Hva gjøres i Helse Sør-Øst RHF Behandlingslinjer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Advertisements

Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Regional HR handlingsplan for perioden
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Vi går trinn for trinn… Nå er det deres tur.
Nytt østfoldsykehus.
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
Kliniske effektmål som kvalitetsmål
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Den internasjonale sykepleierdagen- NSF Vestfold v/fagdirektør Anita Schumacher Sykehuset i Vestfold HF.
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Elektroniske Behandlingslinjer…og bedre skal det bli……
... og bedre skal det bli, og slik gjør vi det!
Oppsummering av FOU - prosjekt
Strategisk fokus , Helse Øst RHF Målområde 1: Kvalitet i behandling Standardisering av pasientforløp og liggetider, koplet til kvalitetsmålinger.
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Pasientforløp alkohol
Senter for helsefremmende arbeid - fra avmakt til mestring
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Seniorrådgiver Ann Lisbeth Sandvik, FIOA Helsedirektoratet
Samhandling Ambulerende team - Åpen omsorg Holmen
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Mandat Anbefalinger. Samhandlingsarenaer Nettverksbygging Forskning Fagutvikling Formidling.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Helse Midt-Norge PAS/EPJ Eneste bruker i verden av dagens systemer.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Asker - mulighetenes kommune
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Utviklingsplan HMR HMR 2035
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Metodikk og verktøy for utvikling av behandlingslinjer (BHL)
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Innovasjonspartnerskap
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Hva gjøres i Helse Sør-Øst RHF Behandlingslinjer Ulf Ljungblad, direktør, dr. med

Hvordan kommer fremtiden til å se ut i helsetjenesten? Pasient blir det informasjonsbærende elementet Derfor må resultater/informasjon koples både til pasienten og en hoveddiagnose De som betaler helsetjenesten vil ha informasjoner om kostnader og kvalitet på diagnosenivå Pasientene/kundene kommer til å kreve tilgjengelig informasjon på diagnosenivå, om hvilken kvalitet sykehusene tilbyr

Status per dags dato Kvalitetsindikatorer som gjenspeiler faglig kvalitet finnes i liten grad og ikke knyttet til diagnose Hvilket faglige nivå som er gjeldende for en diagnose på et sykehus er vanskelig for pasientene å få informasjon om – compliance fra beste praksis? Resursforbruk per diagnose kan neste ingen sykehus redegjøre for Lite fokus/ kunnskaper om sammenheng mellom god kvalitet og lave kostnader ” høy kvalitet i pasientbehandlingen innebærer lav kostnad” Internasjonale studier konkluderer at 25-40% av kostnadene i helsetjenesten beror på medisinske feil og nosokomiale infeksjoner

Derfor blir behandlingslinjer et fornuftig veivalg og en god metode Tar utgangspunkt i diagnoser Ivaretar helheten i pasientforløpet Muliggjør å kople faglig praksis med resultater Gir mulighet for intern ressurs- og kvalitetsoppfølgning Gir mulighet for ekstern sammenligning mellom sykehus på faglig kvalitet og ressursforbruk Inkorporerer både mikrosystemer, lean thinking, six sigma og process redesign i arbeidsmåten

Behandlingslinjer = Kjernevirksomheten i sykehus med fokus på faglig kvalitet, prosesser og samhandling Kommune- helsetjenester Utredning Behandling Innleggelse Diagnostikk Oppfølging Utskrivelse Faglig Kvalitet (Beste praksis/evdence based) Ressursbruk knyttet til pasientforløpet (bla. KPP) Copyright Sykehuset Østfold HF

Behandlingslinjer strategisk satsningen i Helse Sør-Øst Omfatter 50% av ”Sykehus-Norge” – unik satsning Tar utgangspunkt i helhetlige pasientforløp koplet til diagnose Kliniske team dokumenterer behandlingsforløp basert på beste praksis for en diagnosegruppe Gir grunnlag for faglig kvalitetsmåling Gir grunnlag for å kople ressursforbruk og faglig kvalitet til pasientforløpet

Målet med behandlingslinjer Sikre medisinsk faglig kvalitet ut fra beste praksis i pasientbehandlingen Optimere ressursforbruket Kople flere kvalitetsmålinger i pasientforløpet til ressursforbruk

Hvilke resultater er interessante både for ledelsen og det kliniske miljø? Funksjonalitetfor pasienten (ADL/IADL) vanlig aktivitet i dagliglivet Pasienttilfredshet og involvering tatt med på råd informasjon om sykdom medikamenter etc Klinisk og faglige Resultater komplikasjoner infeksjoner reoperasjoner morbiditet mortalitet etc. Ressursbruk Direkte og indirekte LOS KPP Reinnleggelser Etc. Copyright Sykehuset Østfold HF

Mandat: Kvalitet i behandling og behandlingslinjer Styrke strategisk utvikling i regionen i tråd med regionale og nasjonale føringer og internasjonal utvikling Bygge på den erfaring som foreligger i regionen ved de ulike HF Bidra til utvikling av behandlingslinjer ved alle sykehus i Helse Sør-Øst - i en nettverksorganisasjon med representanter fra hvert sykehus, Utvikling av kliniske behandlingslinjer i et standardisert og systemisk IKT perspektiv, inkludert KPP Utdanne prosessledere ved de deltakende sykehus, med kompetanse til å videreutvikle nye behandlingslinjer

Behandlingslinjer og teknologi I et systemisk perspektiv ORGANISASJON Struktur og ledelse Hvordan bør vi organisere oss? KJERNEPROSESSER Behandlingslinjer MA/Logistikk-prosesser Hvordan bør vi arbeide? TEKNOLOGI Hvilke muligheter og utfrodringer ligger i teknologien? KOMPETANSE Hvilken kompetanse trenger vi mer/mindre av? GEVINSTREALISERING OG RESULTATMÅLINGER Kvalitet og sikkerhet Effektivitet Kostnader Bedre arbeidsmiljø Copyright Sykehuset Østfold HF

Ledelsesforankring på alle nivåer Regionalt nivå – Behandlingslinjer som strategi satsning Adm. direktører på HF nivå Tydeliggjør behandlingslinjer som strategisk satsningsområde på det enkelte HF Divisjonsdirektør Forplikte seg i sykehusledelsen Etterspørre, vise interesse, bidra på tvers ”Pushe” og rydde der det trengs Avdelingssjef Har eierskapet Etterspørre, aktivt engasjert, gir legitimitet for arbeidet i det daglige Hva trenger teamene Bli sett, bli oppmuntret og bli verdsatt Behandlingslinje-ansvarlig lege (BAL) + tverrfaglig team Oppfølgning av veiledere

Veiledning og rådgivning: Modell for å utvikle behandlingslinjer Referansegruppe Forbedring, involvering og spredning Læring og deling Måloppnåelse BHL utarbeidet Prosessvei- ledergruppe P P A D A D S S FS1 11-12.09 FS-2 4-5.12 FS3 5.-6.03 Team m/ BAL og metodeansvarlig fra hvert HF Veiledning og rådgivning: Personlig kontakt E-post Telefon Drift Ledelsesforankring Direktørgruppen Lokale ledere Prosessveiledere

Kombinasjon av kunnskaper

Evaluering og forskning på dette området Kombinasjon av profesjonell kunnskap og organisasjonskunnskap, krever kombinasjon av forskningsmetoder/evalueringsmetoder Årsak-virkningssammenheng er ikke like enkel som i tradisjonell klinisk forskning behandlingslinjer har multifaktoriell bakgrunn (ledelse, mennesker, system, prosesser, læring, kompetanse, faglighet) Flere tilnærminger bør benyttes for evaluering og forskning, for å belyse bredden Aksjonsforsforskning, case study etc

Why clincial pathways? Earlier medical treatment was rather simple and ineffective Today medical treatment is very complex and potentially dangerous