Sosial og kulturell ulikhet i helse med fokus på profesjonsutøvelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Møteplass for etisk refleksjon
Helse og sykdomsbegrepet
Fagkurs NTpF, Hell, Stjørdal 1. juni 2007 Heidi M. Kvalvaag, forsker medisinsk sosiologi.
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Språk og sosialisering
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
MANGFOLD SOM RESSURS OXLO-seminar 24.september 2009 Inger Daae-Qvale
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Introduksjonssenteret
Undervisning om Joyce Travelbee
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Oversiktsforelesning-2003
Mangfold og fellesskap
Nyresyk og fremmedkulturell
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
Samhandling og kommunikasjon
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Erfaringer gjennom 10 år v/fagkonsulent Elen F. Bogstad og
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Skolen som lærende organisasjon – utopi eller mulighet?
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Tidlig psykologisk antropologi:
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Barn som deltakere i et demokrati?
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Trygg oppvekst Salutogenese i et kulturelt perspektiv fagdag - ntnu 08
Lekens egenverdi.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Kapittel 1 SAMSPILL.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Tidlig psykologisk antropologi:
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Sosial og kulturell ulikhet i helse med fokus på profesjonsutøvelse Likeverdige helsetjenester for alle Trondheim 21. oktober 2011 Inger Daae-Qvale Spesialrådgiver Senter for helsefremmende arbeid Lærings- og mestringssenteret Ahus Senter for helsefremmende arbeid

Sosial og kulturell ulikhet i helse Samhandling profesjon /minoritet Dokumentasjon: Offentlige tjenester må tilrettelegges bedre: institusjon/system/aktør Profesjonsgrupper trenger økt kunnskap: refleksjon/endring av fagdiskurs Minoritet som brukergruppe trenger økt kunnskap: tolke forventninger og koder, normer, regler, samspill mellom stat/individ (NSF. Legeforeningen, Helse Sør-Øst, Helsedirektoratet) 2 Senter for helsefremmende arbeid

Noen premisser for samhandling Moderne institusjoner som abstrakte systemer . Etablering av tillit i spesialiserte ekspertsystemer – (tillit/risiko) versus Institusjoner med utspring i mer tradisjonelle kollektiver Tydelige (gjenkjennbare) autoriteter i ekspert/myndighetsroller 2. Relasjoner gjennom former for makt: Minoritet/majoritet i samspill (Vi/De): Kulturell kvalifisering vs. Kulturell diskvalifisering Definisjonsmakt – relasjon og situasjon 3. Helse – sykdom og behandling som kulturelle system (diskurs/aktør) Kunnskapssystem  læring, sosialisering  disposisjoner for atferd Utveksling av kulturell og sosial kapital 4. Oversettelsesproblematikk Fortolkning av innhold, mening og forventet atferd hos profesjon og bruker Senter for helsefremmende arbeid

Premiss: Velferdsstaten som ideal vs. kontekst? Velferdsstaten absorberer institusjonelt – ”alle skal med” Velferdsstaten kompenserer for ulikhet – trygghet/verdighet Statlige institusjoner som kvalifiseringsarenaer – mestring/moral Offentlige ansatte i ”dobbeltrolle” – gir/kontrollerer Tilpasning er definert gjennom ”vestlige”/norske velferdsverdier Inkluderer gjennom bearbeiding av annerledeshet (marginalisering som risiko) Likhet som spesiell kode i organisering av sosiale og kulturelle prosesser Forestilt likhet kan underkommunisere forskjeller Kulturell tilhørighet kan gjøres til spørsmål om Normalitet versus avvik? Ressurssterke versus ressurssvak? (Gullestad 2002, Vike 2004) 4 Senter for helsefremmende arbeid

Premiss: Statlige institusjoner som kvalifiseringsarenaer for likeverd Institusjonalisert ”samfunnspraksis” Gevinster er definert Hvilke konsekvenser for en flerkulturell befolkning? klassifikasjon? kvalitetssikring? tillit  tiltro  mistillit? (risiko?) 5 Senter for helsefremmende arbeid

Institusjoner som premissleverandør for likeverdige tjenester Iscenesetting av endrings- og omstillingsprosesser Profesjonsutøvelse – aktør/diskurs Flerkulturell fagutvikling – forpliktelse/frivillig Flerkulturell kompetanse og likeverdige tjenester - høy/lav status? 6 Senter for helsefremmende arbeid

Premiss: Flerkulturalitet og likeverdighet som politisk dagsorden Offentlig ansatte: Aktøransvar i etnisk likestillingsarbeid (St. meld 49, 2003 -04) Visjon: mangfold som ressurs Praksis: forskjeller som problematisk Ressursorientering  konvertering til norskhet Usynliggjøring  ignorering Problemorientering  kompliserende (Daae-Qvale 2009) 7 Senter for helsefremmende arbeid

Fortolkende perspektiv i kulturelle kontekster Etnosentrisme (Vi/De) Sett fra ”mitt” ståsted Kan medføre underkjennelse av andres verdier? Kulturrelativisme Sett fra ”andres” ståsted ”Verdinøytralt” som utgangspunkt Alle virkeligheter (livsverdener) har logikk og rasjonalitet 8 Senter for helsefremmende arbeid

Flerkulturell profesjonsutøvelse - aktør og diskurs Når likhet som premiss utfordres: ”Annerledeshet” i fagfelt Opplevelse av Usikkerhet  manglende handlingskompetanse Asymmetri  manglende gjenkjennbarhet Institusjonelle ”rytmeforstyrrelser” – slik gjør vi ikke her Posisjonsforskyvelse Profesjonsutøver – ikke brukere/kolleger i fokus Profesjonsutøver ”får et problem” ved å skulle ”hanskes med et problem” (brukere/kolleger) 9 Senter for helsefremmende arbeid

Individuelle og kollektive identitetsforståelser Individorientert: Borger – stat Rettighetsorientert Autonomi Krav Ansvar/skyld Kollektivt orientert: Individ – familie Individ/slekt, klan Individ stat Lojalitetsorientert Autoritet Plikt Ære/skam/vanære 10 Senter for helsefremmende arbeid

Minoriteter som ”kultur”, ”etnisitet” og ”religion” (De/Vi) Premiss for likeverdighet: Pasienten/brukere som kategori eller individ? Minoriteter som ”kultur”, ”etnisitet” og ”religion” (De/Vi) Tap av manglende gjenkjennbarhet: individuell og lokal identitet hva slags minoritet? historie  alder, kjønn, utdanning, tidl. status, migrasjon som årsak/prosess (være i): gjennom kroppsliggjorte og mentale erfaringer Daae-Qvale, 12.mai 2010 11 Senter for helsefremmende arbeid

Kjønn og likeverdighet i flerkulturelle møter Migrasjon kan endre kjønnsroller – behov for å bli identifisert og å identifisere seg Biologisk og sosialt kjønn Kjønn – historisk, sosialt og kontekstuelt – kjønn skapes og bekreftes Kjønn er noe man gjør – (ikke er) Likestilt versus komplementært Sensitivere kjønnsdimensjonen i behandling Kjønnsintegritet kan endres gjennom migrasjon og krenkelser: Underkjenning av maskulin og feminin integritet ”Ansvar for” og ”beskyttelse av” kan bli frarøvet Manglende mulighet til å gjenopprette tidligere status – krenkelser og tap av ansikt: Arbeidsledig – manglende evne til å forsørge – plikter overfor familie i hjemland Kulturell diskvalifisering – tap av rolle og status - degradert sosialt/kulturelt/faglig Tap av autoritet mellom foreldre og barn – hvem veileder i det nye samfunnet? Barn som ”pårørende og hjelpere” 12 Senter for helsefremmende arbeid

Medisinske systemer ikke universelle – men relative Kulturelt konstruert kategorier påvirket av særlig sosiokulturelle, religiøse/livsfilosofiske, politiske, økonomiske kontekster disiplinerte kommunikasjonssystemer (habitus) Naturalistiske Balanseteorier: varme/kulde Unani Tibb, Ayurveda, Tradisjonell kinesisk med. Personalistiske Krefter utenfra Overtro, hekseri, magi, ”onde øye”, ”onde øret”, guds straffedom, forfedretro Naturvitenskapelige (biomedisin og kiropraktikk) Symptomer i fokus Årsak - virkning 13 Senter for helsefremmende arbeid

Kulturelle uttrykk for helse, sykdom og behandling – hvilke konsekvenser for likeverd? ”Ikke-vestlig” Sykdom  ubalanse, prøvelse, belønning eller straff Skåne (”å vite” kan forverre tilstand – sile inf.) Paternalisme (andreomsorg) Helsepersonell og pårørende i dialog Liten/ingen tillit til statlige institusjoner ”Vestlig” Sykdom  naturlig fenomen Åpenhet (sannhet er verdi) Autonomi (egenomsorg) Helsepersonell og pasient i dialog Konfidensialitet 14 Senter for helsefremmende arbeid

Minoritetspasientens ståsted: Sykdom som sosial rolle og ansvar – manglende mestring , hvilke konsekvenser for pasienten? Minoritetspasientens ståsted: Hvilken forståelse av tilpasning og mestring i vårt offentlige system? Forståelse av selvstendighet i sykerolle? Hvilken tilgang til forståelse av institusjonelle koder og normer? Vestlig helseforståelse: Egenomsorg og selvbehandling som helsefremmende strategi Individualisme og risikofokus  ansvar/skyld Å regulere seg selv – og å bære et moralsk ansvar Reiser diskusjonen: Hvilke grenser for selvstendighet og hvilket grunnlag for etisk ansvarlighet? (Alan Petersen 1996, 1997) 15 Senter for helsefremmende arbeid

Kognitive kart - premisser for kommunikasjon av informasjon og læring Regelbunden læring – kunnskap som et sett sannheter/lovmessigheter Reproduksjon av kunnskap Prosedyreorientering/gjøremålsrettet (konkrete handlinger) Læring gjennom refleksjon og syntese Analytisk/problemløsende tankegang Argumentasjon og drøfting Anvende prinsipiell forståelse Forhold ekspert (profesjon)/bruker Autoritært  eksperten trekker slutninger, bestemmer, gjør valg for den andre Liberalt  dialogiske prosesser – ”hva tenker/ønsker/velger du…” 16 Senter for helsefremmende arbeid

Samtalen som redskap for tillit ORD har makt (magiske)  blir til virkelighet Sentral verdi: dialog og erkjennelse Ord forløser smerte angst erfaringer det onde Verbalisering knyttet til åpenhet og kontroll Sentral verdi: taushet og glemsel Ord befester smerte angst erfaringer det onde Taushet knyttet til tabuer, håndtering av skam, ære, utlevering og kontroll 17 Senter for helsefremmende arbeid

Compliance i et komparativt perspektiv Compliance sentralt i biomedisin  ”å etterleve medisinske regimer” Det å ikke etterfølge legens instruks blir å oppfatte som et problem  ”hører ikke på” Forklares: manglende kommunikasjon, forskjeller i språk og kultur hindrer pasienter i å følge legens instruks Annen forklaring som speiler pasientens kulturelle kontekst: Pasienten foretar selv vurderinger ut i fra egne ideer, situasjon og interesser Sykdomsforståelse som kulturelle system – varme/kulde  andre reguleringskrav Medikasjon og døgnrytme Standardisering av moderne medisiner (fastsatt døgndose pr.kg. legemsvekt) vs. tilpasning til den enkelte persons egenskaper, sosiale situasjon og preferanser Seponerer selv medisiner dersom det oppstår bivirkninger eller annet ubehag Kroniske lidelser som ikke-eksisterende fenomen (jeg tar medisiner når jeg føler meg syk) Seponering av medisner når symptomer opphører Finner frem til doser de selv føler seg vel med (Ingstad 2007) Senter for helsefremmende arbeid

Likeverdige tjenester - brukerforankret tilnærming Lytt til den enkelte - profesjonsutøver er vitne til en fortelling Om å bli trodd - den enkeltes bakgrunn har relevans for helse/sykdom og lidelse Tid som ressurs - tilstrebe tillit og relasjon Skape gjenkjennbarhet – kunnskap og spørsmål Lytt mellom linjene – livserfaringer speiles ofte i ”det jeg engang var” OBS: Forsterkende diskriminerende variabler - interseksjonalitet (farget, arbeidsledig, analfabet) Profesjonsgrupper som symbol for tillitsbrudd - kan ha vært medløpere i menneskerettighetskrenkelser (angivere og deltakere) Statlige institusjoner som arena for aktivering av krenkelser (overgrep/tortur) 19 Senter for helsefremmende arbeid

Konsekvenser ved å ignorere likeverdig tjenesteyting Brukergrupper eksistensielle erfaringer blir ikke kjent Brukergruppers demokratiske deltakelse reduseres/opphøres Fravær av offentlig (åpen) profesjonsdiskurs 20 Senter for helsefremmende arbeid

Litteratur Bourdieu, P. (1995): Distinksjonen. Pax forlag A/S. Daae-Qvale, I (2009): Minoritetselever i videregående skole – ressursorientering, usynliggjøring og problemfokus I: Eide, Qureshi, Rugkåsa, Vike (red): I: Over profesjonelle barrierer. Et minoritetsperspektiv i psykososialt arbeid med barn og unge. Gyldendal Akademisk. Douglas, M. (1997): Rent og urent. En analyse av forestillinger omkring urenhet og tabuer. Pax forlag A/S. Eriksen, T.,H., Sørheim, T. A. (2006): Kulturforskjeller i praksis. Gyldedal Akademisk. Giddens, A. (1997): Modernitetens konsekvenser. Pax forlag A/S. Gullestad, M: (2002): Det norske sett med nye øyne. Universitetsforlaget. Helman C. (2007). Culture, health and illness. John Wrights & Sons, Bristol. Ingstad, B. (2007): Medisinsk antropologi. En innføring. Fagbokforlaget. Petersen, A (1996): Risk and the regulated self:the discourse of health promotions as politics of uncertainy. Aust N Z Sociol (119: 1 -16). Petersen, A (1997): Risk, governance and the new public health. I: Petersen, A., Bunton, R.(red): Foucault, health and medicine. London, Routledge. Varvin, S. (2003). Flukt og eksil. Traume, identitet og mestring. Universitetsforlaget. Varvin, S. (2008). Flyktningepasienten. Universitetsforlaget. Vike, H. (2004). Velferd uten grenser. Akribe. 21 Senter for helsefremmende arbeid