LEK. Barnehagen skal gi barn muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter, i trygge og utfordrende omgivelser.(barnehageloven.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

Fra tegning til fortelling
”Upassende” seksuell atferd hos barn i førpubertet
Reaksjonen ved små kutt KvinnerMenn Slutt. ...tenker: „Auuuu“... Kvinner...
UT PÅ TUR I RAMMEPLANEN FOR BARNEHAGER HETER DET AT NATUREN SKAL GI ROM FOR ET MANGEFOLD AV OPPLEVELSER TIL ALLE ÅRSTIDER OG I ALL SLAGS VÆR, OG AT DET.
Lilandspeiderne Informasjon.
Evaluering av september på blå
Vi møter sommeren med respekt og undring… med utgangspunkt i eget ståsted er vi nysgjerrig i møte med * ulike årstider – nye erfaringer *små og store dyr.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Vurdering av mai måned I mai måned har barna vært på mange små turer. Noen har fanget maur, de puttet vi i et glass med blå gele- som mauren spiste. Andre.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
(Barne-og ungdomspsykologi)
17. mai.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Lag setninger med pluskvamperfektum og preteritum. 
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Faren til Ariel leter etter Ariel
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Mer om barns utvikling av tallbegreper
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Jordas indre krefter «lager land», jordas ytre krefter bryter ned
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Rom og form -hva er geometri for de minste barna? F1A+B 5.sept 2008
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
BJØRNSGÅRD BARNEHAGE Hva er lek? Lek er aktivitet tilsynelatende uten et umiddelbart formål utover leken i seg selv. Lek kan utføres alene.
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
Her kommer litt om det vi har gjort på i juni og juli, og hva vi skal gjøre i august.
Foreldremøte Mandag 9. November 2015 Klokken 19:00 Fjellhamar SFO.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Månedsbrev fra Kløverhumlene Her kommer litt om det vi har gjort på i september og skal gjøre i oktober Som dere ser på bildet var noe av det mest spennende.
Konnerudmodellen «Av ungdom for ungdom» Et samarbeidsprosjekt om å skape en inkluderende og aktiv bydel for barn og unge Joakim Dokka Nordstad Konnerud.
Oktobernytt Da har vi lagt bak oss nok en måned, og nå er virkelig høsten her med allslags vær- som hører høsten til! Barna får mange ulike erfaringer.
Hvorfor en overgangspakke?. Temaene som dekkes Hvordan sikre en god overgang Samarbeid Kulturmøter Språkarbeid Kartlegging.
Lekens egenverdi.
Hvorfor en overgangspakke?
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Tverrfaglige og yrkesrettede oppgaver Vanskelige situasjoner
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Forslag innøvde trekk 5`r fotball «Skap overtall!!!»
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Hvem er dummest? Eventyr fra Thailand.
FORELDRERÅDET, FAU OG SAMARBEIDSUTVALG
Oktobernytt Nå er virkelig høsten her med alt av vær som det kan tilby! Barna får mange ulike erfaringer med været gjennom at vi går ut hver dag- uansett.
KOLLMYR SKOLE NETTAVIS Desember 2013.
DESEMBER November Desember
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Kapittel 4 En normal ettermiddag og kveld.
Trondheim sentrum fram mot 2040
Siste året i barnehagen
Fest & følelser Velkommen
Juni Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Uke/ frukt 4.
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Kapittel 16 På fotballtrening.
(Barne-og ungdomspsykologi)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Den gode overgangen A – Forarbeid
Månedsbrev mars og april Tusenbeinet
Utskrift av presentasjonen:

LEK. Barnehagen skal gi barn muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter, i trygge og utfordrende omgivelser.(barnehageloven §2)

Små barns lek er preget av sin egen nysgjerrighet, sine evner og forutsetninger. HEIA-HEIA-RUTINEN er en hyppig lek blant små barn: består av løping fra en vegg til en annen, løpe/krabbe etter hverandre, løpe fram fra gardiner/forheng. Når en starter, kaster de andre seg på leken med hyl og gledesrop. BYGGING: bygging og riving er to sider av samme sak. Like morsomt å rive ned som og bygge opp. ROLLELEK: dukker puttes ned i senger og vogner, og påføres dyner/tepper, for i neste sekund å tas opp igjen. Barn ved syklerog i sandkassa, barn som dekker bord, barn som skjenker ”kaffe” og ”faft”, barn som kjører buss/tog og som drar på butikken for å kjøpe ”is”. BORTE-TIIT-TEI LEK.

ROLLELEK MED DOKKER. ANNE OG TUVA SKAL LEGGE BABYENE SINE.

ROLLELEK. PÅ BUSSTUR. TUVA, JONAS OG BESSEM SKAL REISE OG HANDLE IS ROLLELEK. PÅ BUSSTUR. TUVA, JONAS OG BESSEM SKAL REISE OG HANDLE IS. DE HAR PENGER I VESKA.

ROLLELEK I UTELEKEN. FERDINAND SKAL UT OG KJØRE TRAKTOR.

HEIA-HEIA-LEK. BILKJØRING FRA LEKEROMMET TIL LYSGÅRDEN HEIA-HEIA-LEK. BILKJØRING FRA LEKEROMMET TIL LYSGÅRDEN. KJØRER ETTER HVERANDRE OG ALLE TELLER TIL TRE. STARTER PÅ LEKEROMMET, OG NÅR DE KOMMER TIL LYSGÅRDEN ”KRÆSJER” DE OPPÅ HVERANDRE. DET SAMME GJENTAS PÅ TILBAKETUREN

KASPER STADSVOLL VIL OGSÅ VÆRE MED, MEN TØR IKKE Å KASTE SEG UTI LEKEN TIL GUTTENE. HAN STÅR PÅ SIDELINJA OG OBSERVERER. HAN GJØR DET PÅ SIN MÅTE.

BYGGELEK. RIVE NED, KRÆSJE MED DET MAN HAR BYGD ELLER TØMME UT, ER LIKE MORSOMT SOM BYGGINGEN.

BORTE-TITT-TEI. ANNE SYNES DET ER KJEMPEMORSOMT Å GJEMME SEG BAK TØRKLE.

SANDER VIL OGSÅ LEKE BORTE-TITT-TEI SANDER VIL OGSÅ LEKE BORTE-TITT-TEI. VI HOLDT PÅ MED MODELL-LEIRE, MEN SANDER SYNTES DET VAR LIKE MORSOMT Å BRUKE DUKEN TIL Å GJEMME SEG UNDER