Medlemsmøte 25.02.14. Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Unntak fra tilknytningsplikt for fjernvarme Fjernvarmedagene 2011 Arne H. Trollstøl.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Knutepunktsimulering
Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Prosess for endringer i leasingkontrakter – risiko restverdi/gjenkjøp - rett vs. plikt 
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Statens helsetilsyn, ref.93/42/EØF om med. utstyr
• TRANSPORT • ENTREPRENØR • INDUSTRI Det brukervennlige vedlikeholds system for • VERKSTED.
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
ESMA retningslinjer egnethetstest
Alfhild - leder Østlandet
Kompleksiteten i arbeidet vil øke dramatisk for bilbransjen de neste årene. For å imøtekomme denne utfordringen må fokus økes på følgende områder;
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Anleggsinnehavers sjekkpunkt Ark 1 av 4 JANEIMå utføres innen Merknader Lokalitetsklassifisering 1. Er det utført en lokalitetsklassifisering (ihht til.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Standardisert arbeid.
Verkstedet som ”bank og pengeinnkrever”
Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011.
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Møte i OOBF 2009 Forholdet mellom merkeverksteder og frittstående verksteder v/Torhild Luise Barlaup.
NY PKK Tor Simonsen.
Merkeverkstedet Hvorfor burde kunden velge oss?. Tilbud og etterspørsel…. Erkjennelse: De frittstående hadde ikke vært her hvis det ikke fantes etterspørsel.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Dine penger= din fremtid
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
EUs VOC-lovgivning •Den første EU-lovgivningen, 1999/13/EF (”Direktivet”), fastsetter EU-regler for å begrense mange industriprosessers utslipp av flyktige.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Elin Capell Ingvild Hatling Marianne Barø
Per Ragnar Johansen og John Fiskvik
Anvendelse av verktøyene
Byggherreforskriften
Per Bruvold Sikkerhetssjef IKT/Personvernombud
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Markedsføring er den veien du må lage til, for å lede kjøperen frem til kjøpstidspunktet.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Den bevisste forbrukeren – hva er viktigst? Solakonferansen Randi Flesland.
Endringer i KAPAKS grensesnitt fra 9.nov 2009
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
ETTERMARKEDSFORUM BIL 30 januar 2013
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Strømkrisen – kommer den også til Østlandet? v/ Ole Johan Hjemås, Statnett SF Energikonferansen i Østfold
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Tema: Arbeidsmiljøloven §14-4a Rett til stilling for deltidsansatte tilsvarende faktisk arbeidstid Medlemsmøte den 11. februar 2015.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Hva bør være bestemmende? Systemutvikling: Hva bør være bestemmende? (og hvem bør bestemme?) Dag Wiese Schartum Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter.
Inflasjonsmål I 2001 ble det innført et inflasjonsmål for pengepolitikken i Norge. Norges Bank fikk i oppdrag å holde inflasjonen nær 2,5 % på årlig basis.Norges.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket
Norsk Finansbarometer 2016
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Forbruker- & Finanstrender 2018
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
HVORDAN KAN FREMTIDEN SE UT?
Utskrift av presentasjonen:

Medlemsmøte

Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til produsentens tekniske informasjon? (De som synes det er vanskelig rekker opp hånda…)

Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  Er årsaken at vi ikke har nødvendig kunnskap om hvordan vi skal finne frem til aktuell informasjon, er den rett og slett for vanskelig tilgjengelig (bevisst eller ubevisst), eller hva er årsaken…?

Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I forbindelse med garanti, der frittstående verksteder har utført vedlikehold, er det ofte spørsmål om hvorvidt det frittstående verkstedet kan dokumentere at vedlikeholdet er utført i henhold til produsentens anvisninger. Hvor gode er de frittstående verkstedene på å kunne dokumentere dette, og hvilke rutiner har de frittstående etablert i forhold til dette?

Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  Ref. forrige spørsmål; Rent juridisk er garantispørsmålet ikke avhengig av om vedlikeholdet er utført på merkeverksted eller frittstående verksted, forutsatt at vedlikeholdet er utført i henhold til produsentens anvisninger. Juridisk sett har altså en forbruker/bileier de samme rettighetene uavhengig av frittstående-/merkeverksted, men er det i praksis lettere for en forbruker/bileier å få gjennomslag for garanti dersom bilen er vedlikeholdt på et merkeverksted, kontra et frittstående verksted?

Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  Hva med årlig rustkontroll? Kan frittstående foreta – og foretar man – rustkontroll? Hva med garantisaker og ansvar i tilknytning til disse kontrollene versus den enkelte kunde? Risiko ??

Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  Når det gjelder konkurransen mellom frittstående verksteder og merkeverksteder, hvilke faktorer tror panelet vil være mest avgjørende i forhold til denne konkurransen i tiden fremover; ensidig pris på den ene siden, eller kvalitet og kompetanse på den andre siden (eller en kombinasjon av disse?)? Eller er forhold som tilgjengelighet, servicegrad, kundebehandling og andre forhold som dreier seg mer om kunde enn bil viktigst…?

Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  Er det i fremtiden mulig (og lønnsomt) å utføre vedlikehold og reparasjoner på "alle" bilmerker, eller finnes det en grense for dette? Kan man være alt – for alle – overalt – og hele tiden ?? Eller sagt på en annen måte; Vil det i fremtiden være tilstrekkelig lønnsomt å skulle ha nødvendig kompetanse, utstyr, verktøy, teknisk litteratur, deler, logistikk osv. for flere (alle ??) merker? Eller er spesialisering og/eller nisje veien å gå? …eller??

Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  Hva kan merkeverkstedene lære av de frittstående verkstedene, og hva kan de frittstående lære av merkeverkstedene…?

Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  Er det rom for både frittstående og merkeverksteder i morgendagens marked? Og er situasjonen annerledes i urbane områder (som Oslo- regionen) når det gjelder konkurranseforholdet?

Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  Hvilken kompetanse og hvilke fortrinn er viktigst for overlevelse og suksess for frittstående i morgendagens marked? Hva må vi gjøre mer av / mindre av…? Hva gjør vi ? Hvor går vi ?

Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  Spørsmål fra salen og/eller sluttkommentarer fra panelet??

Medlemsmøte Oppsummering

Medlemsmøte