Herat Mazar Kabul Kandahar Faizabad Bamian Ghazni.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kristin Andresen Soldal
Advertisements

NBF i går – i dag – i morgen Hva er forbundets tilbud til medlemmene? Tradisjonelt har forbundets og kretsenes spilletilbud vært rettet mot de som har.
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Samhandling.
Når ansatte trives, gjør de en god jobb.
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Omstilling uten nedbemanning
Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten.
Senter for sjeldne diagnoser Erfaringer fra kurs for brukere over 40 år May Cicilie Voldhaug, Kurs og informasjonsrådgiver FoU-dag 05. april 2013.
Motivasjon i et sosiologisk perspektiv
SPIR Idélab Bodø.
Mazar Faizabad Bamian Kabul Herat Ghazni Kandahar.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Introduksjonssenteret
Maskin Læring Litt generelt Hva er maskin læring?
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
FORSVAR OFFENTLIG PENSJON MAGNUS E. MARSDAL.
Fagnettverk for helsearbeidere innenfor demensomsorgen
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Velkommen til Handelsspillet
Oppgave 48 Preposisjoner og faste uttrykk fra kapitlene 4 og 5.
Hvordan vi fant det ut... Vi søkte først mye på internett og leste i bøker. Når det ikke var noe mer å lese igjen på skolebibloteket, og ikke noe mer.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
"God bagasje på livets reise."
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
100 lure ord å lære.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Flere barnehagelærere!
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Finsk skole møter svesk
Afganistan. Historie og politikk Opprinnelig et monarki med kong Zahir Shah Kupp av nevøen, støtte fra Sovjetunionen i 1973 Nytt kommunistkupp i 1978.
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Tilpasset undervisning i matematikk
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Herat Mazar Kabul Kandahar Faizabad Bamian Ghazni.
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
Samfunnskunnskap Emne 3: Barn og familie. Familie «Hele familien» – mor, far, barn, svigerbarn, barnebarn.
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Hun sier … Kapittel 1 oppgave f.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Selvfølelse og selvtillit Leksjon 14. Selvfølelse ”Bevisstheten om verdien av egen person” Knyttet til selvinnsikt Vår egen opplevelse av hvem vi er og.
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Selvinnsikt, lykke og selvledelse
James Nottingham Challenging Learning Haugalandsløftet
Etikk Læren om rett og galt.
Samfunnsfag s
Finn ut hvordan det er å spille i korps Prøv korps i 6 uker !
Islamisme IS = Islamsk Stat.
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Referat Foreldremøte høst 3.trinn
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Spørrekonkurranse om [ditt emne]
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Herat Mazar Kabul Kandahar Faizabad Bamian Ghazni

Mazar

Uzbekere Kabul Kandahar Tadjikere Turkmenere Pashtoonere Hazara Pashtoonere

KRIGTIDSROM  Sovjetisk innvasjon  Borgerkrig  Taliban  Taliban, Karzai, NATO, USA  80 tallet  90 tallet (beg)  90 tallet (slutten)  2000

Alder ?

Skoleerfaringer  2 ½ til 4 timer daglig  50% frammøte  Ingen bøker  Ikke kjent med gruppearbeid  Lærerstyrt, lærer ansvarlig for læring  Ingen prøver eller lekser  Fysisk avstraffelse  Jobber hardt, men ikke nødvendigvis riktig

Luksusartikler: Fugler og blomster

Norge Norge Afghanistan Afghanistan  Individet, kjernefamilien  Organisasjoner  Regler  Direkte  Rett & Galt  Rettferdighet  Realistiske svar  Tydelig sinne  Stamme, storfam., folkegruppe  Relasjoner  Forhandlinger  Indirekte  Skam & Ære  Makt  “JA” svar  Beholder fasaden Kulturbeskrivelse

Psykisk helse  Tabo, skam, ikke ”nyttig” i fellesskapet.  Liten selvinnsikt, ”selvet” ikke viktig, ikke vandt med å analysere seg selv.  Mangler ordforråd.  Andre bestemmer. Mor, onkel, far, ektefelle.  Quick fix! Tabletter, sprøyte, flink lege…