Begby skole har forsøkt å se på elevvurdering fra 1. – 10.trinn
Elevvurdering De sju differensieringskategoriene Målet er at skolen arbeider mer med å:
Elevvurdering (1) skaffe kunnskap om elevenes forutsetninger og evner (2) tilrettelegge for at opplæringsmål kan knyttes til arbeidsplaner (3) gi muligheter for ulike nivåer i oppgaver og tempo
Elevvurdering (4) gjennomføre en gjennomtenkt organisering av skoledagen (5) gi tilgang til varierte læringsarenaer og læremidler (6) ta i bruk ulike arbeidsmåter og arbeidsmetoder (7) sørge for at sammenhengen mellom eksamen, karaktersetting og ulike vurderingsformer inngår i elevenes læring.
Elevvurdering Elevenes Læringsutbytte og Læringsmiljø sto i sentrum.
Elevvurdering Elevundersøkelsen viste: - ikke dårlige, over snittet i kommunen, ca på landssnitt. Kunne slått oss for brystet og ventet på ”de andre” Men det gir oss ingen framgang
Elevvurdering Utfordring: Elevmedvirkning Læreren er der – men ser meg ikke. Vi måtte ta noen grep!
Elevvurdering Gjøre noe – annet? Eller være tydelige på det vi gjør. Vi fikk noen tips på Haugesund-konferansen.
Elevvurdering *Mappemetodikk. *Mappevurdering. *Fysiske mapper.
Elevvurdering Pilotere: La de 1000 blomster blomstre Se muligheter --- ikke begrensninger….. Bortforklaring med ressursmangel var tabu!
Elevvurdering Mappemetodikken henger uløselig sammen med elevsamtalen/ den faglige samtalen.
Elevvurdering Viktig med start tidlig i skoleløpet. Elevene skal ha arbeids- og vurderingsformer i ryggmargen.
Elevvurdering Hva er mappa? Hva drøftes i elevsamtalen? Hva er utbyttet.
Elevvurdering
Elevvurdering
Elevvurdering
Elevvurdering Fra høsten: Etter 2 års prøving – Elev- fagsamtalemaler for ulike trinn( likheter-ulikheter) Maler som bygger på dette for foreldresamtaler.
Elevvurdering Ulike mapper barnetrinn Utvikling i innhold fra 1. – 7.trinn Fagmapper u.trinn
Elevvurdering Årsmappe : *Tømmes hvert år og settes i samlemappe. *Elev/foresatte/ lærer ser elevens utviklingen i hele skoleløpet
Vurderingsformer Ungdomstrinnet. Krav til varierte vurderingsformer: Mappevurdering (erstatter en terminprøve i alle fag) Tradisjonell prøvevurdering (terminprøver) Fronter: IKT-basert testing
Elevvurdering Mapper forutsetter dialog. Mapper viser anvendt kunnskap. - en prøve bør ikke vise det. - kanskje ikke eksamen heller????
Elevvurdering I etterkant av mappeinnlevering: Stillasbygging- dialog – muntlig-dager. Faglig samtale med hver faglærer om sin innlevering. Sluttvurdering. Læringsstøttende vurdering
Utfordringer mappe u.trinn Veilede i det området de ikke kan -den nærmeste utviklingssonen til eleven Samtale med grupper av elever Mye tid på det ”nedre sjikt” jfr læringsstøttende vurdering.
Utfordringer mappe u.trinn Mattelærere har en tendens til å melde seg ut av mappetenkingen ( vi forvalter eksakt kunnskap) Så ikke hos oss……. Ser stor verdi i dette: Eks: eleven gjør en prøve til 3. Mappeinnleveringen kan være å greie ut om feilene på prøva og forklare det i samtalen etterpå. Da forstår eleven hva som er feil. Dialogen i etterkant avslører om oppgaven eller forklaringen er utenfra. Ved tvil om mappe er foreldrestyrt må elevene lage en støttetekst/vurdering i ”lukkede former.”
Elevvurdering Se mappa sammen med Elevsamtaler Foreldresamtaler Daglig dialog i kontaktbok
Elevvurdering Da kanskje vi kommer nærmere: -elevenes opplevelse av medvirkning - læreren ser meg!