes læring, motivasjon og selvbilde •Utarbeide prøver som reflekterer ulike undervisningsmål og læringsaktiviteter •Diskutere etiske og didaktiske overveielser i vurderingsarbeidet •Begrunne veiledning og vurdering av elever ved hjelp av didaktiske begrep •Forklare hvordan læreren kan trekke elevene med i vurderingsarbeidet.

Innhold •Vurderingsbegrepets mange aspekter •Absolutte, relative og individrelaterte vurderingskjennetegn •Vurdering av læring •Vurdering for læring •Læreplan og læreplananalyse •Lokale, nasjonale og internasjonale prøver •Didaktikk •Yrkesetikk •Elevenes egenvurdering

Vurdering: Vurderingsform Karakter/ vekting Varighet/ omfang Tillatte hjelpemidler MappeGodkjent/ikke godkjent Gjennom hele studiet Alle Praktisk – teoretisk arbeid individuelt eller i gruppe Godkjent/ikke godkjent Gjennom hele studiet Alle

Obligatoriske aktiviteter •Før start skal deltakerne ha levert inn en skriftlig tenketekst som er et førsteutkast ( prosessnotat) til en senere fagtekst. I tenketeksten skal deltakerne fortelle –om sine egne motiv for å velge å fordype seg i vurdering –om sin egen yrkessituasjon –hva de håper å få ut av studiet og eventuelle spørsmål til seg selv, saken og de faglig ansvarlige. •Samling i basisgrupper mellom hver fellessamling. Her vil det bli gitt oppgaver som studentene svarer på gjennom et refleksjonsnotat. •En læreplananalyse som skal munne ut i en refleksjonsdel som spesifikt tar for seg konsekvenser for vurderingsarbeidet. •En egenvurdering der man problematiserer egen undervisning i lys av begrepene: vurdering/læring/motivasjon •En prøveanalyse. Studentene velger en prøve de har utarbeidet og analyserer denne i lys av didaktiske og læringsteoretiske begrep. •En endelig fagtekst om vurderingsbegrepet. Fagteksten skal ha utgangspunkt i den innledende tenketeksten

Arbeidsformer •Forelesning, øvelser, presentasjoner, skriving av logger og utkast, gruppediskusjoner i forelesninger og i mellomperioder