Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Prosesstyring som styringsverktøy
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Veiledet lesing Mørkved skole
8 Mål og strategier Påstandene:
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Student- og lærerevalueringer av emner Øyvin Ytreberg 2011.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Markedsføring og pressearbeid
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
KVALITET I HØYERE UTDANNING
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Fagdag LU - UTVIKLINGSARBEID OG FORMIDLING
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Etikk i pedagogisk arbeid
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Mål og læring hos elever
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Studenters forventninger til IT og E-læring Rica Hell
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Kvalifikasjonsrammeverket
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
«Utviklende læring i matematikk»
Gjennomføring av tilsynet
Studiedirektør Jan Atle Toska
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Kvalitetsmeldingsprosessen
12. Organisasjonsutvikling
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
12. Organisasjonsutvikling
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Utskrift av presentasjonen:

Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april 2007

Inga Bostad / Viserektor Kvalitet •Begrepet henger sammen med å ville forbedre noe •Å forbedre noe innebærer en oppfatning om hva som er ønskelig å oppnå (unngå) •Beskrivelse av kvalitet må derfor alltid foretas ut ifra hensikt og mål - vise frem gjennom fortellinger, metaforer, begrep! •Hensiktene og målene kan være universelle og gi uttrykk for allment ønskede kvaliteter, eller være spesifikke og knyttet til spesielle oppfatninger om hva som er verdt å oppnå

Inga Bostad / Viserektor Kvalitetsarbeidet ved UiO •Skille mellom kvalitetsarbeid og kvalitetssystem •Lang tradisjon for å ”tenke kvalitet” (være gode, profesjonelle) i alle ledd og på alle nivåer ved UiO •Lang evalueringstradisjon ved UiO; den enkelte faglærer har evaluert egen undervisning og organisasjonen sin egen virksomhet •Kvalitetsarbeid og fokus på kvalitetsutvikling har eksistert ”bestandig” •UiO vedtok et kvalitetssystem for utdanningsvirksomheten i februar 2004.

Inga Bostad / Viserektor Evaluering av kvalitetsreformen, ”Underveis” •Viktig å gjennomføre en lokal evaluering av Kvalitetsreformen •Har definert flaskehalser i forhold til det vi ønsker: et godt forskningsuniversitet med utfordrende og solid undervisning på alle plan •Evalueringsrapporten inneholder bl.a. forslag som: –Mer sammenhengende tid til forskning –Fokus på bruken av karaktersystemet –Innholdsbestemme læringsmål bedre –Høyere utdanning i forhold til et dannelsesperspektiv; er det nok rom for fordypning, konsentrasjon, refleksjon og selvstendighet?

Inga Bostad / Viserektor Videre arbeid med kvalitet •Følge opp mål og strategier for virksomheten •Følge opp evalueringen ”Underveis” (nasjonalt samarbeid) •Fortsette med å stimulere til kvalitetsutvikling •Bidra til diskusjoner om mål og hensikt med utdanningen og undervisningen: studenter som blir rettledet og anerkjent, har frihet nok til å være aktive (stille spørsmål) og som studerer for å forstå – ikke bare huske pensum, som har like muligheter, trives, systematisk og ikke tilfeldig informasjon…… (?!)