Begby skole har forsøkt å se på elevvurdering fra 1. – 10.trinn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

TØYENSTANDARDEN.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Vurdering for læring.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Skole – hjem samarbeid.
MAPPEVURDERING En innføring.
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Kroppsøvingsdidaktikk
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Vurdering for læring på Linderud skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
En praktisk og teoretisk tilnærming
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Sluttvurdering og resultater i Nordland
ELEVMEDVIRKNING.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
PÅ SAMME LAG respekt mestring samhandling SKOGER SKOLE.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Vurdering – hva og hvorfor?
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Ta fag fra videregående skole
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Velkommen til et nytt skoleår!
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Slåtthaug ungdomsskole
Ungdomsskolen u-trinnet
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
ERFARINGSSEMINAR 11.MAI 2004 DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Utviklet av pedagoger i
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Elevvurdering og tilpasset opplæring Berit Bratholm:
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Husregler.
IKT for læring Mattias Øhra.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Begby skole har forsøkt å se på elevvurdering fra 1. – 10.trinn

Elevvurdering De sju differensieringskategoriene Målet er at skolen arbeider mer med å:

Elevvurdering (1) skaffe kunnskap om elevenes forutsetninger og evner (2) tilrettelegge for at opplæringsmål kan knyttes til arbeidsplaner (3) gi muligheter for ulike nivåer i oppgaver og tempo

Elevvurdering (4) gjennomføre en gjennomtenkt organisering av skoledagen (5) gi tilgang til varierte læringsarenaer og læremidler (6) ta i bruk ulike arbeidsmåter og arbeidsmetoder (7) sørge for at sammenhengen mellom eksamen, karaktersetting og ulike vurderingsformer inngår i elevenes læring.

Elevvurdering Elevenes Læringsutbytte og Læringsmiljø sto i sentrum.

Elevvurdering Elevundersøkelsen viste: - ikke dårlige, over snittet i kommunen, ca på landssnitt. Kunne slått oss for brystet og ventet på ”de andre” Men det gir oss ingen framgang

Elevvurdering Utfordring: Elevmedvirkning Læreren er der – men ser meg ikke. Vi måtte ta noen grep!

Elevvurdering Gjøre noe – annet? Eller være tydelige på det vi gjør. Vi fikk noen tips på Haugesund-konferansen.

Elevvurdering *Mappemetodikk. *Mappevurdering. *Fysiske mapper.

Elevvurdering Pilotere: La de 1000 blomster blomstre Se muligheter --- ikke begrensninger….. Bortforklaring med ressursmangel var tabu!

Elevvurdering Mappemetodikken henger uløselig sammen med elevsamtalen/ den faglige samtalen.

Elevvurdering Viktig med start tidlig i skoleløpet. Elevene skal ha arbeids- og vurderingsformer i ryggmargen.

Elevvurdering Hva er mappa? Hva drøftes i elevsamtalen? Hva er utbyttet.

Elevvurdering

Elevvurdering

Elevvurdering

Elevvurdering Fra høsten: Etter 2 års prøving – Elev- fagsamtalemaler for ulike trinn( likheter-ulikheter) Maler som bygger på dette for foreldresamtaler.

Elevvurdering Ulike mapper barnetrinn Utvikling i innhold fra 1. – 7.trinn Fagmapper u.trinn

Elevvurdering Årsmappe : *Tømmes hvert år og settes i samlemappe. *Elev/foresatte/ lærer ser elevens utviklingen i hele skoleløpet

Vurderingsformer Ungdomstrinnet. Krav til varierte vurderingsformer: Mappevurdering (erstatter en terminprøve i alle fag) Tradisjonell prøvevurdering (terminprøver) Fronter: IKT-basert testing

Elevvurdering Mapper forutsetter dialog. Mapper viser anvendt kunnskap. - en prøve bør ikke vise det. - kanskje ikke eksamen heller????

Elevvurdering I etterkant av mappeinnlevering: Stillasbygging- dialog – muntlig-dager. Faglig samtale med hver faglærer om sin innlevering. Sluttvurdering. Læringsstøttende vurdering

Utfordringer mappe u.trinn Veilede i det området de ikke kan -den nærmeste utviklingssonen til eleven Samtale med grupper av elever Mye tid på det ”nedre sjikt” jfr læringsstøttende vurdering.

Utfordringer mappe u.trinn Mattelærere har en tendens til å melde seg ut av mappetenkingen ( vi forvalter eksakt kunnskap) Så ikke hos oss……. Ser stor verdi i dette: Eks: eleven gjør en prøve til 3. Mappeinnleveringen kan være å greie ut om feilene på prøva og forklare det i samtalen etterpå. Da forstår eleven hva som er feil. Dialogen i etterkant avslører om oppgaven eller forklaringen er utenfra. Ved tvil om mappe er foreldrestyrt må elevene lage en støttetekst/vurdering i ”lukkede former.”

Elevvurdering Se mappa sammen med Elevsamtaler Foreldresamtaler Daglig dialog i kontaktbok

Elevvurdering Da kanskje vi kommer nærmere: -elevenes opplevelse av medvirkning - læreren ser meg!